Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cholesterol en progressie

Alles omtrent voeding en supplementen
loesepoes

cholesterol en progressie

Bericht door loesepoes »

annette54

Bericht door annette54 »

ik heb sinds 1986 de diagnose FH = familiaire hypercholesterolemy = hoog cholesterol door foutje van een levergen.
ik slik daar al die jaren een c-verlager voor = zocor.

in de periode van REVA ging mijn cholesterol opeens schrikbarend omhoog. ik dacht dus dat de REVA de oorzaak was.

mijn cholesterolgehalte blijft hoog.
totaal 9.4 waarvan hdl 1.9 en[B] ldl 7.0[/B]
helemaal fout dus en de REVA is dus niet de reden maar wat dan?

aan de ms kan het niet liggen dacht ik, maar nu met dit artikeltje zal ik me er toch wat meer in verdiepen.
óf er een relatie kan zijn.

volgende week eens brainstormen met huisarts.
(ik leef in onmin met de internist)
joge

Bericht door joge »

Ik slik nu zeven jaar simvastatine n.a.v. onderzoeken dat dit middel mogelijk minder nieuwe laesies veroorzaakt. Of het helpt? Geen idee. Ik ben maar alleen... geen controlegroep ook...
Leonard

Bericht door Leonard »

had Swank dan toch een beetje gelijk?
joge

Bericht door joge »

[url]http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22899744[/url]

Uit meta-analyse komt niet echt een voordeel...
joge

Bericht door joge »

Maar, zoals gebruikelijk, tegenstrijdige resultaten;

[url]http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23076801[/url]

Het therapeutisch gebruik van geranylgeranylatie remmers kan selectieve remming van belangrijke pathogene cytokines die voor de auto-immune reactie in MS zorgen, hun gebruik is een veelbelovende therapeutische benadering die verder klinisch onderzoek vereist.
Flien

Bericht door Flien »

[URL="http://mobiel.nu.nl/gezondheid/3730899/ ... emmer.html"]Op nu.nl[/URL]staat vandaag ook een berichtje.
Sara

Bericht door Sara »

Dit hoort er wel bij:

"Interferon en cholesterolverlager niet samen" Staat al zes jaar op MSweb.

[url]http://www.msweb.nl/therapeutisch/2074[/url]
Dannifan

Bericht door Dannifan »

MS-patiënt heeft mogelijk baat bij cholesterolremmer
Patienten met multipele sclerose (MS) hebben mogelijk baat bij het slikken van statines, wijdverbreide cholesterolverlagende medicijnen.

Dat blijkt uit onderzoek door Britse onderzoekers verbonden aan University College London Hospitals. Hun bevindingen zijn woensdag gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift The Lancet.

Verstrekking van een hoge dosis (80 miligram) van het middel simvastatine aan een groep van zeventig MS-patiënten lijkt erop te wijzen dat de achteruitgang door de ziekte wordt afgeremd. De groep kreeg de statine twee jaar lang; nog eens zeventig mensen slikten in dezelfde periode een placebo.

De onderzoekers kozen voor dit middel, omdat van statines bekend is dat ze ontstekingsremmend werken en beschermende effecten hebben op het zenuwstelsel.

Hersenvolume

"In het progressieve stadium van MS slinkt het hersenvolume jaarlijks met ongeveer 0,6 procent", aldus hoofdonderzoeker Dr. Jeremy Chataway. Uit MRI-scans bleek dat de gemiddelde krimp van de hersenen bij degenen die simvastatine hadden gekregen was afgenomen tot 0,3 procent.

Daarnaast bleken de patiënten die de cholesterolremmer hadden geslikt ook kleine, maar significante verbeteringen te vertonen op het gebied van fysieke beperkingen in vergelijking tot degenen die het placebo hadden gekregen.

Alhoewel de resultaten van de hersenscans opmerkelijk zijn, geeft Chataway toe dat dit zich niet per se hoeft te vertalen in daadwerkelijke verbeteringen in de condities van de MS-patiënten. Volgens hem laat de test wel zien dat het zinvol is om de proef op grote schaal voor te zetten.

Myeline

MS is een auto-immuunziekte waarbij myeline, het materiaal dat de zenuwvezels omvat, wordt vernietigd door het afweermechanisme van het eigen lichaam. Zonder het myelineomhulsel kan de zenuw impulsen niet langer correct doorgeven. Hierdoor treden een veelvoud aan symptomen op, van milde tintelingen in de ledermaten en krachtsvermindering tot volledige verlamming.

Momenteel is er nog geen overtuigende behandelwijze voor de ziekte wanneer die in een latere, progressieve fase komt en de patiënt steeds meer spierweefsel verliest en daardoor steeds meer hulp nodig heeft.
MissGarfield

Bericht door MissGarfield »

Zijn er hier mensen die nu ook simvastatine willen gaan proberen? Bedoel, als dit de achteruitgang zou kunnen remmen...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp