Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vleesbacil mogelijk oorzaak MS

Alles omtrent voeding en supplementen
san70

Vleesbacil mogelijk oorzaak MS

Bericht door san70 »

Uit de Volkskrant van vandaag:

Vleesbacil mogelijk oorzaak MS
VAN ONZE VERSLAGGEVER HIDDE BOERSMA − 03/02/14, 00:00

Een gifstof uit een veelvoorkomende bacterie in vlees zou weleens een belangrijke oorzaak kunnen zijn voor het ontstaan van de zenuwziekte multiple sclerose (MS).

AMSTERDAM - Amerikaanse onderzoekers verdenken het enterotoxine E (ETX) uit 'clostridium perfringens type B' ervan de eerste gaten te slaan in de beschermende barrière tussen de hersenen en het lichaam, een symptoom dat typerend is voor MS.

Ook verklaart de aanwezigheid van ETX volgens de onderzoekers het afbreken van de isolerende laag rond zenuwcellen in de hersenen. MS-patiënten krijgen door de schade een waaier aan neurologische klachten zoals vermoeidheid en coördinatie- en bewegingsstoornissen. In Nederland komt het bij 1 op de 1.000 mensen voor.

De bacterie clostridum perfringens is een belangrijke veroorzaker van voedselvergiftiging, met name bij het eten van niet goed gebakken vlees. In verreweg de meeste gevallen leidt die voedselvergiftiging niet tot MS. De Amerikanen toonden ETX aan in 2,7 procent van alle voedselmonsters die ze testten. 'Waarschijnlijk is er nog een extra trigger', zegt MS-onderzoeker Charlotte Teunissen van het VU Medisch Centrum Amsterdam. Zij is niet betrokken bij de studie.

De Amerikanen tonen aan dat antilichamen tegen ETX tien keer vaker worden aangetroffen bij MS-patiënten, vergeleken met gezonde personen. Bovendien laten ze bij muizen zien dat ETX inderdaad bindt aan hersencellen en deze zelfs vernietigt.

De onderzoekers van het Weill Cornell Medical College in New York presenteerden hun resultaten vorige week op een congres. Eind vorig jaar toonden ze de bacterie al voor het eerst aan bij een patiënt met beginnende MS.

Teunissen noemt de bevinding veelbelovend. 'Wetenschappers zijn het er al langer over eens dat er waarschijnlijk een externe oorzaak, zoals een bacterie of een virus, aan de basis ligt van de aandoening.'

---------------------------


Maar ik ben wel al 24 jaar vegetariër :???:

San
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=san70;950180]
Maar ik ben wel al 24 jaar vegetariër :???:
[/QUOTE]

En hoe kan het dan dat MS beduidend vaker voorkomt bij vrouwen dan bij mannen???

Vooralsnog hecht ik weinig waarde aan dergelijke "uitvindingen". Je leest zo vaak artikelen waarin geschreven wordt dat men de oorzaak van MS denkt gevonden te hebben.
Robbie

Bericht door Robbie »

Maar zolang de oorzaken niet bekend zijn ben ik in ieder geval blij dat er gezocht wordt buiten het doodlopende pad van de autoimmuun hypothese.....
elroyv

bacterie

Bericht door elroyv »

bacterie

Waarom MS meer voorkomt bij vrouwen dan mannen?
Waarom mensen die vegetariër zijn ook MS krijgen?
Waarom MS meer voorkomt in landen met een zee klimaat dan landen waar veelal de zon overheerst?


Meer vragen dan antwoorden.

Misschien spelen omgevingsvariabelen en genetische afwijken of een combi ervan icm die bacterie een rol?
Melster

Bericht door Melster »

Ben al ruim 20 jaar vegetariër.. Diagnose ms nu ruim 3 jaar..:???:
Robbie

Bericht door Robbie »

Dus bij jou heeft het een andere oorzaak....

En zo zijn er veel meer oorzaken aan te wijzen, maar ja....wie heeft wat???

Ik denk dat van de 10 MS patienten er wel 5 a 6 zijn met een verschillende oorzaak....Zolang neurologen dat niet doorhebben....
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik denk dat je niet van neurologen mag verwachten dat ze de oorzaak vinden.
Zij zijn arts, zij moeten diagnosticeren, behandelen of genezen als dat mogelijk is.

De wetenschap is verantwoordelijk voor onderzoek.
En ja, helaas is de oorzaak van ms nog niet bekend. Maar ze ontdekken steeds meer en meer...
joge

Bericht door joge »

Sorry, van neurologen verwacht ik niks. Als je het al onderzoekers zou mogen noemen, zitten ze wel erg opgesloten in hun neurobolwerk. Er zijn er maar weinig die lateraal durven te denken. :(

Ik wed dat een verrassende doorbraak niet uit de neurohoek gaat komen!:)
Marjan.

Bericht door Marjan. »

[QUOTE=joge;950300]Sorry, van neurologen verwacht ik niks. Als je het al onderzoekers zou mogen noemen, zitten ze wel erg opgesloten in hun neurobolwerk. Er zijn er maar weinig die lateraal durven te denken. :(

Ik wed dat een verrassende doorbraak niet uit de neurohoek gaat komen!:)[/QUOTE]

Ik vrees dat je gelijk hebt, zie ook hier:
[url]http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... aalt.dhtml[/url]

Belangenverstrengeling heeft geleid tot eenzijdig onderzoek, focus op producten en het negeren van preventie. Ivan Wollfers, hoogleraar VU
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[QUOTE=Suzan;950259]
En ja, helaas is de oorzaak van ms nog niet bekend. ..[/QUOTE]

Ze zullen toch eerst moeten definiëren wat MS [B]wel[/B] is. Zovan u heeft 76543210 aandoeningen niet maar u heeft [B]wel[/B] MS.

[B][U]Gefeliciteerd[/U][/B].
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp