Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

voeding[+recepten] die goed voor je vaten en/of bloed,,bloeddruk en cholesterol zijn

Alles omtrent voeding en supplementen
peanuts

voeding[+recepten] die goed voor je vaten en/of bloed,,bloeddruk en cholesterol zijn

Bericht door peanuts »

[COLOR="DarkRed"]vrouw van man bedankt voor je tip over
kaneel+honing:cool:

verbazend waar dat allemaal goed voor is:cool:

revitaliseerd je vaten,is tegen cholesterol,

kaneel heeft een gunstige werking op de bloedsuikerspiegel

[url]http://mens-en-gezondheid.infoyo.nl/ove ... aneel.html[/url]
[url]http://www.yunomi.nl/artikel/honing-en-kaneel[/url][/COLOR]

p.s kreeg alleen deze kleur,nie mijn stijl maarja kan gebeuren;)
Marjan.

Bericht door Marjan. »

Ik heb een ayurvedisch kookboek en daarin staat ook dat kaneel bloedzuiverend werkt en goed is voor de bloedvaten.
Met voeding kunnen we zoveel meer doen dan enkel en alleen medicijnen. Daar raak ik steeds meer van overtuigd, nee, ik ben al overtuigd.

Ik maak dagelijks een oliepapje met allerhande kruiden waaronder ook kaneel (afwisseling) en daar wok ik de groenten in.
Het is heerlijk én gezond, ofwel ik voel me er enorm goed bij.

Nu wil ik me gaan verdiepen in de oervoeding gecombineerd met ayurvedisch koken.

Zullen we hier verder gaan over voeding? we zijn begonnen in het LDN draadje, hier verder??
Marjan.

kurkuma/ geelwortel

Bericht door Marjan. »

kurkuma/ geelwortel

Geelwortel (kurkuma) is bloedreinigend en zeer geschikt in te nemen bij allergie en ontstekingen.
Daarnaast heplt het goed eiwitten te verteren en vorming van toxinen tegen te gaan.

Geindiceerd bij diabetes, anemie, huidproblemen, keelpijn, verkoudheid.

Ik gebruik regelmatig een theelepeltje door de olie waar ik dan de groenten in wok
geeft bv de bleke bloemkool ook nog een mooie kleur:)
Marjan.

Kruidnagel

Bericht door Marjan. »

Kruidnagel

Kruidanagel stimuleert de spijsvertering en de olie in de kruidnagel heeft een anti- bacteriele en anti septische werking.
Ik pikte ze er vroeger altijd tussenuit als ik ze meegekookt had met zuurkool bv niet wetende dat je er gewoon op kunt kauwen en opeten.

Is goed tegen gassen, zere keel, hoets, kou, gestoorde spijsvertering.
eve

Bericht door eve »

Beetje kaneel door bv gehakt is ook heel lekker. Ik eet regelmatig als 'groente' gebakken appels met honing en kaneel.
peanuts

Bericht door peanuts »

[COLOR="Blue"]heee Fantastisch Marjan !!

heerlijk om te lezen;) :cool:

Eve je bent een echt lekkerbekje ;)
lekker gebakken appel met kaneel en honing,mmmmmmmmmmmm

had vanmorgen warme rijst met honing en kaneel erover
beetje olijfolie en stukjes banaan,lekkerrrrrrrrrrrrrr:D [/COLOR]
Tientje

Bericht door Tientje »

[QUOTE=eve;749975]. Ik eet regelmatig als 'groente' gebakken appels met honing en kaneel.[/QUOTE]

Oehh.. dat klinkt lekker. Zal mijn dochter van bijna 3 (die echt een hekel heeft aan avondeten) ook wel erg kunnen waarderen :)

Marjan; wil jij het receptje van je oliepapje misschien met ons delen?
peanuts

Bericht door peanuts »

[COLOR="Blue"]O,please Eve :D

nog ff de vertaalde site over honing en kaneel;[url]http://mens-en-gezondheid.infoyo.nl/ove ... aneel.html[/url]

[/COLOR]
eve

Bericht door eve »

Tientje/Peanuts - erg simpel en snel - appel in niet te dunne partjes snijden, opbakken in wat boter, lepel of 2 honing eroverheen en wat kaneel, binnen een paar minuutjes klaar. Heerlijk bij bv kip of rundvlees. Ook heel lekker als dessert met wat vanille ijs, dan een handje rozijnen er bij mee bakken :D
Marjan.

Bericht door Marjan. »

[QUOTE=Tientje;749988]Oehh.. dat klinkt lekker. Zal mijn dochter van bijna 3 (die echt een hekel heeft aan avondeten) ook wel erg kunnen waarderen :)

Marjan; wil jij het receptje van je oliepapje misschien met ons delen?[/QUOTE]

Jazeker!!
het idee bij de ayurvedische leer is dat 'we' over het algemeen in het westen te droog eten, zij raden aan olie te gebruiken.*
Vet stimuleert de galblaas om gal te produceren die weer het vet verteert.
En dan geen vet als vette patat of dikke lagen boter maar oliën, zoals olijfolie, zonnebloemolie etc (die verwarmd mogen worden)

Ivm vaatlijden (of andere vaatziekten) moeten we een bescheiden hoeveelheid nemen.

Ik doe ongeveer 2 á 3 [U]ee[/U]tlepels olie in een kommetje, de kruiden met [U]thee[/U]lepels erbij, altijd 1 theelepel per kruid.
Soms pers ik verse knoflook erdoor.

Altijd kurkuma erdoor, altijd venkel (is goed voor de darmen, mijn zwakke plek) en dat warm ik in de wok en doe de groenten erdoor.
Met stevige kost als spruitjes, koolsoorten een theelepeltje gemberpoeder ivm goed voor de spijsvertering.
Zo 'speel' ik als het ware met de kruiden én olie.

De appels zo klaarmaken lijkt me ook heerlijk.


* overbodig te zeggen dat die olie weer bevordelijk is voor de stoelgang, droog eten stopt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp