magnesium

Alles omtrent voeding en supplementen
neuron
Contacteer:

Nieuw Magnesium advies: 400 - 600 mg elementair Magnesium per dag

Bericht door neuron »

zie eerst [URL="http://www.msweb.nl/forum/showpost.php? ... tcount=596"]# 596[/URL]

[B]Magnesiumzout en elementair magnesium[/B]
Een magnesiumzout is een verbinding van magnesium waarbij het magnesium als tweewaardig ion aanwezig is. Als aardalkalimetaal is magnesium dermate elektropositief dat het buiten het laboratorium en een aantal speciale legeringen alleen in deze vorm kan bestaan.
[url]https://nl.wikipedia.org/wiki/Magnesiumzout[/url]

Nu heb ik bij het Kruidvat een potje [B]Magnesium[/B] (magnesiumoxide) en [B]Magnesium Citraat[/B] gekocht.

[B]Magnesium[/B] (magnesiumoxide)
In het potje magnesiumoxide zitten 90 tabletten, met korting kost het € 2,49.
Een dagdosering (2 tabletten) weegt 375 mg.

In magnesium oxide zit 60% elementair magnesium, 375 mg magnesiumoxide bevat dus 225 mg elementair Magnesium.
[B]Kortom, een tablet [B]Magnesium[/B] (magnesiumoxide) bevat 112,5 mg elemenatir Magnesium en kost ~ € 0,03.[/B]

[B]Magnesium Citraat[/B]
In het potje magnesium citraat zitten 60 tabletten, met korting kost het € 4,99.
Een dagdosering (2 tabletten) weegt 400 mg.

In magnesium citraat zit 15% elementair magnesium, 400 mg magnesium citraat bevat dus 60 mg elementair magnesium.
[B]Kortom, een tablet [B]Magnesium Citraat[/B] bevat 30 mg elemenatir Magnesium en kost ~ € 0,08.[/B]

Per dag wil ik 400-600 mg elementair Magnesium slikken.

Dat kan ik doen door 4 keer per dag:

1 tablet [B]Magnesium[/B] (magnesiumoxide) te nemen met 112,5 mg elementair magnesium. 4 x 112,5 = 450 mg elementair Magnesium en kost ~ 4 x € 0,03 = € 0,12 per dag.

of

4 tabletten [B]Magnesium Citraat[/B] te nemen met 4 x 30 mg = 120 mg elementair Magnesium. 16 x 30 = 480 mg elementair Magnesium en kost ~ 16 x 0,08 = € 1,28 per dag.

Dat is ~ 10 keer zo duur, bovendien zijn de tabletten veel groter en per dag 16 van die idioot grote tabletten slikken is niet leuk.

Ik ga dus 4 [B]Magnesium[/B] (magnesiumoxide) tabletten per dag slikken, een: 60 minuten voor elke maaltijd en een: voor het slapen gaan.

Als je de 4 tabletten tegelijk slikt krijg je vast diaree.

Welk magnesiumzout slik jij?
.
pokey

Bericht door pokey »

helder

dank
Jildau

Bericht door Jildau »

[COLOR="Red"]de magnesium oxide gebruik als laxeermiddel . :haha: Daarnaast gebruikte ik eerst de Magnesiummalaat , deze is door de goede werking bij fibromyalgie /- reumatische ziektebeelden goed aangeslagen , de wetenschap heeft het bekend gemaakt.
Waardoor de fabrikanten de prijs verhoogden tot wel 45% extra. Hierdoor ben ik overgegaan op de citrate deze wordt door het lichaam goed opgenomen. De Swanson vindt ik een goed merk.

d[/COLOR]
neuron
Contacteer:

Bericht door neuron »

[QUOTE=Jildau;1076648][COLOR="Red"]de magnesium oxide gebruik als laxeermiddel . :haha: Daarnaast gebruikte ik eerst de Magnesiummalaat , deze is door de goede werking bij fibromyalgie /- reumatische ziektebeelden goed aangeslagen , de wetenschap heeft het bekend gemaakt.
Waardoor de fabrikanten de prijs verhoogden tot wel 45% extra. Hierdoor ben ik overgegaan op de citrate deze wordt door het lichaam goed opgenomen. De Swanson vindt ik een goed merk.

d[/COLOR][/QUOTE]

Jildau,

Hoeveel mg magnesiumcitraat (van het merk De Swanson) slik je per dag?

.
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=neuron;1076635]Nieuw Magnesium advies: 400 - 600 mg elementair Magnesium per dag[/QUOTE]

Is dit de hoeveelheid die je in tabletvorm moet aanvullen? En wat betekent dat dan precies? De hoeveelheid elementair magnesium die je inneemt, is namelijk niet 1 op 1 gelijk met de hoeveelheid die je lichaam opneemt.

Magnesiumoxide bijvoorbeeld is heel slecht opneembaar. De -citraat of -malaat vorm veel beter. Dus van de 400 mg elementair magnesium uit magnesiumoxide zal door het lichaam minder magnesium worden opgenomen dan uit 400 mg elementair magnesium uit magnesiumcitraat/malaat.

Iemand een idee hoe je deze 'opname-factor' moet meewegen bij dit nieuwe magnesiumadvies?
neuron
Contacteer:

Advies 400 - 600 mg elementair Magnesium per dag

Bericht door neuron »

Advies 400 - 600 mg elementair Magnesium per dag

Nessa,

Het gaat erom dat je per dag 400 - 600 mg elementair Magnesium inneemt. Doe dit niet in een keer, maar in 4 porties. 3x 1 60 minuten voor de hoofdmaaltijd en 1x voor het slapengaan.

Magnesium komt los niet voor, alleen in combinatie, dus als een zout.

Voorbeeld:
Magnesiumoxide bevat 60% elementair magnesium.
Dus voor 400 mg elementair Magnesium moet je 400/60 x 100 = 666 mg Magnesiumoxide slikken.

Magnesiun Citraat bevat (maar) 15% elementair magnesium.
Dus voor 400 mg elementair Magnesium moet je 400/15 x 100 = 2666 mg Magnesium Citraat slikken.

Dat is 4x zoveel.

Het vervelende is dat de hoeveel elementair magnesium het magnesiumzout bevat meestal niet op het potje staat.

Het hele verhaal over hoeveel je lichaam opneemt mag je vergeten, het gaat om de hoeveelheid elementair magnesium.

.
RoOsJe *59

Bericht door RoOsJe *59 »

Ik had (achter in de kast ;) ) nog een restje magnesiumcitraat van solgar staan.
3 dagen geleden weer mee begonnen en ik slaap (weer) als een RoOsJe :haha:

Ik ga straks even tellen hoeveel (mega)pillen er nog in de pot zitten.
Ze zijn wel v.e.r.s.c.h.r.i.k.k.e.l.i.j.k [B]GROOT[/B] :eek: dus erg lastig in te nemen.
dientje

Bericht door dientje »

nou, daarom neem ik ze van de kruidvat....zijn niet groot:D
Klick

Bericht door Klick »

ik heb voor mij voor het eerst magnesium spray olie.. ik hoop dat het werkt :cool: en dat mijn vitamine D gaat stijgen :cool:
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

de MDL-arts heeft mij magnesium voorgeschreven. Kauwtabletten hydroxyde teva 724, wat gelijk zou staan aan 500mg oxide

de bedoeling is mijn ontlasting zachter te maken en makkelijker doorstroom te hebben, aangezien ik last heb van veel lucht in de darmen en daardoor veel pijn

de macrogolzakjes laat ik momenteel staan, aangezien die juist ook lucht veroorzaken

ik vind de dosering alleen nogal hoog; 2 kauwtabletten, eventueel 3. Maar zelfs met 3 wordt de stoelgang niet veel beter. Daar ben ik dus mee gestopt. Nu neem ik er 1 of 2 op een dag (of verdeeld in halfjes).

echter; voor de nacht heb ik van Kruidvat pillen (met B2 en B3 er in). De magnesium die daar in zit is oxide van 375mg per tablet. Op deze magnesium slaap ik wel goed, ik heb dat met die kauwtabletten veel minder/niet

in juni spreek ik de MDL-arts weer. Hij laat het aan mij om 'te spelen' met de dosering, maar wat is veilig als je het voor altijd slikt? En hoe verdeel ik het het beste over de dag denken jullie?

wat is eigenlijk het nut van tabletten goed kauwen en dan met een glas water doorslikken?

en nemen jullie élke dag in, of sla je ook wel eens over, om gewenning te voorkomen?

een hoop vragen, maar ik wilde hier even peilen voordat ik de arts ga bellen;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp