Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS medicatie

Alles omtrent voeding en supplementen
Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan »

Interessant onderzoek. Wat ik mis, is het vervolg. Na 5,1 jaar werd het onderzoek gestopt en konden patiënten zelf besluiten of ze wel of geen interferonen wilden gebruiken. De getallen daaromtrent worden niet genoemd. Dat maakt het wel moeilijk(er) beoordelen.
Sara

Bericht door Sara »

Ha Sebastiaan,

ja, inderdaad... jammer dat daar niet verder naar gevraagd is. Aan de andere kant zijn er meer aanwijzingen dat interferon de eerste paar jaar werkt dan in de jaren erna.

Dat heeft natuurlijk ook te maken met de moeilijkheid om nog es een onderzoek op te zetten, maar in dit geval hadden ze 't natuurlijk achteraf kunnen nagaan.

Dan nog blijven er haken en ogen aanzitten: als mensen in de SP-fase komen, is de werking van betaferon nog minder bewezen, en zullen er ook meer mensen mee ophouden. Dat zijn dan waarschijnlijk ook de mensen die relatief sneller achteruit gaan. Maar ze achteruit gegaan zijn door het stoppen, of gestopt zijn door de achteruitgang is moeilijk aan te tonen...

Voor mij is dit in ieder geval weer een klein gewichtje aan de kant van 'doorgaan met interferon' in m'n persoonlijke weegschaal.
Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan »

Het blijft inderdaad altijd moeilijk omdat het zo dubbel te interpreteren is. Stel dat alle mensen uit de placebogroep daarna alsnog gestart zijn met interferonen. Dan zou de conclusie kunnen zijn: "Het werkt alleen als je in een vroeg stadium begint". Maar met dezelfde cijfers kun je zeggen: "De kans op overlijden is groter als je in een laat stadium interferonen gaat gebruiken".
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Sebastiaan, voor die tweede uitspraak is er in het onderzoek geen aanwijzing gevonden, als ik 't goed begrijp. Ook niet gezocht, trouwens :p
Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan »

Nee, dat snap ik :) Ik gaf het als voorbeeld hoe moeilijk het soms is om cijfers te interpreteren.
Marsei

Bericht door Marsei »

Met statistische gegevens kun je inderdaad alle kanten op. Marie noemt dit in [URL="http://www.msweb.nl/forum/showpost.php? ... ostcount=2"][U]het bericht[/U][/URL] dat hierboven staat ook. Heranalyse van de data van een onderzoek naar het verband tussen interferon Beta en invaliditeit leverde bv andere onderzoeksresultaten op.[QUOTE]This demonstrates that HOW the researcher applies statistical analysis makes all the difference to the conclusion. By excluding some people's data or jiggering the groups (such as that I called out in my previous note) it is possible to make something that is ineffective look better than it is. [/QUOTE]
Daarom is het onderzoek van Helen Tremlett uit het [URL="http://www.msweb.nl/forum/showpost.php? ... ostcount=1"][U]eerste bericht[/U][/URL] ook zo van belang.
Sara

Bericht door Sara »

Marsei,

ik snap 't, ik ben ook erg nieuwsgierig of een evt. heranalyse van dit onderzoek wellicht een heel ander resultaat oplevert. Laten we vooral de vinger aan de pols houden!
Marsei

Bericht door Marsei »

Altijd :)
Marsei

Een internist met MS over de beslissing geen medicatie meer te nemen

Bericht door Marsei »

Een internist met MS over de beslissing geen medicatie meer te nemen

[URL="http://commonhealth.wbur.org/2012/08/pa ... the-doctor"][U]Patient Angst[/U][/URL]: When You Just Have To Say ‘No’ To The Doctor

Een internist met MS over de beslissing geen medicatie meer te nemen.
Marsei

FDA Approving Risky Drugs Too Quickly

Bericht door Marsei »

FDA Approving Risky Drugs Too Quickly

[URL="http://www.inquisitr.com/322079/fda-app ... o-quickly/"][U]FDA[/U][/URL] Approving Risky Drugs Too Quickly
[QUOTE]The Food and Drug Administration (FDA) has been approving new and often risky drugs at an increasing quick rate, a practice some experts believe is hurting more than helping patients.
Experts Thomas J. Moore and Curt D. Furberg tell the Journal of the American Medical Association that problems have already been discovered with the recently released cancer drug Caprela, the multiple sclerosis drug Gilenya and the drug Pradaxa which is used to prevent stroke.

According to the experts in their Journal of the American Medical Association response:

“These examples raise the question of whether it was good policy to approve three innovative new drugs with significant safety questions unanswered.”[/QUOTE]
[QUOTE]In the meantime the drug Gilenya has had negative effects on heart rate and the drug has already been met with “seven major safety issues.”[/QUOTE]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp