Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D - deel 6

Alles omtrent voeding en supplementen
Billy

Re: Vitamine D - deel 5

Bericht door Billy »

Ik geloof dat laatste 😊

Al is het iets anders als je echt in de zon gaat liggen bakken. Maar ik fiets veel, en smeer mij nooit in.
Sara

Re: Vitamine D - deel 5

Bericht door Sara »

Klick schreef: 07 jun 2021, 16:27 sinds mijn vitamine D boven de 80 is ben ik niet meer verbrand, zelfs nu de zon zo sterk is.
hebben jullie dat ook?

ik snap dat dermatologen zeggen dat je je moet beschermen met zonnebrandmiddel maar is dat echt nodig? of beschermen we ons te goed, waardoor we ook de nodige onontdekte stofjes niet meer uit het zonlicht kunnen halen?
Helaas, voor mij werkt het niet zo.

Mijn vitamine D is zo rond de 100, ik heb een hekel aan smeren en vermoed ook dat het wel es nadelen zou kunnen hebben.

Jammer genoeg verbrand ik nu juist sneller dan vroeger, terwijl ik best vaak buiten ben. Dus toch maar een nieuwe fles zonnebrandcreme gekocht met factor 30, en smeren als het nodig lijkt. Verbranden is oncomfortabel en op den duur mogelijk schadelijk.
Klick

Re: Vitamine D - deel 5

Bericht door Klick »

jammer, ik vond t n mooie theorie :haha:
dan heb ik echt geen idee waarom ik vroeger altijd zo rood als een kreeft was en nu 2 uur in de volle zon kan en maar een ietsje verkleur.
Jetteke

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door Jetteke »

Ik zal dit topic (en andere vitamine D-topics?) nog eens even doorvlooien, want ik mag ook aan de vitamine D. Die was veel te laag, bleek van de week uit een bloedonderzoek. Dus ik mag aan een vitamine D-'boost' van eerst een paar weken een hoge dosering en daarna een paar weken onderhoudsdosering. Ik ben benieuwd wat het gaat doen.
Klick

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door Klick »

wat was je waarde?

dan ga je waarschijnlijk aan de stootkuur van de huisarts (2x 25.000 ie per week, d-cura of soortgelijk.)

als je te laag zit volgens de arts zit je waarschijnlijk veel te laag.. die norm van de artsen ligt laag.

zelf gebruik ik de stootkuur al jaren (iom mijn erts, is niet normaal, maar heb ik nodig) om een waarde tussen 100 en 150 te halen.

je hebt ook nog deze
viewtopic.php?t=4898
en coimbra
viewtopic.php?t=6083
Jetteke

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door Jetteke »

@Klick Dank je wel voor de linkjes! Heel leerzaam, zo op het eerste gezicht :thumbup:

Ik had een waarde van 16. Volgens de MS-verpleegkundige zou die tussen de 50 en 250 moeten liggen. Ik heb inderdaad een stootkuur van 5 x 25000 ie en voor daarna een onderhoudsdosering van 5600 ie (36 x). Volgens de fysiotherapeut zou ik er meer energie van moeten krijgen. Ik moest toch voor een bloedonderzoek voor de MS-remmende medicatie en heb gevraagd of vitamine D kon worden meegenomen, daar was ik wel benieuwd naar.
Klick

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door Klick »

@Jetteke 16 is erg laag! je gaat het ook merken aan je botten en je gebit. zo heb ik sinds mijn D hoger is geen gaatjes meer, ik kom alleen maar bij de tandarts voor onderhoud van oude vullingen. dat is erg opvallend voor iemand die ieder half jaar wel weer iets nieuws had om te boren.

D stijgt en daalt niet snel. het vinden van de juiste balans voor jouw lichaam is even zoeken in het begin. laat iig een bloedtest doen na je stootkuu, ieder voorjaar en ieder najaar.
dat je mspleeg het heeft over maximaal 250 vind ik echt top!
het minimale van 50 is een door artsen veel gebruikte norm, maar is erg laag, is de norm uit de jaren 50 toen ze net hadden ontdekt dat D voor je calciumhuishouding is en onder de 50 botontkalking zich voordoet.
je lichaam heeft calcium nodig voor je hart en zal kosten wat het kost die calcium waarde in het bloed op peil houden.

je hebt nu nog laag maar kleine waarschuwing voor straks als het weer hoog is..
bij hoge waarde D in je bloed EN een hoog gedoseerd supplement (altijd in olie kiezen) kijk uit met calcium. je hebt kans op verkalking van je organen, kans is klein maar weet het.. D is niet zomaar bijgestuurd, kan gevaarlijk zijn, maar de laatste tijd komen ze achter steeds meer voordelen van hoog vitamine D :thumbup: :thumbup: :thumbup:

b12 (en alleen zuiver b12, geen multi of b complex) gebruik ik ook. mijn waarde was goed (volgens de norm vd huisarts, maar ik ging me beter voelen toen die hoger kwam (zit nu onmetenlijk hoog) iets wat de arts vaker had gehoord.
Jetteke

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door Jetteke »

@Klick Oeps :-o

Ik denk/weet niet of ik het aan m'n botten en gebit merk, maar ik merk wel dat m'n lijf veel moe is. Ik val zo in slaap en zit laag in m'n energie. Wel opmerkelijk dat jij geen gaatjes meer hebt :-)

De vitamine D stijgt/daalt niet snel schrijf je. Zou je een indicatie kunnen geven van hoe snel dat kan gaan? Dat zal denk ik ook wel weer van mens tot mens verschillen. Ik laat in elk geval over een half jaar weer bloedprikken. Uit je reactie maak ik verder op dat het dus ook de andere kant kan doorschieten.

En vitamine B12 zal ik me nog even verdiepen. Een snel googlezoektochtje leerde me dat dat in elk geval in dierlijke producten zit zoals zuivel, eieren...
Klick

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door Klick »

@Jetteke klopt, volgensmij hanteert de huisarts na een stootkuur van 6 weken weer een bloedtest.

het is idd van mens tot mens verschillend, het is dus niet te zeggen hoe snel je gaat stijgen op de suppletie. zo ken ik iemand die na 6 weken stootkuur 10 in waarde was gestegen. waar ik amper omhoog kwam bij dezelfde stootkuur.

het is ook afhankelijk welk supplement wordt gebruikt en de status van mineralen in je lijf (vooral mg).

zo kwam ik er achter dat mijn lijf niks deed met mg pillen, toen ik spray ging gebruiken steeg mijn vitamine D opeens wel weer.

ik zou in het eerste jaar iets vaker een bloedtest laten doen. puur om te kijken hoe je lijf reageert. op een gegeven moment ben je daar achter en is voor de winter en voor de zomer voldoende.
Jetteke

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door Jetteke »

@Klick Ik ga het de MS verpleegkundige vragen, of het wat vaker/eerder kan. Dank je wel!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp