Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Magnesium citraat

Alles omtrent voeding en supplementen
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Wat lief dat je er naar vraagt, Artemis.
Ik slik nog steeds elke avond 200 mg Magnesium citraat van NOW en als ik dat een keertje vergeet worden mijn voeten niet zo warm.
Overigens vind ik het niet zo erg dat ze warm worden. Ik heb dit jaar nog nauwelijks mijn elektrische deken aangehad, waar ik normaal het grootste deel van het jaar niet zonder kan.

Afgelopen zomer had ik een schub in mijn onderbenen en vlak nadat dat weer over was, ben ik gaan vliegen. Ik had tijdens het vliegen last van mijn benen, en vermoedde dat dat door de luchtdruk kwam ofzo. En natuurlijk was het een zwakke plek, omdat die schub net over was.

Afgelopen week ben ik weer wezen vliegen en had ik weer hetzelfde. Tijdens het vliegen een drukkend gevoel op mijn onderbenen. Terwijl de schub alweer ruim een half jaar geleden is.

Op de terugweg heb ik ongeveer 2 uur voor vertrek een extra 200 mg Magnesium genomen en toen heb ik nergens last van gehad!
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Grappige ontdekking dat de magnesium ook goed werk doet tijdens een vlucht...:D

Die warme voeten van jou zijn dus een blijvertje zolang je magnesium slikt.

Ik moet je zeggen, dat ik vrijwel altijd met koude voeten op bed ga, maar na een uurtje of zo de dekens weg wil schoppen vanwege hete voeten.
Heb altijd gedacht dat dit door een betere bloedsomloop komt wanneer de benen horizontaal komen te liggen.
Maar jou ervaring door magnesium zou nu best ook een goede verklaring kunnen zijn...;)
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Het zou ook goed een combinatie kunnen zijn natuurlijk.
Ik had nooit warme voeten voor ik magnesium slikte, dus het heeft er in ieder geval wel invloed op. Bij mij althans. Maar dat de voeten dan horizontaal liggen, zal vast ook meespelen.

Nog eens een vraag aan de kenners:
Ik was op zoek naar een ander merk Magnesium-tabletten, omdat ik die van NOW wel erg groot vind.
Bij het Kruidvat kwam ik deze tegen:
[URL="https://www.kruidvat.nl/sleepzz-magnesi ... /p/3497215"]https://www.kruidvat.nl/sleepzz-magnesi ... /p/3497215[/URL]
Dit leek me wel wat, omdat ik ook geregeld moeite heb met inslapen.

Er vielen me een aantal dingen op:

Er zit een hoge dosering magnesium in, nl 813 mg. Ik slik zelf 200 mg per dag. Is 813 niet erg hoog? Wat zijn daar de adviezen eigenlijk in? Is er een soort maximum vastgesteld?

Ook staat er bij dat het afgeraden wordt aan mensen met een auto-immuun ziekte. Iemand enig idee wat daar de reden van is?
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Hanna, je hebt met dit supplement wat meer kans op diarree vanwege de hoge dosis magnesium in één inname :ogen:
Gelukkig wel een goede variant, de citraat vorm.

Daarnaast zou ik oppassen met de toegevoegde vitamine B6, dit kan gaan stapelen in het lichaam met als gevolg (extra) tintelingen en branden...;)

p.s. Adviezen vanuit artsen zijn geloof ik ca. 350-400 per dag, maar orthomoleculair genezers schrijven gemakkelijk het 2 tot 3 voudige daarvan voor...
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ja, ik zie nu ook dat er B6 bij in zit (hoewel er niet bij staat hoeveel dat is). Misschien dat het daarom afgeraden wordt bij mensen met een auto-immuunziekte? Ik dacht dat dat specifiek voor zenuwziekten gold.

Ik vind het gehalte magnesium echt te hoog. Ik merk dat 200 mg ook voldoende voor mij is en wanneer dat niet zo is, kan ik er altijd 2nemen. Meteen de dosis verviervoudigen is niet mijn bedoeling.

Ik ben inderdaad aan het zoeken naar de citraat vorm.
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Gebruik je 200 mg elementaire citraat van NOW ?
Dan heb je in principe aan 2 stuks per dag voldoende.

Ik heb ze onlangs ook weer gekocht, inderdaad een forse tablet, maar met ruim water heb ik er geen moeite mee.

Ik neem momenteel 1x daags magnesium/calcium/zink/ vit.D (combi)tablet en 1x magnesiumcitraat tablet.
Schijnt dat je bij extra inname magnesium voldoende calcium, zink en vit D tot je moet nemen, aangezien deze stofjes elkaar nodig hebben...;)

Zie ook de berichten van Neuron (vit.D topic), die heeft zich er aardig in verdiept.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik heb inderdaad de elementaire magnesium citraat van Now. Ik heb momenteel aan 200 mg per dag voldoende (1 pil) en bij meer klachten neem ik er eentje extra (is pas 2 keer voorgekomen).

Ik slik daarnaast nog vitamine D (2400 IE), B12 (1000 mcg) met foliumzuur (1000 mcg) en vitamine C (500 mg). Calcium en Zink nog niet, maar die kan ik ook nog wel toevoegen aan het rijtje. Pfff, ik slik wel veel pillen voor iemand die liever geen medicijnen neemt! :haha:

Ik zal het bericht van Neuron even opzoeken en me er verder in verdiepen. Bedankt voor de tip!
Artemis-

Balans vinden...

Bericht door Artemis- »

Balans vinden...

Liever een beetje de vitaminen en mineralen op peil houden (binnen de norm)... :)
Dan allerhande chemische troep slikken, plus nog meer medicatie om de bijwerkingen weer te onderdrukken :p, waarvan Big Pharma nog niet eens weet wat alles op de lange termijn gaat doen...:huh:

Helaas staan veel artsen niet vooraan om vitaminen en mineralen uit te delen, in hun opleiding wordt er namelijk weinig aandacht aan besteed.
Bovendien financieren veel fabrikanten onderzoeken en komen daardoor duur ontwikkelde medicatie op de markt, waar alle ogen op gericht zijn en vanzelfsprekend flink aan wordt verdient. (eveneens door sommige artsen, die steekpenningen, of dure reisjes ontvangen wanneer ze hun patiënten hùn middel voorschrijven...)

Met voedings-supplementen valt helaas relatief weinig te verdienen...

Ik persoonlijk sta ook niet vooraan als het om medicatie gaat.
Voor- en nadelen weeg ik zorgvuldig af.

Zoek liever naar oplossingen die mijn lichaam zelf een beetje meer in balans kan brengen, anticiperen op situaties, levensstijl beetje bijschaven, accepteren dat er klachten/beperkingen zijn.
Lukt het dan alsnog niet, ben ik bereid een medicijn te proberen...
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ben het helemaal met je eens, Artemis.

Het voelt zoveel beter mijn vitamines en mineralen op peil te houden dan die chemische troep mijn lijf in te spuiten. Zolang het inderdaad nog lukt mijn klachtem acceptabel te houden met de aanpassingen in levensstijl (ook niet makkelijk!!), supplementen slikken, leren accepteren, zie ik die heftige medicatie ook nog niet zitten. Niet dat ik er absoluut niet aan wil, maar gelukkig lukt het me op deze manier nog om die stap (nog) niet te hoeven nemen.

Het rare is dat ik in mijn leven vaker van artsen heb gehoord dat ik extra vitamines moest slikken, omdat ik nogal slecht eet ( ik lust geen groenten en ben nogal een snaaier). Maar nu ik zelf met vitamines aankom staan ze er niet om te springen. Gelukkig steunt mijn huisarts me er wel in. Ze staat niet te juichen, maar zegt wel dat ik dit (weloverwogen) moet uitproberen en kijken wat voor mij goed werkt en goed voelt.

En vooralsnog voelt dit voor mij het beste.

Verstuurd vanaf mijn SM-T535 met Tapatalk
MiSsty

Wat heb ik nou verkeerd gedaan?

Bericht door MiSsty »

Wat heb ik nou verkeerd gedaan?

Ben zaterdag met magnesiumpoeder begonnen van 1 theelepel een uur voor het slapen gaan.

De volgende ochtend stond ik razendsnel op en had nergens last van.

De daarop volgende dagen was het tegenovergestelde. Enorme spierkrampen.

Weet iemand hoe dit kan komen?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp