Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

interessant stuk over depressie en ms

Alles omtrent voeding en supplementen
Ekster

interessant stuk over depressie en ms

Bericht door Ekster »

Dit kwam ik tegen op het web:

[I]Antidepressiva nodig om beloningssysteem te ondersteunen
[/I]Mensen met aandoeningen waarbij het immuunsysteem voortdurend actief is, zoals reuma, multiple sclerose en de ziekte van Crohn, lopen een groter risico om depressief te worden. Promovenda Floor van Heesch van de Universiteit Utrecht ontdekte dat die depressiviteit rechtstreeks te herleiden is tot het overactieve immuunsysteem. Dat biedt perspectief op een effectievere behandeling. Van Heesch promoveert op 15 januari in Utrecht op dit onderzoek.
Het immuunsysteem beschermt ons lichaam tegen ziekteverwekkers zoals virussen, bacteriën en parasieten. De eerste stap hierin is dat zogenaamde cytokinen worden afgegeven, stofjes die de immuuncellen het signaal geven om in actie te komen.De cytokinen komen ook in de hersenen terecht. Van Heesch toont in haar promotieonderzoek overtuigend aan dat zij daar het beloningssysteem onderdrukken. Hierdoor vermindert het vermogen om plezier te beleven en dat verhoogt het risico op een depressie.


[B][URL="http://www.medicalfacts.nl/wp-content/u ... heesch.jpg"][IMG]http://www.medicalfacts.nl/wp-content/u ... 25x300.jpg[/IMG][/URL]Preventief screenen[/B]
“Wat heel duidelijk uit mijn onderzoek blijkt, is dat een overactief immuunsysteem de hersenen beïnvloedt en dat in dat geval de depressiviteit dus een heel fysieke oorzaak heeft. Dit werpt een nieuw licht op de behandeling van patiënten met chronisch inflammatoire aandoeningen zoals reuma en multiple sclerose en bij kankerpatiënten die behandeld worden met cytokinen”, licht Van Heesch toe. Naast de behandeling van hun fysieke klachten, zouden deze patiënten ook moeten worden gescreend op depressie. Door het vroegtijdig onderkennen van de depressie kan deze eerder behandeld worden.
[INDENT][I]“Wat heel duidelijk uit mijn onderzoek blijkt, is dat een overactief immuunsysteem de hersenen beïnvloedt en dat in dat geval de depressiviteit dus een heel fysieke oorzaak heeft”[/I], zegt Floor van Heesch, promovenda aan de Universiteit Utrecht
[/INDENT][B]Antidepressiva om het beloningssysteem te ondersteunen[/B]
Bovendien kan de depressie effectiever worden behandeld, omdat nu duidelijk is dat deze het gevolg is van een onderdrukt beloningssysteem. Van Heesch ontdekte dat cytokinen de afvoer van serotonine, dopamine en noradrenaline versnellen. Hierdoor kunnen ze het beloningssysteem moeilijker activeren.
[INDENT][I]“Daardoor ben je simpelweg niet in staat plezier te beleven of voldoening te ervaren”[/I], legt eerste begeleider dr. Mechiel Korte uit. [I]“Mensen met verhoogde cytokinewaarden in het bloed hebben daarom niet zozeer psychotherapie nodig, als wel een antidepressivum dat de afvoer van serotonine, dopamine en norandrenaline remt. De meeste antidepressiva werken vooral op serotonine. Met de inzichten uit dit onderzoek kunnen gerichter antidepressiva ontwikkeld worden voor een depressie veroorzaakt door cytokinen.”[/I]
[/INDENT][B]Promotie[/B]
Floor van Heesch promoveert op 15 januari om 16.15 uur in Utrecht op het proefschrift [I]Inflammation-induced depression[/I]. Haar promotoren zijn prof. dr. Berend Olivier, dr. Mechiel Korte en dr. Aletta Kraneveld (Farmaceutische Wetenschappen).
[I]Bron: UU[/I]
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Ekster, toevallig had ik afgelopen week gelezen dat deze dame dit onderzoek heeft verricht...;)
Wellicht is dit een stap in de goede richting om specifiekere A.D. medicatie te ontwikkelen voor deze doelgroep.

Maar bovenal (h)erkenning voor patiënten, dat zijn/haar depressie een gevolg is van een onderliggende fysieke ziekte.
Vervolgens kunnen psychologen en psychiaters het hun patiënten besparen om diep in hun verleden te graven, alsmede al hun handelingen en gedachten te analyseren.

Oogopenend en hoopgevend onderzoek ! :)
Ekster

Bericht door Ekster »

Het was voor mij een bevestiging van mijn gevoelens omtrent therapieën die ik (meestal kortstondig) heb gehad.

Ik dacht altijd dat ik eigenlijk niks aan de tips had en dat daar het probleem niet ligt van mijn depressieve gevoelens.

Ik zit sinds een ongeveer een half jaar aan de Prozac en ik doe het er prima op. Dat heeft een therapie bij mij nog nooit opgeleverd. Vaak kreeg ik ook van behandelaars te horen dat ze me nuchter genoeg vonden en eigenlijk niet zo goed wisten wat ze met mij moesten bespreken. Zo is het me bij een klinisch psycholoog ook weer vergaan waar ik een aantal maanden geleden heen moest vanuit het pijnteam.

Ik ben ook meerdere keren wel weer gestopt met de Prozac, want ik heb het in het verleden ook wel gebruikt, maar elke keer komt het depressieve gevoel (het gevoel van geen plezier aan de dag beleven vond ik een veel betere omschrijving in bovenstaand stuk) terug.

Dit terwijl ik best wel weet waar ik van zou moeten kunnen genieten en ik ook wel structuur in mijn dagen weet aan te brengen en mijn eetlust altijd normaal is, etc.

Ik heb altijd het gevoel gehad dat het gewoon een "stoffenkwestie" is bij mij en dit artikel bevestigt dat eigenlijk.

Ik hoop dat dit in de psychiatrie echt meer aandacht krijgt.
RoOsJe *59

@ Ekster

Bericht door RoOsJe *59 »

@ Ekster

Dag Ekster,

Wat een goede omschrijving geef je hier. Zelf "zit" ik momenteel ook in zo'n fase van "[I][B]blehhhhh[/B][/I]", en denk er (al een paar weken) over om de dokter te bellen. Vraag me af of ik beter de h.a., of de neuro kan bellen:???:.

Een paar jaar geleden heb ik ook een tijdje prozac (fluoxetine) gebruikt, maar toen ben ik ook gestopt. De reden was toen dat ik van mijzelf vond dat mijn emoties afzwakten, maar nú zou ik het heel fijn vinden als ze wat af zouden zwakken.

Hoeveel fluoxetine gebruik jij op dit moment, en helpt het ook een beetje tegen de zenuwpijn? Op dit moment gebruik ik gabapentine, maar de pijn gaat overal [I]dwars[/I] doorheen:eek: en de tranen zitten héél erg hoog:huilen:

Ik hoop dat je mij wat "wijzer" kunt maken.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik gebruik al sinds mijn diagnose Effexor 37,5mg en ik ben daar heel gelukkig mee.
Het is de laagste dosis die er is maar voor mij precies goed, ik heb het wel eens zonder geprobeerd maar dat ging gewoon niet.

Mijn gevoelens blijven redelijk intact maar ik voel me er prettig bij en zo blijft de MS en de gevolgen wel te dragen voor me.

Er zijn veel mensen bang voor deze middelen maar ik kan niet meer zonder.
fluffy

Bericht door fluffy »

Ik heb onlangs de diagnose dystyme stoornis gekregen (chronisch depressief) .. ik ben altijd net te ongelukkig om het leuk te hebben en te gelukkig om echt depressief te zijn ...

Ik geloof absoluut dat mijn ms hierin een hele grote rol speelt .. ik moet toch maar eens gaan praten over AD .. want het rotgevoel begint toch echt wel overheersend te worden .. en dat is vooral voor mijn naaste omgeving erg lastig ..
RoOsJe *59

Combinatie

Bericht door RoOsJe *59 »

Combinatie

Nog een vraag.

Weet iemand of gabapentine samen ingenomen kan worden met fluoxetine?
Wellicht zijn hier ervaringsdeskundigen.

Alvast :bedankt:
Ekster

Bericht door Ekster »

[QUOTE]ik ben altijd net te ongelukkig om het leuk te hebben en te gelukkig om echt depressief te zijn ...
[/QUOTE]

Fluffy, wat een mooie/goede omschrijving van je gevoel. Ik herken het gevoel van de tijden dat ik niet aan de Prozac zat. Van wie heb jij die diagnose gekregen?

Roosje, ik gebruik zelf Lyrica in combinatie met Fluoxetine. Lyrica is de modernere vorm van Gabapentine, dus volgens mij kan wel, maar vraag het gewoon aan je neuroloog/psychiater/huisarts en je weet het zeker:).

Gabapentine heb ik ook een jaar gehad tegen zenuwpijn, maar ik weet niet meer of ik toen ook aan de Fluoxetine zat.

Ik gebruik momenteel 20 mg. Ik heb ook wel eens een tijdje 30 en 40 mg gebruikt, maar ik merk dan niet veel verschil en heb dan wel meer last van bijwerkingen. Vandaar dat ik nu deze dosis aanhoudt.

Volgens documentatie en mijn pscychiater doen SSRI heropnamers waaronder Fluoxetine nauwelijks tot niks tegen zenuwpijn.

Dan zul je moeten gaan voor de tricyclische anti-depressiva zoals Amitriptyline. Zelf zijn mijn ervaringen daar goed mee betreffende zenuwpijn als ik het slikte in een dosis van meer dan 100 mg, maar ik voelde me er geestelijk zo slecht door en ik kreeg enorme plasproblemen dus ik heb er weer mee moeten stoppen.

Effexor heb ik ook een keer voorgeschreven gekregen voor mijn zenuwpijn, maar daar had ik zo'n rare reactie op dat ik meteen moest stoppen. Ook Cymbalta heb ik hiervoor gehad, maar weer plasproblemen.

Ik zou zeggen, bespreek het met een psychiater. Hij/zij weet vaak veel beter wat welke anti-depressiva doet dan bv. je huisarts of neuroloog. Althans, dat is mijn ervaring...
fluffy

Bericht door fluffy »

@ Ekster

Mijn psycholoog heeft de diagnose gesteld aan de hand van de patronen van de verschillende depressies die ik in het verleden heb gehad en de huidige klachten ...

En na inlezen van het dossier van mijn huisarts is het ook al eens eerder gesteld maar is verder niet bevestigd ...

Ik vind het soms wel moeilijk .. heb periodes van een maand of 2 tot 3 waarin ik het allemaal wel redelijk leuk vind .. maar de overige tijd moet ik mezelf door de dag slepen ...

Nu ik weet dat ik dus dystyme stoornis heb kan ik het wel allemaal beter relativeren .. als ik een echte off day heb kan ik tegen mezelf zeggen van okee Ingrid .. schop onder je kont .. je maakt het voor jezelf alleen maar erger ... en als het me echt niet lukt door de dag te komen dan sta ik het mezelf ook toe om gewoon een off day te hebben ...

Maar het is zwaar ... ik doe vooral mijn lief en dochter er mee tekort voor mijn gevoel .. en dat creeert boven op de depressie ook nog een schuldgevoel ..
Nadine

Bericht door Nadine »

Ik kwam dit wat oudere bericht net tegen. Ik was benieuwd of iemand weet of er inmiddels een zulk AD ontwikkeld is, speciaal toegespitst op mensen met MS. Dus één die zowel de afvoer van serotonine, dopamine en noradrenaline remt?

Ik heb mij namelijk afgelopen week gerealiseerd dat ik ook waarschijnlijk een dysthyme stoornis heb. En wil daar proberen vanaf te komen. Want nergens plezier meer in hebben is echt vervelend.

Groetjes,

Nadi
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp