Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamines en mineralen

Alles omtrent voeding en supplementen
Sylvia1

Natrium

Bericht door Sylvia1 »

Natrium

[I]PubMed:[/I] [url=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20110245]Brain tissue sodium concentration in multiple sclerosis: a sodium imaging study at 3 tesla.[/url]

[QUOTE]
Neuro-axonal degeneration occurs progressively from the onset of multiple sclerosis and is thought to be a significant cause of increasing clinical disability. [B]Several histopathological studies of multiple sclerosis and experimental autoimmune encephalomyelitis have shown that the accumulation of sodium in axons can promote reverse action of the sodium/calcium exchanger that, in turn, leads to a lethal overload in intra-axonal calcium.[/B]

(...)

In patients, tissue sodium concentration levels were found to be elevated in acute and chronic lesions compared to areas of normal-appearing white matter (P < 0.0001). The tissue sodium concentration levels in areas of normal-appearing white matter were significantly higher than those in corresponding white matter regions in healthy controls (P < 0.0001).

The tissue sodium concentration value averaged over lesions and over regions of normal-appearing white and grey matter was positively associated with T(2)-weighted (P < or = 0.001 for all) and T(1)-weighted (P < or = 0.006 for all) lesion volumes. In patients, only the tissue sodium concentration value averaged over regions of normal-appearing grey matter was negatively associated with the normalized grey matter volume (P = 0.0009).

Finally, the expanded disability status scale score showed a mild, positive association with the mean tissue sodium concentration value in chronic lesions (P = 0.002), in regions of normal-appearing white matter (P = 0.004) and normal-appearing grey matter (P = 0.002). This study shows the feasibility of using in vivo sodium magnetic resonance imaging at 3 T in patients with multiple sclerosis.

Our findings suggest that the abnormal values of the tissue sodium concentration in patients with relapsing-remitting multiple sclerosis might reflect changes in cellular composition of the lesions and/or changes in cellular and metabolic integrity.
[/QUOTE]

[B][U]Hersenweefsel natrium -concentratie in multiple sclerose : een natrium- imaging studie bij 3 tesla.[/U][/B]

Neuro-axonale degeneratie gebeurt geleidelijk vanaf het begin van multiple sclerose en wordt beschouwd als een belangrijke oorzaak van de toenemende klinische handicap. [B]Verschillende histopathologische studies van multiple sclerose en experimentele auto-immune encephalomyelitis hebben aangetoond dat de ophoping van natrium in de axonen kan keren actie van het bevorderen van natrium / calcium-warmtewisselaar die op hun beurt, leidt tot een dodelijke overbelasting in het intra-axonale calcium.[/B]

(...)

Bij patiënten, tissue natrium werden concentraties gevonden worden verhoogd in acute en chronische wonden in vergelijking met gebieden van de normaal uitziende witte stof (P <0,0001). Het weefsel natrium concentratieniveaus in gebieden met een normaal uitziende witte stof waren aanzienlijk hoger dan die in de overeenkomstige witte stof regio's in gezonde controles (P <0,0001).

Het weefsel natrium concentratie waarde gemiddeld over letsels en meer regio's van de normaal-uitziende witte en grijze stof was positief geassocieerd met T (2)-gewogen (P <of = 0,001 voor alle) en T (1)-gewogen (P <of = 0.006 voor iedereen) laesie volumes. Bij patiënten, alleen het weefsel natrium- concentratie van gemiddeld over de regio's van normaal verschijnen grijze stof was negatief geassocieerd met het genormaliseerde grijze stof volume (P = 0.0009).

Ten slotte is de Expanded Disability Status Scale score toonde een milde, positieve associatie met de gemiddelde weefsel natrium concentratie waarde in chronische laesies (p = 0,002), in de regio's van de normaal uitziende witte stof (P = 0,004) en normaal verschijnen grijze stof ( P = 0,002). Deze studie toont de haalbaarheid van het gebruik van in-vivo- natrium- magnetic resonance imaging op 3 T in patiënten met multiple sclerose .

Onze bevindingen suggereren dat de abnormale waarden van het weefsel natrium concentratie bij patiënten met relapsing-remitting multiple sclerose zou kunnen veranderingen in de cellulaire samenstelling van de letsels en / of veranderingen in de cellulaire en metabole integriteit.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Er zijn heel veel artikelen waarin natrium genoemd wordt. Ik ga ze niet hier plaatsen (te veel werk). Ik kan iig nergens een aanleiding vinden om extra natrium te gaan slikken (juist niet).
Jolande

Bericht door Jolande »

Ben toch bang dat je pubmed exercities worden gevolgd door compleet absurde commentaren en overbodige wel/niet slik info :huh:
Als je nou ook maar een beetje verstand van zaken had maar dat blijkt nergens uit.
Ik vraag me werkelijk af of je jezelf wel zo serieus neemt? volgens mij help je er niemand mee :cool:
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=Jolande;827761]volgens mij help je er niemand mee :cool:[/QUOTE]

Jawel, hoor. Ik help mezelf en ik help jou. Voor mij is het afleiding en jij kunt op deze manier je frustraties kwijt. :haha: :aai:
Sylvia1

Oppassen met jodium?

Bericht door Sylvia1 »

Oppassen met jodium?

[I]Vitamine Informatie Bureau:[/I] [url=http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartik ... erland-29/]Oppassen met jodium?[/url]

[QUOTE][B]
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit geeft aan dat sommige groepen moeten opletten dat ze niet teveel jodium binnenkrijgen. Het gaat dan om bijvoorbeeld zwangere vrouwen en mensen met een schildklieraandoening. Toch is jodium een belangrijk mineraal, waar we zeker niet te weinig van moeten binnenkrijgen. Het gaat om de juiste balans.[/B]


[B]Waar zit het in?[/B]
Jodium zit onder andere in zeevis en een beetje in melk en eieren. Jodium wordt toegevoegd aan keukenzout, dieetzout met een laag natriumgehalte, bakkerszout voor het bakken van brood, sommige ontbijtgranen, broodvervangers en vleeswaren. Op het etiket staat of jodium is toegevoegd.

[B]Krop[/B]
Bij een tekort aan jodium kan “krop” (struma) ontstaan. Hierbij zwelt de schildklier op. Bij kinderen heeft dit een achterstand in de lichamelijke en geestelijke groei tot gevolg. Een tekort aan jodium kan bij volwassenen leiden tot vochtophoping en een verminderd denk- en reactievermogen.

[B]Hoeveel heb ik nodig?[/B]
In Nederland is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor jodium opgesteld. Daarom houdt het Vitamine Informatie Bureau de Europese richtlijnen aan. In Europa is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen vastgesteld op 130 microgram per dag. Gedurende de zwangerschap geldt eenzelfde hoeveelheid. Voor vrouwen die borstvoeding geven wordt in Europa een ADH van 160 microgram per dag aangehouden.

[B]Overdosis[/B]
Te veel jodium binnen krijgen is niet goed. Dan kan de ziekte van Basedow ontstaan, en gaat de schildklier juist te snel werken. Verschijnselen van deze ziekte zijn slapeloosheid, nervositeit en gebrek aan eetlust.

[B]Gezond eten[/B]
Het is dus belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Lukt het (tijdelijk) niet om gezond te eten dan is het gebruik van een laaggedoseerde multivitamine het overwegen waard. Daarin zit een veilige hoeveelheid jodium.
[/QUOTE]
merel

Bericht door merel »

Gezien de grootte van deze topic en een a.s. opruiming van het forum, ajb een nieuwe topic starten. :bedankt:
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp