Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Over diagnostiek gesproken: Hoofdpijn en vernieuwde McDonald criteria (2010)

Alles omtrent voeding en supplementen
Sara

Over diagnostiek gesproken: Hoofdpijn en vernieuwde McDonald criteria (2010)

Bericht door Sara »

Van alle mensen van wie een hersen-MRI gemaakt is vanwege hoofdpijn voldoet pakweg 5% (2.4% - 7.1%) aan de 'oude' McDonald criteria, qua spreiding in plaats: dat wil dus zeggen dat de MRI er uitziet als van iemand die MS zou kunnen hebben, niet dat de diagnose MS gesteld kan worden.

Maar nu komt het spectaculaire: Als de 'nieuwe' McDonald-criteria worden toegepast op die MRI, voldoet 24.4% tot 34.5% van de plaatjes, da's een kwart tot een derde.

Natuurlijk wordt alleen in bijzondere gevallen bij hoofdpijn een MRI gemaakt, da's vast ook (zelfs) in de USA geen gewoonte, maar ik vind 't niet heel geruststellend dat het vernieuwen van de criteria zulke enorme effecten heeft. Het wekt bij mij de indruk dat er nog heel veel vaag is, rond de diagnose van MS.

[quote]
summary: This study looked at brain MRIs performed for the clinical indication of headaches in order to assess the prevalence of radiologic white matter hyperintensities (WMH) meeting the Barkhof and 2010 McDonald dissemination in space (DIS) criteria in this population. The researchers also looked at whether the prevalence is changed if different definitions of periventricular and juxtacortical lesions are used.

Headache patients have asymptomatic T2 WMHs on MRI at a higher frequency than the general population. A total of 326/564 (58%) patients had enhanced brain MRI studies meeting criteria for inclusion.

The prevalence of Barkhof criteria fulfilment in the headache patients ranged from 2.4% to 7.1%. When the revised McDonald criteria were applied, the number of radiologically positive cases was significantly higher, ranging from 24.4% to 34.5%.

Barkhof ‘touching’ criteria were met in 2.4% and in 7.1% of the 3mm group, while the McDonald criteria were met in 24.4% for ‘touching’ and 34.5% for 3mm respectively.

Therefore, the authors conclude that the significance of asymptomatic radiographic abnormalities such as radiologically isolated syndrome (RIS) remains unknown and would markedly increase if the newly revised 2010 McDonald criteria are applied. The natural history of these findings should be better studied before prudent therapeutic recommendations can be advocated.
[/quote]

[url]http://www.msif.org/en/research/ms_rese ... of_br.html[/url]
Mirjam

Bericht door Mirjam »

D'r wordt nu wel heeeeel veel onderzocht en ontwikkeld door de wetenschap mbt de MRI. Het blijft fascinerend dat 'dingen' zo enorm kunnen veranderen door veranderde inzichten.

(De aarde is ook niet plat gebleken, hoewel we daar toch volstrekt van overtuigd waren.)
Ekster

Bericht door Ekster »

Eerlijk gezegd vraag ik me regelmatig wel af of ik ms heb.

Mijn neuroloog heeft ook eens tegen mij gezegd dat pp-ms (wat ik heb) nu nog ms wordt genoemd, maar dat hij verwacht dat het ooit best nog eens een hele andere ziekte blijkt te zijn.

Als ze dan maar weten wat voor ziekte denk ik dan maar weer. Wie weet is er dan ook eens wat qua medicatie voor de pp-ms groep.
ilse

Bericht door ilse »

Dat doet me afvragen of de veranderde (sterkere) MRI apparaten hierbij ook een rol spelen.

Als je resultaten wilt vergelijken is het wel zo handig als ze op dezelfde manier zijn vastgelegd. Of vergis ik me daarin?
Sara

Bericht door Sara »

@Ekster,

ik kan me best voorstellen dat je je dat afvraagt. Zelf heb ik dan nog (in een inmiddels redelijk grijs verleden) twee OZO's gehad, en twee keer een voorbijgaande gevoelsstoornis. Dat hou ik mezelf maar weer voor, als ik een NS-wandeling gelopen heb, op een goeie dag. Bij PP is het nog moeilijker om te bepalen wat echt specifieke MS-symptomen zijn.

@Mirjam, @Ilse,

Ja, spannend, die ontwikkelingen! Wie weet wat er allemaal nog voor nieuwe inzichten aankomen. Mbt veranderingen in de grijze stof bijvoorbeeld. En liefst een beetje snel :).

Bij dit onderzoek zijn steeds dezelfde beelden langs twee verschillende meetlatten gelegd, als ik 't goed begrijp.
jannie1947

Hooftpijn en vernieuwde McDonald criteria[ 2010]

Bericht door jannie1947 »

Hooftpijn en vernieuwde McDonald criteria[ 2010]

Nee, dat zie jij niet verkeerd Ilse.

De diagnose is bij mij gesteld in ons streek ziekenhuis. Ik had een actieve ontsteking in mijn nek, op de scan van mijn hoofd waren geen plekjes meer gevonden.

Ik werd doorverwezen naar het Radboud ziekenhuis in Nijmegen voor een second opinion vanwege mijn leeftijd, ik was toen 62 jaar.

In het Radboud ziekenhuis hadden ze net een nieuwe scan en daarop was te zien dat ik twee plekjes in mijn hersenen had.

Om goed te kunnen vergelijken of er littekens zijn bijgekomen moet je wel dezelfde scan gebruiken. de nieuwere scans zijn veel duidelijker. groetjes Jannie.
M&MS

Bericht door M&MS »

[QUOTE=Ekster;898076]Eerlijk gezegd vraag ik me regelmatig wel af of ik ms heb.

Mijn neuroloog heeft ook eens tegen mij gezegd dat pp-ms (wat ik heb) nu nog ms wordt genoemd, maar dat hij verwacht dat het ooit best nog eens een hele andere ziekte blijkt te zijn.

Als ze dan maar weten wat voor ziekte denk ik dan maar weer. Wie weet is er dan ook eens wat qua medicatie voor de pp-ms groep.[/QUOTE]

Het is al even duidelijk dat PP-MS een andere oorzaak heeft dan RR-MS. Ik heb ook eerder gelezen dat het 2 verschillende ziektes zijn. Met verschillend verloop e.d.

MS is ook een verzamelnaam.

Ooit zullen de verschillende vormen wel verschillende ziektes worden en ik hoop dat er dan ook passende medicatie komt voor PP.
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[QUOTE=M&MS;898237]
MS is ook een verzamelnaam.
[/QUOTE]
Bovendien is MS een uitsluitingsdiagnose. Je hebt bijv 729 ziektes [B]niet[/B] (wat een geruststelling :D ) maar [B]wel[/B] MS. (wat een domper op de feestvreugde :( ).
aleida

Bericht door aleida »

[QUOTE=M&MS;898237]Het is al even duidelijk dat PP-MS een andere oorzaak heeft dan RR-MS. Ik heb ook eerder gelezen dat het 2 verschillende ziektes zijn. Met verschillend verloop e.d.

MS is ook een verzamelnaam.

Ooit zullen de verschillende vormen wel verschillende ziektes worden en ik hoop dat er dan ook passende medicatie komt voor PP.[/QUOTE]

Dit is voor de eerste keer dat ik lees dat ppms een andere oorzaak zou hebben dan rrms.
Waar wordt dat op gebaseerd?
Ook binnen ppms is er een verschillend beloop.
Ik zit op een blog van iemand die de diagnose in 2006 kreeg en nu echt helemaal verlamd is.
Ik kreeg de diagnose in 2004 en kan mezelf nog redelijk redden.


Aleid
jannie1947

hoofd pijn

Bericht door jannie1947 »

hoofd pijn

Ik ga naar een sportclubje bij ons in de oefenzaal van het verpleeghuis.

wij zijn vijf vrouwen met allemaal ms, bij een van ons werd de diagnose ppms gesteld, ze heeft geen schubs gehad:)

Ze is nu 62 jaar en kreeg het op haar 35 ste ze doet nog van alles, is nog heel goed ter been, zegt wel dat ze mindere tijden gekend heeft als nu,:)

Volgens mij is bij ms alles mogelijk,je weet het nooit, dat maakt het ook zo moeilijk.:(
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp