Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

vitamine B12

Alles omtrent voeding en supplementen
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Een handig overzicht van de Science Board Counsel van de Stichting B-12-tekort:

[QUOTE]
We raden aan alleen smelttabletten (en andere middelen) te nemen met methylcobalamine, adenosyl/dibencozide/c-enzym-cobalamine, of hydroxocobalamine. Cyanocobalamine is (veel) minder geschikt.
Voor alle tabletten geldt dat opname beste is als men de tabletten langzaam laat smelten onder de tong/tegen de wang/onder de bovenlip. Niet op kauwen, zuigen en zeker niet doorslikken, dan is effect veel minder. De spray kan best onder de tong gesprayed worden.
Staat een tablet er niet bij dan raden we die niet aan.


Smelttabletten:

- NOW: B12 Actief : Vitamine B12 1000 microgram, waarvan: Methylcoblamine 500 microgram, Adenosylcobalamine 500 microgram, Foliumzuur 400 microgram.
Ingrediënten: Zoetstoffen (Fructose (van maïs), xylitol), vulstof (cellulose), smaakstof (natuurlijke sinaasappelsmaak), antiklontermiddelen (stearinezuur, magnesiumstearaat, siliciumdioxide). 15,30 tot 20,40 per 100.

- Vitals 1000 mcg methylcobalamine 14,96 - 19,95 voor 100 stuks
Hulpstoffen: Mannitol (plantaardig), xylitol (plantaardig), microkristallijne cellulose, siliciumdioxide, magnesiumstearaat, kersenaroma, citroenzuur.

-Biotics : 2000mcg hydroxycobalamine + 2 mg B6 + 800mcg foliumzuur 60 stuks (van 23,32 tot 27 euro)
Ingrediënten van Biotics B12 2000mcg:
Vitamines, mannitol, sorbitol, natuurlijke citroensmaakstof, magnesiumstearaat (plantaardige bron).

-Bonusan : 1000 mcg dibencozide + 600 mcg foliumzuur 90 stuks (van 12,37 tot 16,50)
sorbitol, xylitol, fructose, microkristallijne cellulose, magnesiumstearaat, natuurlijk sinaasappelaroma.

-Bloem : 10.000 mcg hydroxycobalamine 64 stuks (24,95) (IMO onnodig veel en daardoor onnodig duur)
Ingrediënten
Vulstof (isomalt), glansmiddel (plantaardige olie), vitamine B12, natuurlijke kleurstof E162 (bietenrood), bosvruchtensmaak, zoetstof (sucralose), antiklontermiddelen (magnesiumstearaat, siliciumdioxide).

-AOV : 1500 mcg dibencozide + 500 mcg foliumzuur 60 stuks (van 12,30 - 15,75)
Zoetstof (sorbitol), vulmiddel (polyvinyl pyrrolidone), antiklontermiddel (magnesium stearaat), vitamines.

-NOW : 1000 mcg methylcobalamine 100 stuks (van 15 - 18,80)
Hulpstoffen: Zoetstof (van maïs): sorbitol, fructose; Vulstof: cellulose; Antiklontermiddel: stearinezuur, magnesiumstearaat; Zuurteregelaar: citroenzuur; Smaakstof: natuurlijke kersensmaak (o.a. van amandel).

- NOW: 500mcg methylcobalamine + 500mcg adenosylcobalamine 100 stuks 18,77
+ Foliumzuur 400 mcg
Hulpstoffen: Zoetstof: fructose (van maïs), xylitol; Vulstof: cellulose; Smaakstof: natuurlijke sinaasappelsmaak;
Antiklontermiddel: stearinezuur, magnesiumstearaat, siliciumdioxide.

- Active B12 Dibencozide 3000 mcg Country Life : Vitamine B12 (dibencozide) 3000 microgram, Foliumzuur 200 microgram.(28-37 euro v 60)
Sorbitol, stearinezuur, cellulose, silica, magnesiumstearaat.

- Solgar methylcobalamine 1000 mcg : (let op er staat kauwtabletten maar men moet smelten) 30 stuks (17,95)
Zoetstof (mannitol) Vitamine B-12 (methylcobalamine prep) Anti-klontermiddelen (silicium dioxide, plantaardig stearinezuur, plantaardig magnesiumstearaat) Cellulose gom Natuurlijk kersenaroma

- Ecologigal formula: 1000 mcg dibencozide met 400 mcg foliumzuur 60 stuks (vanaf 19,50-26)
Vulstof (cellulose), antiklontermiddelen (stearinezuur, siliciumdioxide, gemodificeerd cellulose, gom magnesiumstearaat), lecithine, calciumcarbonaat,

- Natural factors: 1000 mcg methylcobalamine 90 stuks (vanaf 13,75)
Lactose (from milk), cellulose, croscarmellose sodium, magnesium stearate (vegetable grade).

- Supplemed: 1000 mcg Methylcobalamine 60 Stuks (van 11,93 tot 15,90)
Zoetstof: mannitol, Anti-klontermiddelen: colloidaal siliciumdioxide, magnesiumstearaat, Vulstof: microcristallijne cellulose.

- Vitakruid B12 forte plus: 3000 mcg methylcobalamine. 60 stuks 18,90
Met ook 400mcg foliumzuur, 7,5 mg B6, 300mcg biotine.
Xylitol (zoetstof), aardbei aroma (smaakstof), croscarmelosse sodium (bindmiddel), citroenzuur anhydricum (smaakstof), magnesium stearaat (antiklontermiddel)



B12 vegan spray (mondspray) :
Pure Vegan B12 methylcobalamin spray 500mcg per spray. 19,95 te bestellen via Unlimitedhealth.nl of MyVitality.nl
Other Ingredients: Purified water, vegetable glycerine, and potassium sorbate.

Neusspray:

Yuliv Hydroxocobalamine 500 mcg (per spray) 21,95 (bij bewaren in koelkast min. 4 maanden houdbaar)
Water, natriumchloride, hydroxycobalamine (b12), fosfaatbuffer, benzalkoniumchloride (mogelijke allergie, dus voor gevoelige mensen opletten).


Bij de natuurapotheek in Pijnacker is ook op verzoek een neusspray hydroxocobalamine 1000mcg verkrijgbaar!

In principe zijn injecties altijd eerste keuze. Bij neurologische klachten altijd injecties.
Voor mensen met weinig klachten en niet echt lage waarde kan bovenstaand prima IMHO, en voor mensen die tekort hebben door gebrek in voeding (en geen neuroklachten hebben), en voor bijv ouderen die door maagzuurgebrek weinig B12 meer opnemen kan dit ook een optie zijn. (liefst na aanvulling voorraad met injecties)

Bron: [url]http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/ ... pic=9719.0[/url]
[/QUOTE]
angela67

Bericht door angela67 »

Bedankt voor alle info iedereen!
pokey

Bericht door pokey »

[QUOTE=angela67;875237]

Het is toch het proberen waard denk ik, ieder lijf en ieder mens en ervaring is anders dus wie weet kan het iets voor mijn klachten doen.
De vermoeidheid hoort bij mijn MS maar ik hoop zo dat het iets zou kunnen verbeteren?
[/QUOTE]

Spuit je ook remmers?

2 mnd na mn diagnose zat ik na een 1e pred kuur aan de rebif.
Allemactig, wat werd IK (mijn ervaring :cool: ) belabberd en moe van.
10 maanden gespoten en toen gestopt, 3 mnd niks en toen LDN.
Sinds het stoppen van rebif en daar naast beginnen met b12 tabletjes en later injecties (1x/per week) en vit D3. voel ik me goed en energiek.

waar het(lekker in mn lijf zitten) precies door komt , weet ik niet, maar ik sta niet erg positief tegenover de reguliere drugs (momenteel dan, als ik een shub heb raak ik weer aan de twijfel over Tys of flingolimod), maar nu ga ik prima op mn eigen alternatief manier.

de moeheid van toen wijt ik aan de rebif, vandaar mijn vraag.
angela67

Bericht door angela67 »

Voor mijn diagnose was ik al heel erg vermoeid (vermoeidheid en OZO waren de symptomen) maar ik moet idd wel zeggen dat ik na de prednisolonkuur en de eerste maanden van de Copaxone meer vermoeid ben geraakt voor mijn gevoel.
Daarbij komt uiteraard ook de frustratie van jarenlang zoeken naar wat je nu toch in godsnaam mankeert en de revalidatie die sinds een paar maanden gestart is.

Ik ben niet van plan te stoppen met de Copaxone...prik nu 4 maanden en heb dus zo wie zo de "spiegel" van een half jaar nog niet bereikt.

Ik hoop dat door zelf toch te kiezen voor extra vitamine B12 een deel van mijn vermoeiheid op de achtergrond kan raken. Het proberen waard.

En oh ja misschien een rare vraag maar wat is LDN? Kom het vaker tegen hier op het forum maar ben er nog niet helemaal achter? (traag van begrip soms hahaha:p )
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Hoi Angela,

Hier kun je meer info vinden over LDN (ik gebruik het ook):

[url]http://www.iocob.nl/multiple-sclerose/ms-en-ldn.html[/url]

[url]http://www.lowdosenaltrexone.nl[/url]


Groetjes,
Vlinder
angela67

Bericht door angela67 »

Dank je wel Vlinder had echt geen idee waar het over ging!
Wat een interessant verhaal ook...heb het even op de comp opgeslagen en ga er straks nog s goed voor zitten.

Ik neem aan dat deze middelen in de plaats komen van de reguliere MS medicatie?

Heb de laatste keer gevraagd aan de neuroloog of er niet iets te doen is aan die allesbellemerende vermoeidheid en hij zei dat er feitelijk niets was.

Staan neurologen hier verder positief tegenover??
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Pokey, ik ben ook vooruit gegaan sinds b12 injecties, LDN, Vit C en D(na te kort)
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Nee, helaas Angela, neurologen staan over het algemeen niet positief tegenover LDN, om de simpele reden dat er geen bewijs is dat het iets doet... Er worden geen onderzoeken gedaan naar LDN, omdat het een erg goedkoop middel is, (het bestaat ook al jaren) en de farmaceutische industrie zou hier niets aan terug kunnen verdienen.

Ondanks dat ik geen schubs meer heb gehad, staat mijn neuro in ieder geval niet achter mijn beslissing. Maar er zijn neurologen die het wel voor willen schrijven. De mijne wil er niets van weten of horen. Daarom heb ik het 1,5 jaar geleden aan mijn huisarts gevraagd en hij schreef het wel voor.

De ervaringen zijn over het algemeen goed en het middel is niet schadelijk. Hopelijk heb je iets aan de links.

Groetjes,
Vlinder
Leonard

Bericht door Leonard »

ik ben er van overtuigd dat het probleem in de darm zit.
als die niet goed werkt zal ook de B12 aanmaak niet goed plaatsvinden.
en nog veel meer zaken zullen uit balans zijn, waaronder B6 homocysteine concentratie enz.

[url]http://care.diabetesjournals.org/content/24/8/1403.full[/url]

[url]http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7816063[/url]

dus de oplossing zit hem erin de darm goed te laten werken.
al die andere dingen als homocysteine als een mogelijke risico factor voor sclerosis komen dan vanzelf terug op zijn plaats..
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Ik denk ook dat de darmen er zeker mee te maken hebben.
Die hebben ook met je immuunsysteem te maken. Daarom werkt LDN bij sommige zo goed. Eigenlijk bij alle immuun ziektes, ook Crohn
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp