Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

CCSVI & Minocycline

Alles omtrent voeding en supplementen
stijn

Bericht door stijn »

Het is inderdaad slim om geen onderzoekers etc op een voetstuk te plaatsen.
Echter wanneer er met grote aantallen mensen, en dit ook nog eens percentage-gewijs daadwerkelijk resultaten behaald worden is het goed misschien daar extra je aandacht op te vestigen.
Ik zeg niet dat je Swank en Jelinek moet geloven, maar aan hen voorbij gaan is misschien iets te naief.
Mijn excuses wanneer je hun dieten al geprobeert hebt zonder resultaat.

Individuele code? Daar zit iets in, maar vergeet niet dat een mens voor een heel groot deel zelfs hetzelfde DNA deelt met een tomatenplant, een nog groter deel met een muis, een nog veel groter deel met een aap.
Ik zou me wat minder toeleggen op het ontcijferen van iets individueels en wat meer op iets dat min of meer aantoonbaar werkt voor de grote groep.

Sorry dat ik je ongevraagd adviseer :o
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Dat is geen probleem hoor. :)
Mja... theoretisch gezien zijn we als mens allemaal hetzelfde opgebouwd. Echter hebben we allemaal onze fijne nuances (details,afwijkingen etc.) die ons uniek maken en daarom om een gepersonaliseerde aanpak vragen.

In grote lijnen ken ik het Jelinek/Swank dieet, maar ik heb me nooit de moeite gedaan om daar veel verder in te graven. Ik wist dat dit 'dieet' niet voor mij zou werken aangezien koolhydraten toch wel een aanzienlijke plek hebben hierbinnen.
Helaas gaan koolhydraten niet goed samen met mij. Het lijkt zelfs alleen maar erger te worden,straks kom ik nog uit bij een all-meat dieet.:/

Dit is ook een vd redenen waarom ik persoonlijk wel de neiging heb te gaan geloven in de uitslag van mijn Levend Bloed Analyse.
De symptomen waar ik de meeste hindernis van ervaar (sowieso het merendeel van de klachten), horen volgens mijn neuroloog niet bij het beeld van MS.

Op dit gebied hebben we allebei net een iets andere mening ,met overlappende overeenkomsten, en wat mij betreft is dat geen probleem.
Ik sta open om de mening van een ander te horen, dat is hoe je leert en groeit. :)
stijn

Bericht door stijn »

Weet je heeeeel zeker dat het de koolhydraten zijn?
Met alle respect, maar dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Sommige mensen hebben een lactose of fructose ( koolhydraten ) intolerantie,...
maar niet tegen alle koolhydraten kunnen???
Glucose is ook een koolhydraat. Glucose is oa een ander woord voor bloedsuiker. En bloedsuiker vormt het grootste gedeelte voor de brandstof van je lichaam en de enigste brandstof voor je hersenen.

Ik me voorstellen dat wanneer je je voeding gaat aanpassen door voornamelijk koolhydraatrijk te eten dat je klachten verergeren, maar daar zou ik de koolhydraten niet de schuld van geven.

Mag ik vragen hoe je tot bovenstaande conclusie gekomen bent?
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Yep,lactose,fructose,sucrose,zetmeel.....allemaal problematisch (overigens denk ik ook dat vezels problematisch zijn).
Zelfs van groenten heb ik nog maar weinig keuze (anderzijds scheelt dat ook weer het dilemma van 'wat eten we vandaag?!')

Ik ben zelf tot die conclusies gekomen, met heel veel experimenteren.
Ze hebben allemaal meerdere/verschillende uitwerkingen (bloedsuiker problemen,vermoeidheid, vitaminen/mineralen tekorten,hormoon disregulaties,vervette lever.)
Het enigste wat ze allemaal met elkaar gemeen hebben, is dat ze me verstoppen (wat dan waarschijnlijk lijdt tot de bovenstaande problemen). (...en het is ook niet echt leuk als je dikwijls wordt gevraagd of je zwanger bent. Mja....zwanger van een food baby)
Hoe weet ik dat?.....op het moment dat ik ze een tijdje wegliet,verbeterden problemen. En als ik het dan weer probeerde,kwamen de problemen ook langzaam weer terug.

Ergens is het ook wel logisch als ik er zo over denk. Dieren hebben tanden om zichzelf te verdedigen,op het moment dat ze dood zijn,kun je hun vlees gewoon consumeren en de voedingsstoffen komen makkelijk binnen.
Planten moeten zich echter op een andere manier verdedigen om niet opgegeten te worden. Dit doen zij door het produceren van stoffen/anti-nutrienten zoals oxaalzuur,salicylates etc.

Snap je nu waarom ik Lyme en/of iets anders verdenk? Ik heb duidelijk het idee dat mijn lichaam vanbinnen erg ziek is en het heel zwaar heeft, dat iedere extra belasting/anti-nutrient al te veel is. Het wil de makkelijkste vorm van verwerkbare en opneembare nutriënten.
stijn

Bericht door stijn »

Ik begrijp je helemaal. Stel je eet vlees en combineert dit met makkelijk opneembare koolhydraten doormiddel van bv fruit...verergen dan je klachten ook?

En mag ik vragen wat bij jou de klachten zijn wanneer deze toenemen. En zijn er ook klachten bij die met of zonder tussenposen regelmatig voorkomen of weer terugkeren zonder dat deze een relatie hebben met wat je eet?
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Fruit is helemaal funest,daar ben ik als eerste mee gestopt...ik denk vanwege de fructose, al is het maar heel laag zoals bijv.in bessen.
Daar gaat mijn spijsvertering helemaal van over de rooie...
Ik heb het geprobeerd alleen en ook met eiwitten samen. Met eiwitten samen, dat gaat helemaal gisten en geeft niet zo'n prettige 'luchtjes'.


De meest directe klachten zijn spijsverterings gerelateerd en dan met name verstopping.
Maar ze hebben ook neveneffecten....zo ervaar ik bijv. (hoofd)honger,ook al heb ik net gegeten....dan ben ik alweer aan het denken aan de volgende maaltijd,meestal met veel (te veel) eiwit. Ook dat ik trek begin te ontwikkelen in vanalles wat ik al jaren niet meer heb gegeten zoals (friet,ijs,snoep,gebak etc.)
Ik denk dat dit heeft te maken met malabsorptie door de koolhydraten en het voeden vd verkeerde organismen in de darm.
Zware menstruatie klachten.
Nu,na het eten voel ik me voldaan en heb ik de komende paar uren ook helemaal nergens trek in.

Een ander probleem is o.a. dat ik koolhydraten niet goed met vet kan eten,omdat ik dan in no-time tot een tientonner uitgroei ongeacht beweging;vervette lever klachten krijg.....maar eet ik koolhydraten zonder of met weinig vet,ongeacht de vezels, krijg ik last van hypoglycemie, word ik 'hangry'.

Met koolhydraten lijkt het ook alsof mijn emoties (hormonen?) 'on steroids' zijn. Heel apart is dat...
Ik kan me op het moment van eten heel euforisch voelen (vooral fructose heeft die werking op me....dat is net 'crack',daar kan ik van blijven door eten tot aan misselijkheid toe) en een paar uur later voel ik me dan ineens heel erg depressief om niks,hysterische huilbuien. Daarentegen kon ik mij bijv. ook erg aan dingen ergeren,dat ik soms bij mezelf dacht: "de eerstvolgende die me ook maar verkeerd aankijkt, sla ik op z'n gezicht!" :eek:

Nu dat ik hooguit nog maar zo'n 20 a 30gram koolhydraten binnenkrijg, voel ik me weer veel meer als mijzelf....kalm en rustig,evenwichtiger,ook blij maar het bereikt niet meer (zo snel) de euforische hoogten.
De euforische gevoelens waren geweldig, maar de rest absoluut niet.

Maar het weer heeft ook invloed op de spijsvertering, deze vochtige hitte is echt funest voor me. Volgens mij verkeert mijn lichaam dan in permanente stress-modus en blijft het alles vasthouden.
stijn

Bericht door stijn »

Klinkt erg vervelend allemaal. Helemaal, omdat je erg snel aan die 30 gram / dag zit.

Ik kom alleen geen klachten tegen welke ik zo 1-2-3 zou rijmen met ms. Het klinkt eerder als een (lichte) vorm van een stemmingsstoornis welke vervolgens via hormonen invloed heeft op je spijsvertering. maar waarbij je stemming tevens gevoeliger is voor wat je eet.

Ook voor Lyme zou ik totaal niet in die richting denken.

Heb je nog andere klachten?
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Ja,er zijn zeker nog andere klachten maar hebben (naar mijn weten) niks met spijsvertering te maken. Vandaar dat ik deze niet had genoemd.

Bij Lyme is het vrij standaard dat mensen kampen met leaky gut en/of spijsverteringsproblemen met metabole disregulatie als gevolg.
De stemmingswisselingen komen door hormonale schommelingen, veroorzaakt door een voor mij verkeerd voedingspatroon.
Hier heb ik,zoals gezegd, normaal geen last van en ook nooit gehad.

80/90% van je imuunsysteem is gesitueerd in je darmen,dus als daar de dingen al niet goed lopen, dan is t vrij logisch dat je hele metabolisme dan uiteindelijk de soep indraait.
stijn

Bericht door stijn »

Klinkt behoorlijk vervelend allemaal. Heb je het idee nu op de juiste weg te zitten? Dat je beetje bij beetje vooruitgang boekt?

Hoop dat je wel open blijft staan voor andere kijk op zaken. Dat je je niet teveel vast bijt in Lyme en bv gekke dingen gaat doen zoals bv langdurig antibiotica slikken.

Ik heb ook lang gedacht Lyme te hebben. Ben immers wel een keer of 10 gebeten. De laatste keer was met een rode vlek waar ik vervolgens op eigen aandringen 14 dagen amoxi tegen heb gekregen.

Voor mij is Lyme gelukkig een gepasseerd station. Het klopt gewoon niet wat ze allemaal zeggen. Heel begrijpelijk allemaal...mensen willen nu eenmaal weten wat ze mankeren, maar door het op internet te plaatsen gaan mensen het wel geloven.

Het gros van de klachten die bij Lyme worden omschreven lijken dusdanig sterk op ms gerelateerde klachten, dat het niet onwaarschijnlijk is dat deze mensen ms aan het ontwikkelen zijn.

Lees in dit forum vandaag dat er zelfs al een neuroloog ms durft te vermoeden bij een schone mri en lp. Misschien zal het beeld van ms als auto-imuunziekte in de toekomst wel veranderen.

Zoals je hier leest hebben mensen met ms vaak baat bij verschillende therapie en behandelvormen, waardoor het dus aannemelijk is dat ms een systeemziekte is, welke zijn oorsprong kent in een verstoring in het endocrine-systeem. ( hormonen en metabolisme ). Spijsverteringsklachten komt bij ms veelvuldig voor.

Ik hoop dat je voor jezelf zekerheid kunt krijgen en grip krijgt op je gezondheidsproblemen.

Ik heb denk ik nog een bloedgroepdieet-boek liggen. Kun je met een zelftestje bestelt van internet je bloedgroep bepalen en vanuit daar kijken of je misschien wel een genetische achtergrond hebt als vleeseter. Betreffende arts zegt daar goede resultaten mee te hebben behaald, maar of het allemaal klopt???? Geen idee.

Als je wilt kijk ik of ik hm nog heb?
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Oh nee.....ik ga zeker geen AB kuur volgen. Al zou ik het willen,dan zou ik alsnog een diagnose moeten hebben daarvoor om een kuur te kunnen krijgen. (En ik ben inmiddels al weer wat jaren verder van 18,toen mijn klachten startten,dus dan heeft zo'n kuur uberhaupt geen zin meer).

In dit geval spreek ik over Lyme, maar daarmee doel ik net als jij op een multisysteme (endocriene) malfunctie. En of dat is getriggerd door een beestje,laat ik dan in het midden. Het gaat erom om het geheel weer krachtiger en functionerend te krijgen.
De naam van het beestje is voor mij niet zo belangrijk (Lyme, MS etc.), dat is handig om te hebben in omgang met de buitenwereld voornamelijk instanties.

Dat is aardig van je om aan te bieden. Ik ken het bloedgroep dieet in grote lijnen en mijn bloedgroep (O), zou volgens deze theorie inderdaad beter doen op wat meer eiwit en minder koolhydraten.
In grote lijnen komen zijn aanbevelingen qua goede en negatieve invloeden van voeding wel overeen met mijn ervaring, maar verder heb ik nooit zo'n belang hieraan gehecht.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp