Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cholesterol en progressie

Alles omtrent voeding en supplementen
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Het klinkt voorzichtig veelbelovend...:)

Maar zoals bij alle medicatie zal ook hier een 'andere kant van de medaille' zijn...
Bijwerkingen ?
Effect op het lijf na langdurig slikken van simvastatine ?

Daarnaast, heeft dit medicijn eveneens effect op ruggenmerg letsels?
In het hierbeschreven onderzoek zijn namelijk (uitsluitend) de hersenen gevolgd/getest m.b.t. krimp...;)
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Mijn dokter zei me eens dat iedereen boven de 50 simvastatine zou moeten slikken.

Mijn cholesterol was te hoog en ik slik dit inmiddels al jaren. Ik heb geen idee wat het doet voor de MS maar mijn cholesterol is wel goed nu.

Lichamelijke klachten zijn er niet bij mij, ook als ik de gebruiksaanwijzing lees zijn die er niet bij langdurig gebruik, in zeldzame gevallen kunnen bij heel langdurig gebruik spierklachten gaan optreden..

Het enigste nadeel is bij mij een verminderd seksueel functioneren maar dat kan ook door de MS komen.
Sara

Bericht door Sara »

Een iets uitgebreider artikel, in het Engels.

[url]http://esciencenews.com/articles/2014/0 ... .sclerosis[/url]

En nogmaals... bij gebruik samen met interferonen (Avonex, Rebif, Betaferon) is er in 2008 juist een [B]sterkere[/B] achteruitgang geconstateerd. Vandaar ook - denk ik - dat dit onderzoek gedaan is bij SP MS.
joge

Bericht door joge »

Hap nu zeven jaar dit spul. Heb ppms. Geen idee of het wat heeft gescheeld... Al jaren terug waren er veelbelovende publicaties.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=joge;958441]Hap nu zeven jaar dit spul. Heb ppms. Geen idee of het wat heeft gescheeld... Al jaren terug waren er veelbelovende publicaties.[/QUOTE]

Ik ook al jaren inmiddels, we zullen nooit precies weten of het wat doet, maar voor je cholesterol in het in ieder geval goed.
joge

Bericht door joge »

Haha, m'n bloed is altijd goed... behalve cholesterol... te laag...;)
josfromglos

Statins - voor SPMS

Bericht door josfromglos »

Statins - voor SPMS

Voor zover dit van toepassing is, wilde ik dit met jullie delen.... Ik 'heb' SPMS, hetgeen mij door de jaren heen langzaam maar 'doel'treffend meer 'invalide' heeft gemaakt, al vind ik dit een heel 'groot' woord' in vergelijking tot sommigen van jullie, die intussen al hun persoonlijke 'vrijheid' hebben moeten opgeven.

Jarenlang geleden al afgeschreven om te kunnen werken, ook al vind ik zelf dat er nog opties zouden kunnen zijn. Desalniettemin, de kombinatie van frustratie en fatigue, je vernederd voelen en algemeen ongemak, en tegelijkertijd de verzorging voor een geestelijk gehandikapte, nu 19 jarige dochter, heeft mij, of beter gezegd ons (ik heb gelukkig nog de weelde van een hecht gezin) doen besluiten, om vooralsnog thuis op m'n gat te blijven zitten, hoezeer dit ook ten koste gaat van mijn zelf-respekt...

Maar wellicht is er 'hoop'? Om te beginnen, mijn dochter is nu uit huis geplaatst, maar 'woont' nu in 'beschermende akkomodatie'.
Geloof mij, dit is pijnlijk, maar het lijkt de beste van alle slechte 'oplossingen'...., en bovendien 'woont' zij niet al te ver hier vandaan.
Het helpt hierbij uiteraard dat ik, vooralsnog, nog steeds voldoende 'voeten-kapaciteit' bezit om auto te blijven kunnen rijden.

Bovendien zitten de examens voor mijn zoon er aan te komen, en met TWEE 'frustros' (ik bedoel dus 'gefrustreerde personen') om hem heen, wordt dat nog moeilijker voor hem!

En gisteren werd er op BBC News gemeld dat er veelbelovende resultaten zijn behaald met Simvastatine,na een jarenlange trial met SPMS patienten.

Mijn echtgenote herinnerde mij er aan dat 'mijn' neuroloog dit, zo'n half jaar geleden, ook aan mij voorstelde, maar ik daar toen voor bedankte omdat ik 'al genoeg slikte'...

Maar nu een van mijn voeten mij ontzettend veel pijnlijk ongemak bezorgt, en ik 'niets meer te verliezen heb', ben ik hoopvol dat dit eventueel mijn 'mood' een beetje kan opvijzelen.....
Bovendien werd er onlangs vastgesteld dat mijn cholesterol-gehalte veel te hoog is, waar Simvastatine ook tegen helpt!

Is een en ander ook in de Nederlandse pers verschenen of.....?
Sara

Bericht door Sara »

Ha Jos,

Het antwoord is ja!

[url]https://www.msweb.nl/ms-onderzoek/thera ... enweefsel/[/url]

[url]https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... tje-af.htm[/url]

En kijk vooral ook even in de rest van dit topic. Daar staat ook al een heleboel. :)
Leonard

Bericht door Leonard »

[url]http://www.ms-uk.org/ms-patients-trial- ... ent-090517[/url]

[url]http://www.thelancet.com/journals/lance ... S0140-6736(13%2962242-4/abstract[/url]

lipid peroxydation is the major issue in the progressive disease.
lowering LDL cholesterol will slow progression.

de EBV besmette B cellen zijn het probleem.
josfromglos

Korrektie...

Bericht door josfromglos »

Korrektie...

[QUOTE=josfromglos;1081355]Voor zover dit van toepassing is, wilde ik dit met jullie delen.... Ik 'heb' SPMS, hetgeen mij door de jaren heen langzaam maar 'doel'treffend meer 'invalide' heeft gemaakt, al vind ik dit een heel 'groot' woord' in vergelijking tot sommigen van jullie, die intussen al hun persoonlijke 'vrijheid' hebben moeten opgeven.

Jarenlang geleden al afgeschreven om te kunnen werken, ook al vind ik zelf dat er nog opties zouden kunnen zijn. Desalniettemin, de kombinatie van frustratie en fatigue, je vernederd voelen en algemeen ongemak, en tegelijkertijd de verzorging voor een geestelijk gehandikapte, nu 19 jarige dochter, heeft mij, of beter gezegd ons (ik heb gelukkig nog de weelde van een hecht gezin) doen besluiten, om vooralsnog thuis op m'n gat te blijven zitten, hoezeer dit ook ten koste gaat van mijn zelf-respekt...

Maar wellicht is er 'hoop'? Om te beginnen, mijn dochter is nu uit huis geplaatst, maar 'woont' nu in 'beschermende akkomodatie'.
Geloof mij, dit is pijnlijk, maar het lijkt de beste van alle slechte 'oplossingen'...., en bovendien 'woont' zij niet al te ver hier vandaan.
Het helpt hierbij uiteraard dat ik, vooralsnog, nog steeds voldoende 'voeten-kapaciteit' bezit om auto te blijven kunnen rijden.

Bovendien zitten de examens voor mijn zoon er aan te komen, en met TWEE 'frustros' (ik bedoel dus 'gefrustreerde personen') om hem heen, wordt dat nog moeilijker voor hem!

En gisteren werd er op BBC News gemeld dat er veelbelovende resultaten zijn behaald met Simvastatine,na een jarenlange trial met SPMS patienten.

Mijn echtgenote herinnerde mij er aan dat 'mijn' neuroloog dit, zo'n half jaar geleden, ook aan mij voorstelde, maar ik daar toen voor bedankte omdat ik 'al genoeg slikte'...

Maar nu een van mijn voeten mij ontzettend veel pijnlijk ongemak bezorgt, en ik 'niets meer te verliezen heb', ben ik hoopvol dat dit eventueel mijn 'mood' een beetje kan opvijzelen.....
Bovendien werd er onlangs vastgesteld dat mijn cholesterol-gehalte veel te hoog is, waar Simvastatine ook tegen helpt!

Is een en ander ook in de Nederlandse pers verschenen of.....?[/QUOTE]

Sorry, dat geheugenverlies toch ook! Mijn echtgenote vertelde mij dat mij het gebruik van 'statins' niet een half jaar geleden, maar reeds enkele jaren (2, 3?) geleden werd 'aangeboden', hetgeen overeenkomt met de inhoud van jouw reaktie Sara! (gelukkig vroeg ik haar destijds om mij te vergezellen vanwege de reden van 'niet in staat zijn om alle info te verwerken en te onthouden').
Bedankt voor jullie reakties.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp