Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Koffie

Alles omtrent voeding en supplementen
Ecila

Koffie

Bericht door Ecila »

Ik ben zo benieuwd wat koffie/caffeïne nu doet met je lichaam, hoe schadelijk het is (met name op de MS) en waarom. Er staat zoveel op internet. Heeft iemand van jullie een strak antwoord hierop?
Sara

Bericht door Sara »

Ecila,

waarschijnlijk niet wat je verwacht:

Het gebruik van alcohol, koffie en vis vermindert de toename van invaliditeit bij de schubvorm van MS (RRMS)

[url]http://www.msweb.nl/klinisch/3691[/url]

Dit stuk op MSweb is gebaseerd op een artikel dat op pubmed is gepubliceerd:

[url]http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22117611[/url]
eendje

Bericht door eendje »

Ik neem nog een bakkie. ;)
Ecila

Bericht door Ecila »

Het gebruik van alcohol, koffie en vis vermindert de toename van invaliditeit bij de schubvorm van MS (RRMS), [B]maar dat is niet zo bij de primair progressieve vorm van de ziekte (PPMS). [/B]

Ik herken mijzelf niet in RRMS dus...
Sara

Bericht door Sara »

ik geef toe, ik heb een beetje selectief geciteerd :D

Als je in het pubmed onderzoek kijkt, zie je dat mensen met PP die veel koffie dronken niet sneller of langzamer achteruit gingen dan mensen die helemaal geen koffie dronken.

[quote]
In the progressive onset group, no association with the risk of reaching EDSS 6 was found, except for the type of fish.
[/quote]
Ecila

Bericht door Ecila »

Ik ben ws niet duidelijk. Ik wil zo graag weten wàt koffie in je lijf doet. Ook al is het een gezond lichaam.
polleke

Bericht door polleke »

bij de meesten zorgt het dat ze 's ochtends goed naar de wc kunnen.

Ik drink het niet, krijg er hartkloppingen van. Kben meer een theedrinker!



[quote]
Toen koffiemerk Douwe Egberts in 2007 het koffiegebruik bij Belgen onderzocht, werd duidelijk dat maar liefst 83% van de Belgen minstens 2 koppen koffie per dag drinkt. Ook Nederlanders houden van koffie, een volwassen Nederlander drinkt gemiddeld ongeveer 3 kopjes koffie per dag. Waarom is koffie zo'n gesmaakt drankje? Wat doet het met ons lichaam, en wat zijn de voordelen en nadelen van koffiegebruik?


[B]Koffie en Cafeïne[/B]
Cafeïne, een van de belangrijkste bestanddelen van koffie, zorgt voor de typische "werking" van een kop koffie op het menselijk lichaam. Cafeïne is een alkaloïde, een groep van stoffen waartoe bijvoorbeeld ook nicotine behoort. Cafeïne komt niet alleen voor in koffie, maar ook in thee en in verschillende frisdranken. Energiedrankjes bevatten in veel gevallen ook een hoge dosis cafeïne.

Cafeïne is een opwekkende stof die snel in het bloed opgenomen wordt. Het is dus een snelle energieboost die verslavend kan werken. Daarnaast zorgt cafeïne voor een snellere vetverbranding in het lichaam.


[B]Voordelen van koffie[/B]
Koffiedrinkers drinken 's morgens graag hun dagelijkse kopje om wakker te worden. Zoals hierboven gezegd geeft een kop koffie snel energie door de hoeveelheid cafeïne die erin voorkomt. In 2008 werd in de John Hopkins School of Medicine in Baltimore een onderzoek gedaan naar de positieve elementen van koffiedrinken. Daaruit concludeerde men dat koffie het geluksgevoel verhoogt, maar ook de vriendelijkheid en concentratie.

Een bijkomend voordeel is dat koffie een 'magere' manier is om voldoende vocht op te nemen. Koffie bevat weinig calorieën en is daarom gunstig voor de slanke lijn! Een kop koffie bevat vitamine B3 en bevat onder andere magnesium en kalium, waardoor het drankje bijdraagt aan de dagelijkse opname van vitamines en mineralen.


[B]Nadelen van koffie[/B]
Een overmatig gebruik van koffie kan bijdragen tot slaapproblemen. De opwekkende invloed die cafeïne heeft op de hersenen kan wel tot 15 uur aanhouden. Daardoor is het mogelijk dat de geest bij het slapengaan nog te actief is om een goede nachtrust te kunnen aanvaten. Een bijkomend probleem is dat koffie de aanmaak van melatonine afremt, terwijl voldoende melatonine in het lichaam net belangrijk is voor het verhinderen van slaapproblemen. Volgens een Griekse cardioloog zorgt koffiegebruik voor een toenemende aderverkalking, waardoor het risico op hart- en vaatziekten groter wordt. Het drinken van koffie kan ook een nadelige impact hebben op de bloedsuikerspiegel. [/quote]
Kobus

Bericht door Kobus »

Ik zal niet zeggen super goed naar de wc kunnen : maar het helpt wel / anderzijds stimuleert het m'n blaas ook extra ,dus ik drink ook weer niet teveel .
Florentina

ontstekingsreacties

Bericht door Florentina »

ontstekingsreacties

Dit las ik erover:

[I][B]Ontstekingen en voeding [/B]

Voeding speelt een belangrijke rol bij ontstekingsprocessen en het immuunsysteem, het heeft een directe invloed heeft op het herstel en genezen van ontstekingen. Een overmaat aan koffie, thee, suikers, alcohol, geestelijke en lichamelijke stress, verstoren de aanmaak van de benodigde weefselhormonen om ontstekingen te voorkomen en/of te genezen.

Ook tekorten aan vitaminen en mineralen, veroudering, allerlei soorten straling, toxische stoffen als uitlaatgassen, toevoegingen aan voedsel, transvetzuren, en afwijkende bloedsuikerwaarden hebben een negatieve invloed op het zelfherstellende vermogen bij ontstekingen.
[/I]
Ecila

Bericht door Ecila »

Dank je Florentina, dit kwam ik dan weer tegen:

Triterpenen (kahweol en cafestol): deze verhogen het LDL cholesterol en de homocysteïnewaarden in het lichaam. Als gevolg hiervan worden de [B]bloedvaten star en neemt de kans op aderverkalking [/B]toe.

Kun je er niet bij hebben als je al zo stijf bent... ik voel dat ook duidelijk.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp