Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is de fysiotherapy die ik krijg geboden wel adequaat genoeg?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Fysiotherapeut Is de fysiotherapy die ik krijg geboden wel adequaat genoeg?

Na mijn laatste schub zijn mijn loopafstand en balans behoorlijk verminderd. Liep ik voorheen nog 'gewoon', nu zoek ik steunpunten in huis, en gebruik ik buitenshuis een stok of rollator.

Iedere dag oefende ik thuis al met zo'n kleine zit-hometrainer om mijn spieren sterker te maken, maar ik dacht dat dit niet voldoende was. Om die reden heb ik fysiotherapie aangevraagd.

Ik heb inderdaad van mijn zorgverlener een chronische verwijzing gekregen voor onbeperkte fysio. En daar ben ik heel blij mee.

Mijn fysio bestaat uit 10 minuten schoudermassage en soms wat zitoefeningen. (10x zitten en opstaan zonder behulp van mijn handen) En dat is het.

Nu lees ik in verschillende bijdrages op dit forum welke fysio de betrokkene krijgt. Velen krijgen wel een uur lang fysio; min of meer op dezelfde manier zoals ik maar dan langer en intensiever. Ook oefeningen op de loopband.

In de fysiopraktijk waar ik heen ga bevind tzich een oefenzaal waarin zich alle apparatuur bevindt die ik voor ogen had om mijn conditie op te vijzelen, maar mijn fysiotherapeut maakt geen aanstalten om hier, samen met mij, gebruik van te maken.

Waarom niet, vraag ik me af? Ik heb hem die vraag ook voorgelegd maar hij gaf een ontwijkend antwoord. Ik ben scherper gaan opletten en heb gemerkt dat hij in tijdnood zit als ik aan de beurt ben, want na mij gaat hij naar een ander gebouw.

Al met al ben ik een half uur binnen waarin hij zeggen en schrijven 15 minuten met mij bezig is en tussendoor telefoontjes afhandelt. Dat kan, volgens mij, onmogelijk de bedoeling zijn.

Hoe denkt u er over?

O ja, ik heb SP MS, maar ben nog in staat om zelf te koken en de was te doen en kleine klusjes in huis. Gelukkig kan ik me hierin nog vrij redelijk redden. Ik word binnenkort 65 en heb heus niet de illusie dat ik nog kan leren rond te springen als een jonge meid van 25, maar ik wil toch proberen om mijn conditie zoveel mogelijk op peil te houden.

Alvast bedankt voor uw reactie.
    Laatst bewerkt door Antoinette; 23 januari 2016, 17:32.

Het is lastig om van afstand te bepalen of uw therapeut in tijdnood zit. Ook wat hij verder doet kan ik niet beoordelen. Wel weet ik dat goede therapie voor MS patiƫnten bijna niet meer uit massage bestaat. Massage werd vroeger veel gedaan maar uit onderzoek en ervaring blijkt dat dit minder effect heeft dan actieve oefeningen.
    Voor u lijkt het me goed om loopoefeningen en balans oefeningen te gaan doen. Hierdoor kan uw balans en conditie hopelijk wat verbeteren.
    Ik zou uw therapie meer actief maken en minder passief. Uiteindelijk verbeterd balans niet zonder oefenen.

Hopelijk kunt u hier iets mee!

Gr. Jeroen

Commentaar

Hallo Jeroen

Bedankt voor je reactie waar ik zeker iets mee kan. Datgene wat je schreef is precies wat ik zelf ook al gedacht had. Ik leg dit mijn fysiotherapeut voor en vraag of hij meer actieve oefeningen met mij gaat doen.

Hartelijk dank voor je advies.

Commentaar

Bezig...
      X