Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

alfa liponzuur

Alles omtrent voeding en supplementen
Linda vm

alfa liponzuur

Bericht door Linda vm »

In een ander topic stond dat de trend op dit forum is om bij een vermoed positief effect van een stof/ therapie, massaaal internet afte speuren op de risico's. Als die er niet zijn dan gaan meer mensen het uitproberen.

In deze categorie valt Alfa liponzuur denk ik ook. Misschien is de stof ookal lang bekend op dit forum. Maar er mist een "bibliotheek" van alle ooit besproken dingen met een eindconclusie over de werkzaamheid ;)


Volledige artikel met plaatjes en literatuuropgave op [url]http://www.iocob.nl/supplementen/alfa-liponzuur.html[/url]

Alfa-liponzuur

Alfa-liponzuur is een boeiende stof die kan worden ingezet bij verschillende aandoeningen, zoals suikerziekt, neuropathie bij suikerziekte, en misschien ook bij Multiple Sclerose (MS). Het lichaam maakt alfa-liponzuur zelf in kleine hoeveelheden aan. Dit gebeurt in de mitochondriën, de 'energiefabriekjes' in de lichaamscellen.

Alfa-liponzuur is in voedsel gebonden aan het aminozuur lysine. In orgaanvlees zoals de nier, hart en lever komt deze stof veel voor. In mindere mate is alfa-liponzuur ook te vinden in erwten, spinazie, broccoli en tomaten. Andere benamingen voor deze stof zijn thio-octaanzuur en delta pentaanzuur.

Eigenschappen

Alfa-liponzuur is een zogenaamd co-enzym dat een belangrijke rol speelt in de citroenzuurcyclus. Dat is een serie van biochemische processen die in en cyclus verlopen waardoor suiker (glucose) wordt omgezet in energie (ATP). Alfa-liponzuur en zijn afbraakproduct dihydroliponzuur werken als anti-oxidanten: dat zijn stoffen die de zogenaamde vrije zuurstofradicalen onschadelijk kunnen maken. Zuurstofradicalen zijn reactieve moleculen die structuren van het lichaam aantasten, zoals zenuwschedes en celmembranen. Dus stoffen die ons versneld laten roesten. [1]

Bovendien hebben Alfa-liponzuur en zijn afbraakproducten de eigenschap dat ze de werkzaamheid van andere anti-oxidanten, zoals vitamine C, vitamine E, Q10 en glutathion, kunnen herstellen. Alfa-liponzuur is slecht oplosbaar in water, maar het natriumzout van het zuur is beter oplosbaar in water.[2] Het natriumzout wordt dus fabrieksmatig gemaat van het zuur en dat zout bevindt zich uiteindelijke het gebruikte supplement.

Alfa-liponzuur zorgt ook voor een hogere opname van glucose in de cellen. Dit gebeurt via hetzelfde mechanisme dat insuline gebruikt.[3]

Bij orale inname van Alfa-liponzuur komt 30% van de stof in het bloed terecht. De rest wordt direct ontleed in de lever, nadat het is opgenomen in de dunne darm. Na opname in het lichaam zijn Alfa-liponzuur en de actieve afbraakproducten buiten de cellen en in de mitochondrieën te vinden. De stof en zijn afbraakproducten stapelen zich niet op in het lichaam. Na 24 uur is slechts 12,5% van de dosis terug te vinden in de urine.[4]

Suikerziekte

In Duitsland is Alfa-liponzuur geregistreerd als geneesmiddel en het wordt vergoed door de ziektekostenverzekeraars. De werking is in meer dan 15 klinische studies gedocumenteerd. De stof wordt voor de behandeling van zenuwschade al meer dan 30 jaar voorgeschreven in Duitsland bij suikerziekte en alcoholmisbruik.

neuropathische klachten bij diabetes type 2 patiënten verminderden na een dagelijks infuus van 600 mg alfa-liponzuur gedurende 3 weken. [7]
Het lange termijneffect van alfa-liponzuur op de zenuwen is ook onderzocht. Het bleek dat na 2 jaar dagelijkse orale inname van 600mg alfa-liponzuur de zenuwgeleiding verbeterd was ten opzichte van de placebogroep. [8]

Hersenen
Alfa-liponzuur kan de hersen-bloedbarrière gemakkelijk passeren en heeft dan ook invloed op de zenuwcellen in de hersenen.

In een diermodel werd onderzocht wat de invloed is van alfa-liponzuur en van vitamine E op het herstel na een beroerte. Hieruit bleek dat de zenuwcellen in het aangedane gebied beter herstelden. De vrije radicalen die ontstaan in het ischemische deel van de hersenen ten gevolge van een beroerte worden weggevangen door deze stoffen. [9]

In een studie met Multiple Sclerose (MS)-patiënten onderzocht men de werking van alfa-liponzuur op enzymen die het immuunsysteem activeren en witte bloedcellen aantrekken (matrix metalloproteinase 9 en intercellulaire adhesie molecuul -1). Aangenomen wordt dat onder meer deze enzymen een sleutelrol spelen in de ziektemakende mechanismen van MS. 37 patiënten hebben meegedaan aan deze studie en na 14 dagen bleek dat hoe hoger de dosis werd gegeven, hoe lager de concentratie van deze enzymen was in de hersenen. [10]

Dierexperimenteel onderzoek ondersteunt deze studie dat alfa-liponzuur remmend werkt op de hersenenzymen die de zenuwscheden afbreken, en de immuuncellen die schade aanrichten aan de hersenen inactiveert .

Alfa-liponzuur heeft ook een positieve invloed op het netvlies. In een diermodel is aangetoond dat wanneer de bloedtoevoer naar het oog 45 minuten wordt afgesloten, deze stof een beschermende werking heeft tegen de schade van zuurstoftekort op de zenuwcellen in het oog en het gehele netvlies. [11]

Verder bleek uit recent onderzoek dat alfa-liponzuur ook een snellere heling van wonden kan bewerkstelligen, doordat de radikalen die de wondgenezing hinderen weggevangen worden.

Veiligheid
Alfa-liponzuur is een veilige stof. Er zijn geen gevallen bekend van overdosering door alfa-liponzuur. Ook wanneer gedurende twee jaar een dosis van 1200 mg per dag wordt gebruikt, zijn er geen bijwerkingen gemeld bij patiënten met diabetische neuropathie. Wel moet de bloedsuikerspiegel in de gaten worden gehouden zeker als patiënten ook middelen gebruiken om de bloedsuikerspiegel te verlagen.
In een studie is onderzocht of 600 mg alfa-liponzuur schadelijk is voor patiënten met slecht werkende nieren. Het bleek dat de dosis bij deze patiënten niet aangepast hoefde te worden.[19] Er zijn geen veiligheidsstudies verricht met alfa-liponzuur bij zwangere/borstvoeddende vrouwen het wordt daarom afgeraden voor deze categorie.


Zinvolle geneeskunde is ons motto.

En we citeren even:

...switching from long-term treatment with alpha-lipoic acid to central analgesic drugs such as gabapentin in painful diabetic neuropathy was associated with considerably higher rates of side effects, frequencies of outpatient visits, and daily costs of treatment.

Conclusie

Alfa-liponzuur blijkt veilig te zijn en goed inzetbaar bij o.a. diabetische neuropathie. In 2008 werden de resultaten van een studie met 100 patienten gepubliceerd, die ook wederom ondersteunend was voor de klinische effectiviteit van deze stof.[21] We hopen dat de ziektekosten verzekeraars wakker worden, en ons gaan helpen met het behandelen van patienten door deze stoffen te vergoeden als ze voorgeschreven worden.

Ook schade die bij een beroerte is ontstaan zou goed kunnen reageren op deze stof, maar dat moet nader worden onderzocht met klinische studies. Alfa-liponzuur maakt met enkele andere stoffen en de zogenaamde PENS therapie deel uit van de moderne en succesvolle behandeling van neuropatische pijnen, waar enkele centra in Nederland ervaring mee hebben opgebouwd.

Conclusie
Alfa-liponzuur blijkt veilig te zijn en goed inzetbaar bij o.a. diabetische neuropathie. Verder zou het zinvol kunnen zijn om alfa-liponzuur in te zetten bij patiënten met Multipele Sclerose. Dat zou eigenlijk verder uitgezocht moeten worden. Ook schade die bij een beroerte is ontstaan zou goed kunnen reageren op deze stof, maar ook dat moet nader worden onderzocht met klinische studies.
Beoordeling
IOCOB beoordeelt het voorschrijven van alfa-liponzuur bij diabetische neuropathie als zinvol en bij MS als mogelijk zinvol. Alfa-liponzuur krijgt voor diabetische neuropathie een groenoranje stoplicht; het zou goed zijn als er nog extra onderzoek naar de waarde van deze stof gedaan zou worden, vooral bij MS, maar de veiligheid is zo duidelijk, dat alfa-liponzuur zonder problemen ingezet kan worden. Het enige probleem dat soms gezien wordt is brandend maagzuur.
TvG

Bericht door TvG »

x
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Als ik de topic titel lees of verlees denk ik direct aan [URL="http://www.alfa-bier.nl/"]Alfa Bier[/URL] :???: :???: :???: :???: :???: :???:
Bixi

Bericht door Bixi »

Ik gebruik Alfa-Liponzuur al lang. Mijn ervaring is goed, ik ben overtuigd dan het effect heeft.
Het enige dat ik wil toevoegen is dat alfa-liponzuur het werken van schildklier kan beïnvloeden.
Linda vm

Bericht door Linda vm »

[QUOTE=TvG;581545]Ik gebruik al een maand of 6 ALA (alpha lipon acid) in tabletvorm, maar doe dat alleen als je zeker weet dat je er niet per ongeluk op gaat kauwen :o Mijn hemel wat bijt dat spul, nu, in capsule vorm, gaat het beter...[/QUOTE]

Ik heb het in capsule vorm,maar nu weet ik dat ik er niet op moet kauwen...bedankt voor de waarschuwing :)
kahoma

Alfa Liponzuur

Bericht door kahoma »

Alfa Liponzuur

Ik gebruik dit middel sinds november 2009 en heb er veel baat bij. Ik had al jaren voetklachten. Hoorde bij de ms dus dan ga je niet verder zoeken. Heb jaren terug Neurontin geprobeerd maar de bijwerkingen waren kwalijker dan de kwaal. Omdat mijn moeder soortgelijke klachten had (tgv een verhoogd suikergehalte) en zij me vertelde dat het neuropatische klachten werden genoemd, ben ik gaan googlen. Ik kwam op de eerder genoemde iocob site uit en ben naar mijn huisarts gegaan. Hij kon die site en had er vertrouwen in. Hij kon het middel niet voorschrijven omdat het niet erkend is in NL maar stond erachter dat ik het ging proberen (ik had net 2 weken Gabapentine geprobeerd maar de bijwerkingen waren wederom groter dan de voordelen). Ik heb het besteld via een drogisterij in ons dorp en merkte gelijk resultaat. De pijn is veel minder, wel merk ik meer dat ik gevoelige plekken heb onder mijn voeten (het watten gevoel...).
Momenteel heb ik zenuwpijnen over mijn hele lichaam (ribben, schouder, armen, rug, heupen en sinds vandaag mijn bekken). Ik schoof dit niet op Neuropatische pijnen, ook niet na doktersbezoek die zei dat het zenuwpijn was. Legde die link niet. Totdat een vriendin op een forum meldde dat ze had gegoogled nav pijn die zij ondervond en dus uitkwam om Neuropatische pijn. Vanmiddag dus een extra capsule geslikt en de pijn werd kort daarna veel minder!
Mijn huisarts zoekt contact me mijn neuroloog over wat er moet gebeuren, hij denkt dat ik toch aan de reguliere medicijnen moet. Ik hoop het met de Alfa Lipon onder controle te houden. Daar ondervind ik geen bijwerkingen van (nou ja......mijn urine ruikt behoorlijk na de urine die je lichaam produceert na het eten van asperges...Maar als dat alles is!).

Hier dus een zeer positief gebruiker van ALfa Liponzuur!
Heidi73

Bericht door Heidi73 »

Dag,

Ik wil zelf ook Alfa liponzuur gebruiken met name voor mijn gevoelsstoornissen die vrijwel gelijk zijn aan neuropathie.

Blijf na mijn schub last houden van prikkelende/tintelende vingers en gevoelige of juist gevoelloze benen/zenuwpijnen.

Wat is de beste aanbevolen dagelijkse inname en welk merk (Vitalis?).

Ik spuit wel Rebif 44 (nu sinds 2 maanden overigens zonder eigenlijk de bijwerkingen waar ik heel blij mee ben), slik Vitamine D, Omega 3/6 en B complex. Verder af en toe Niacine voor de doorbloeding/flush.

Verders let ik goed op mijn eten (geen E-nrs, zoveel mogelijk biologisch, geen suiker/zoetstof, veel fruit en groente).

Omdat Rebif van invloed kan zijn op de leverwaardes en Alfa Liponzuur hier nu juist weer goed voor is (en de zenuwpijnen) wil ik dit iig proberen.

Als er meer mensen ervaring met Alfa liponzuur hebben dan hoor ik dat graag!

Gr,

Heidi
Sun

Bericht door Sun »

Linda, toevallig las ik onlangs over Alfa-liponzuur en was er nieuwsgierig naar. Het zou goed zijn voor de spieren. En ook voor zenuwpijn, zoals Heidi stelt. In ieder geval bedankt voor de informatie.

Dit lijkt me echt iets voor mijn zus, die helaas geen LDN gebruikt - al zou dat heel goed zijn voor haar MS.
Dan kan Alfa-liponzuur voor haar wellicht goed zijn.
Het middel kan besteld worden op Internet, als ik het goed heb.

Het waarom van dat mijn zus geen LDN gebruikt heeft te maken met dat ze in Duitsland woont, daar is het moeilijk te krijgen - artsen staan er in haar omgeving niet voor open.
Dan zijn dit soort zaken misschien een goed alternatief voor haar.
betty38

vraagje

Bericht door betty38 »

vraagje

hoeveel moet je hier van innemen dan?
groetjes betty
Fransien

Bericht door Fransien »

Slik al 2 1/2 jaar op aanraden van een orthomoleculair arts elke dag zo'n pil van Biochem.

Samen met nog andere vitamines en mineralen; B12, D, selenium en chroom en tavonin en ook LDN.

Ik ga al 2 jaar niet meer achteruit maar vooruit en ben nu al een poosje stabiel en kan alles weer al is het met mate natuurlijk.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp