Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Dysautonomie

Alles omtrent voeding en supplementen
TvG

Bericht door TvG »

[QUOTE=joge;899533]Geen idee of het wat doet, maar ook hij vond het meer dan de moeite waard om te proberen![/QUOTE]
Maar dat zou je dan toch juist direct moeten merken volgens de vagus-theorie?
joge

Bericht door joge »

Ik ben niet joggend naar huis gegaan. Nee. Helaas. Wel heb ik een wat gejaagd gevoel; snellere hartslag. Voel me wat warmer. Volgens de theorie moet het autonome zenuwstelsel hiervan beter gaan werken. Dus ik reken niet op acuut beter lopen. Wel een snellere pols (die komt bij m'n fysio oefeningen amper boven 90), betere blaas- en darmfunctie etc.

Interessant blijft de vraag hoe het kwam dat ook de kracht in m'n armen en benen en m'n balans zo veel beter werden na de ccsvi ingreep. Dat verklaart het dysautonomieverhaal niet...:???:
TvG

Bericht door TvG »

[QUOTE=joge;899560]Interessant blijft de vraag hoe het kwam dat ook de kracht in m'n armen en benen en m'n balans zo veel beter werden na de ccsvi ingreep. Dat verklaart het dysautonomieverhaal niet...:???:[/QUOTE]
Exact, de Arata hype... a dead end?
joge

Bericht door joge »

Lijkt me niet; ik vind het wel plausibel. Afwachten. Lijkt me geen hype, maar een deel van de verklaring van de effecten na de ingreep.
Robbie

Bericht door Robbie »

Ik denk zeker dat het een rol speelt, maar niet dat he[B]de[/B] verklaring is van verbeteringen. Herstelde bloedstroom, verlaagde druk in de hersenen, betere afvoer van afvalstoffen...lijken mij van grotere waarde

Als je daarnaast iets prikkelt, wie weet...
TvG

Bericht door TvG »

Lijkt me wel; riekt naar stoere kijk-mij-es-US-praat waar velen maar wat graag een stukje van de zamboni pizza opeisen. Allesbehalve plausible to me, time will tell... ;)
Bixi

Vagus

Bericht door Bixi »

Vagus

Hoi,

Vagus is een van belangrijkste zenuwen van CNS, heeft sterke stimulatie aan het parasympathetishe systeem (ontspanning reactie, anti-inflamative effect bvb etc.), tegenovergesteld aan symphatetishe systeem - stress inductie, adrenaline etc...
Ik had al lang ook gedacht aan de link tussen autonoom systeem (ANS) en MS, maar ik zie niet veel onderzoeken in die richting.. helaas.. ik vond het interessant, nog vanaf het begin van MS verhaal voor mij, dat allerlei medicijnen die symphatetishe systeem en cortisol secretie stimuleren - het meest gebruikt en "gerespecteerd" worden tussen de neuro's.. cortisol en zijn derivaten hebben ook het beste statistiek tussen alle medicijnen gebruikt voor MS naar mijn idee..
Wat Vagus betreft - hij reguleert direct een paar spieren in de hals, daardoor beïnvloedt doorslikken en praten (beide MS symptomen!), heeft invloed op de secretie van serotonine en norepinephrine,.. heeft invloed op de gegeugen, coordinatie (indirect).. inderdaad vele MS problemen...
Vagus heeft afferente (sensorische) vezels (fibers?) en efferente vezels (alweer - fibers in het Engels), en delen die op ene of andere manier beïnvloed worden zijn medulla (ademhaling, vasomotor, overgeven bvb), cerebellum (kleine hersenen - coördinatie bvb.), hypothalamus, thalamus, amygdala, hippocampus, contralateraal somatosensorische cortex...
nou, naar mijn idee - als alleen maar thalamus en hipothalamus zijn heeeeeel belangrijk, en het lijkt mij dat als alleen maar die twee beinvloed worden is het meer dan genoeg voor veeeeel problemen.....
En nu lees ik dat Vagus stimulatie ook gebruikt wordt om epilepsie te beinvloeden… Sommige zeggen dat Vagus ook neurogenesis beinvloed (zoek op increased BDNF output (brain-derived neurotrophic factor))..

Ja, ik ben ook absoluut overtuigd dat mensen met MS hebben sommige form van disfunctie van parasymphatetishe systeem/ disbalans van para- en symphatetishe systeem.. Maar ik denk dan CCSVI meer heeft gedaan dan alleen maar Vagus stimulatie....

BTW, Vagus kan je stimuleren door ademhaling (denk aan relaxerende, diepe zucht bvb), inademen en zo lang mogelijk adem houden etc - zoek op "Vagal Maneuvers"
joge

Bericht door joge »

Zooo! Lopen ging stukken beter; ik nog een stukje gejogd om het aan m'n vrouw te demonstreren!

Toen ging de wekker....:(
Marsei

Prevalence of Systomatic Dysautonomia In Patients Presenting For CCSVI Treatment

Bericht door Marsei »

Prevalence of Systomatic Dysautonomia In Patients Presenting For CCSVI Treatment

[URL="https://twitter.com/MICHAELARATAMD/stat ... 68/photo/1"][U]Synergy[/U][/URL]: Prevalence of Systomatic Dysautonomia In Patients Presenting For CCSVI Treatment
loesepoes

Bericht door loesepoes »

:haha: [QUOTE=joge;899663]Zooo! Lopen ging stukken beter; ik nog een stukje gejogd om het aan m'n vrouw te demonstreren!

Toen ging de wekker....:([/QUOTE]

Wat herken ik dat:D Maar dromen zijn bedrog:(
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp