Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MS Hackathon -> nieuws

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

na de afsluiting gister heb ik toch een dubbel gevoel overgehouden...die ik wil delen, met als doel opbouwende kritiek voor een volgende keer

het was mij niet goed duidelijk dat het hier om een soort wedstrijd ging (zelf niet goed opgelet of niet goed omschreven?). Als er dan al 3 ideeën als 'beste' uit de bus komen, zou ik het fijn hebben gevonden aan te geven wat mijn persoonlijke top 3 was. "Het is tenslotte de vraag wat voor "ons" als mensen met MS belangrijk is, niet wat een jury vind, toch?

daarom vind ik het bv heel jammer dat het team dat over vit D/zon ging niet in het rijtje voorkomt. Daar kwam heel veel respons op en er is veel onduidelijkheid over. Voor mij persoonlijk véél belangrijker dan een vakantie-app...

desalniettemin hoop ik dat met al onze input verder ook nog wat gedaan wordt. Het zou zomaar een positief vervolg kunnen hebben denk ik, met iets meer uitleg/duidelijkheid.

laat de tijd uitwijzen hoe het vervolg hiervan uitpakt. Sowieso een mooi weekend met veel saamhorigheid!
    groetjes,
    Angelique

~every scar i have makes me who i am~

Commentaar

Gelukkig heb ik gisteren van de meeste ideeën een A4-tje meegenomen met een uitleg van het concept. Ik zal in de loop van de week wel de samenvattingen in dit topic posten.

Groetjes, Marc

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk

Commentaar

Ha MarcC,

ik had zojuist contact met Floris. Hij is van plan om krek te gaan doen wat jij nu oppert. En hij heeft 't al digitaal. Ik zou zeggen... niet dubbelop .
        Op twitter: https://twitter.com/Patient2punt0

Commentaar

Oké, klinkt goed. Copy paste is toch net effe wat handiger dan typen. Maar bij dat typen kun je dan wel weer mooi de app van de winnaars gebruiken :-)

Commentaar

Ha AngelNoa,

dankjewel voor je inbreng!

Ik heb ook wel een paar dingetjes waarvan ik denk dat 't nóg handiger zou kunnen. Misschien krijgen we de kans om feedback te geven. Ik hou je bericht in gedachten.
            Op twitter: https://twitter.com/Patient2punt0

Commentaar

AngelNoa ik snap je gevoel. Ook bij mij zit er een dubbel gevoel.
              Toch realiseer ik mij ook dat ik onvoldoende weet van de uitgewerkte concepten/plannen om er echt een oordeel over te hebben.

Wie weet kunnen de samenvattingen van Floris/MarcC nog enig licht werpen op de ideeën. Daarnaast verwacht ik dat de teams mogelijk doorgaan met hun ideeën, ongeacht of ze gewonnen hebben of niet

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door neuron Bekijk bericht
                Zou er een samenvatting van elk idee gepost kunnen worden met de namen van de teamleden?

.
                Neuron, deze hebben we niet. Dit overzichtje is gemaakt door iemand die bij de introductie zaterdagmorgen aanwezig was. Zij heeft meegeschreven met de mondelinge presentatie. Het lijstje is niet compleet, we hebben ook geen overzicht van teamleden.
                Karen
                Projectcoördinator MSweb:
                • Project Y 2017
                • MS Hackathon 2016

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door MarcC Bekijk bericht
                  Gelukkig heb ik gisteren van de meeste ideeën een A4-tje meegenomen met een uitleg van het concept. Ik zal in de loop van de week wel de samenvattingen in dit topic posten.

Groetjes, Marc

Fijn Marc, dat jij dat wilt doen!
                  Karen
                  • Project Y 2017
                  • MS Hackathon 2016

Commentaar

ik ben me bewust dat ik niet van elk team precies goed heb geweten (of weet) om er een goed oordeel over te hebben. En ik ben ook heel benieuwd naar de samenvattingen en conclusies e.d. Hopelijk zullen de teams inderdaad doorgaan met ontwikkelingen en ons op de hoogte houden.

Gelukkig zijn mijn woorden niet verkeerd opgevat trouwens, want dit was een eerste keer voor iedereen. Wellicht zijn er mogelijkheden om dit eens per jaar/zoveel jaar te doen en dan zijn we met zijn allen weer wat wijzer
                    groetjes,
                    Angelique

~every scar i have makes me who i am~

Commentaar

Verslag van BNR Nieuwsradio

De link is al eerder gedeeld, ennu ff de tekst, voor het gemak:

Een telefoon die kan zien hoe het gaat met Multiple Sclerose-patiënten. Het is een van de uitvindingen die dit weekend zijn gedaan in Amsterdam bij een MS Hackathon.

150 hackers, programmeurs en creatievelingen, artsen en patiënten waren een heel weekend bijeen. Het is een nieuwe manier om problemen op te lossen, en een manier die veel energie oplevert.

'Dat is altijd onze intentie geweest: verschillende werelden bij elkaar brengen om tot nieuwe innovaties te komen. We hebben eigenlijk een snelkookpan gecreëerd met designers, artsen, wetenschappers, developers, hackers, engineers, en daar is een explosie van energie uit gekomen', zeggen initiatiefnemers Thomas Sanders en Richard Faas.

Een van de uitvindingen die dit weekend werden gedaan, is een telefoon die kan zien hoe het gaat met MS-patiënten. Dat is relevant omdat patiënten relatief goede en slechte dagen hebben. Erwin Redeman: 'Wat wij nu gedaan hebben, is een heel simpel keyboard ontwikkelen dat je kunt installeren en dat de keyboard van je iPhone overneemt, maar er zit superveel intelligentie onder. Iedere keer als je iets intikt, pakken wij op hoe snel je tikt, hoe veel je tikt, waar je fout tikt. Door dat te analyseren kunnen wij zien of jij jezelf goed of slecht voelt, omdat dat namelijk gecombineerd is met oog-handcoördinatie.'

http://www.bnr.nl/nieuws/tech/103041...trijd-tegen-ms
                      Karen
                      • Project Y 2017
                      • MS Hackathon 2016

Commentaar

Ik kan me ook vinden in de opmerkingen van AngelNoa.
                        Ik kwam er ook tijdens het weekend achter dat er een wedstrijdelement aan verbonden was, waarbij de hoofdprijs ook niet mis was!

Ik las in de regels dat er nog niet aan de app gewerkt mocht zijn voor het weekend begon om de strijd zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Dus geen voorbereidend werk in de ontwikkeling/programmering. Dat vond ik erg jammer, omdat je daarmee dus "vertraging" oploopt.
                        Aan de andere kant ook wel logosch, omdat er ook op deze manier juist alle input verwerkt kon worden.

Dat er een wedstrijdelement met mooie geldprijs aan toegevoegd is, zal wellicht ook nodig zijn om mensen enthousiast te maken voor een dergelijk weekend. Maar dat geeft inderdaad wel een dubbel gevoel.

En verder bedacht ik me tijdens het weekend ook dat het mooi was geweest als er ook een stemming had mogen zijn vanuit ons (zoals AngelNoa ook al aangaf). Dus een deel van de beoordeling door de "vak"jury en een deel van de beoordeling door de potentiële gebruikers van de apps.
                        Maar wellicht is dat iets om mee te nemen voor een volgende keer.

Ik vind dat er hele mooie dingen uit gekomen zijn en ben erg benieuwd naar het vervolg van alle ontwikkelingen. Ik heb het gevoel dat er een hele positieve en energieke sfeer hing. Zo heb ik dat wel ervaren vanachter mijn computer.

MS is niet verslagen dit weekend, maar er zijn wel mooie dingen ontwikkeld die mogelijk een bijdrage leveren aan positieve ontwikkelingen op dat gebied. En er is weer eens een heleboel aandacht geschonken aan de ziekte MS en het feit dat dit nog steeds niet te genezen is, en ook dat zal allicht een kleine duit in het zakje doen!

Ik ben blij!

Verstuurd vanaf mijn SM-T535 met Tapatalk

Commentaar

Ook van mijn kant even een voorlopig oordeel, omdat er nog maar beperkt info beschikbaar is. Ik denk dat een wedstrijdelement toevoegen een slecht idee is; mensen zijn minder geneigd naar al bestaande dingen te kijken en samen te werken. Men gaat het wiel opnieuw uitvinden. Maar blijkbaar kan de wereld niet meer zonder wedstrijdjes.

De ideeën die er nu liggen vind ik behoorlijk betuttelend, alsof men een MS-er niet serieus kan nemen.

Iedere keer als je iets intikt, pakken wij op hoe snel je tikt, hoe veel je tikt, waar je fout tikt. Door dat te analyseren kunnen wij zien of jij jezelf goed of slecht voelt, omdat dat namelijk gecombineerd is met oog-handcoördinatie.'
                          - Je weet zelf toch wel of je je goed of slecht voelt.. ?
                          Het zal de formulering wel zijn, maar ik krijg hier kippenvel van.

- Is het alleen voor artsen interessant? Gaat het alleen om geaggregeerde data of ook individuele?

# Je kan het koppelen aan elke dataset, maar het nut ervan is twijfelachtig. Weten dat het slechter gaat zorgt er niet voor dat er oplossingen zijn.

Het vb van de link met een hoge temp en luchtvochtigheid zijn open deuren, dat is allemaal wel bekend. En ook al weet je dat het bij veel mensen slechter gaat op warme dagen of dagen met een hoge luchtvochtigheid; mensen krijgen er geen airco door vergoed of een verhuisvergoeding om te verhuizen naar een regio/land met een betere luchtkwaliteit.

# Kijken of medicatie aanslaat? Daar lijkt me dit geen goede graadmeter voor.

Er is ook een wezenlijk verschil tussen het minder goed typen agv cognitieve problemen in de hersenen en fysieke problemen. Wordt daar rekening mee gehouden?
                          De mensen die verder gevorderd zijn in het ziekteproces en die niet meer kunnen typen mis je bij dit onderzoek. En juist dit is de groep waar iets voor gedaan moet worden.

Mensen moeten ook maar zin hebben in het gevoel dat ze continue beoordeeld worden wanneer ze typen. Verder zou je mss niet meer gebruik kunnen maken van de auto-correctie? Ik denk niet dat je genoeg mensen zo ver krijgt om dit te gebruiken, zodat je een database hebt die groot genoeg is om iets mee te kunnen. Wetenschappers denken altijd dat patienten net zo enthousiast zijn als zij; in de praktijk valt dat vies tegen.

Verbanden kunnen alleen gelegd worden wanneer de database groot is. Je hebt nl met veel factoren te maken die het typen ook beïnvloeden:

- De snelheid van typen en de hoe lang de toetsen ingedrukt worden is bij iedereen anders en loopt erg uiteen.

- Heb je een slechte nacht gehad, ben je met je gedachten ergens anders, heb je haast en moet je bijna op je werk zijn of de kinderen van school halen, dan zul je wrs een stuk slordiger typen.

- Verder kun je er van uitgaan dat, gemiddeld gezien, mensen boven een bepaalde leeftijd sowieso moeite hebben met het typen op een ipad of phone.

Het betuttelende geldt ook voor het onderzoek naar vermoeidheid. Alsof een MS-er niet in staat is te beoordelen of hij moe is...

In theorie is het allemaal interessant, maar wanneer ik denk aan het leven van MS-ers gemakkelijker maken, dan denk ik toch aan meer praktische dingen.

Commentaar

Ik ben eigenlijk erg benieuwd wat voor onderdeel de artsen en onderzoekers hadden tijdens de MS hackington.

Ik dacht steeds dat het zou gaan over de oorzaak, gevolgen en hulpmiddelen zou gaan, om ons leven te verbeteren.
                            MS de wereld uit helpen..

Al vind ik de ideeën die geopperd zijn ook wel interessant.

Commentaar

Dag allemaal,
                              Wat leuk dat er ook inhoudelijk wordt nagepraat over de voorstellen van de Hackathon. Ik wil jullie graag laten weten dat we ons best doen zoveel mogelijk info bij jullie (of op de homepage van MSweb) te krijgen, maar dat dat nog even kan duren.

Over het wedstrijdelement: dit is hoe een Hackathon in het algemeen werkt.

De prijs is er om het team met het beste idee ook de mogelijkheid te geven om hun idee ECHT uit te voeren. De prijs is dus niet voor de personen in het team zelf, maar voor het ontwikkelen van hun app/product. Dat betekent dat we over een tijd daadwerkelijk een toepassing kunnen verwachten.

En ik vind dat geweldig.
                              Laatst bewerkt door Karen - MSweb; 24 mei 2016, 10:19.
                              Karen
                              • Project Y 2017
                              • MS Hackathon 2016

Commentaar

Nieuws: Forummers MSweb helpen MS Hackathon

Afgelopen weekend deden tenminste 160 mensen met MS digitaal mee met de MS Hackathon. MSweb.nl stelde haar forum beschikbaar aan de teams die zich dit weekend in Amsterdam opsloten om creatieve en innovatieve oplossingen te bedenken voor mensen met MS.

Voor 11 van de 19 deelnemende teams werd een topic op het forum geopend met vragen aan patiënten. De reacties van MS’ers stroomden binnen.

Lees verder:

http://www.msweb.nl/nieuws/5302
                                Karen
                                • Project Y 2017
                                • MS Hackathon 2016

Commentaar

Bezig...
                                X