Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamines en mineralen

Alles omtrent voeding en supplementen
Sylvia1

Vitamines en mineralen

Bericht door Sylvia1 »

Vitamines en mineralen zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van het lichaam. Veel MS-patiënten hebben een tekort aan allerlei vitamines en mineralen. Het lijkt me daarom goed om de kennis hierover in dit topic te bundelen. Hieronder alvast een paar betrouwbare, informatieve sites:

[url=http://www.vitamine-info.nl/]Vitamine Informatie Bureau[/url]
[url]www.uwbloedserieus.nl[/url]
[url=http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort ... tie-met-ms]Stichting B12 tekort[/url]
Sylvia1

Vitamines en mineralen die nauw samenwerken

Bericht door Sylvia1 »

Vitamines en mineralen die nauw samenwerken

Vitamines en mineralen werken samen. Sommige vitamines en mineralen werken zeer nauw samen. Hieronder alvast een paar van die samenwerkingsverbanden:

[url=http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort ... -vitaminen]Vitamine B12 + foliumzuur (= vitamine B11) + vitamine B6[/url]
Vitamine D + calcium + magnesium
Sylvia1

Aanleiding voor dit topic

Bericht door Sylvia1 »

Aanleiding voor dit topic

In dezelfde periode dat ik de diagnose MS kreeg vorig jaar, werd bekend dat ik een tekort had aan foliumzuur en vitamine B12. Een tijd geleden heb ik op de site van de Stichting B12-tekort gelezen dat vitamine B12 en foliumzuur ook nauw samenwerken met vitamine B6.

Daarom heb ik gevraagd om ook op vitamine B6 getest te worden. Mijn huisarts heeft mij daar samen met vitamine B1 op getest, omdat dat hier in het ziekenhuis altijd samen wordt getest.

Vandaag heb ik mijn B6-waarde gehoord (B1 is nog niet bekend). Mijn B6-waarde blijkt veel te hoog. De waarde is 141 terwijl de waarde de waarde tussen 35 en 110 moet zijn. Ik slik geen vitaminepreparaten; dus dat kan de hoge waarde niet verklaren.

Inmiddels zal wel duidelijk zijn dat ik van zoiets het fijne wil weten. Nu lees ik op [url]www.uwbloedserieus.nl[/url] het volgende:

[QUOTE]
Een vitamine B6 waarde hoger dan 110 nmol/L kan wijzen op een overdosering waardoor aandoeningen aan de zenuwen in de armen en benen kunnen ontstaan.
[/QUOTE]

Jullie begrijpen wel wat de link is die ik leg. De volgende tekst vind ik ook interessant:

[QUOTE]
Zonlicht kan vitamine B6 namelijk afbreken.
[/QUOTE]

Veel mensen met MS kunnen niet goed tegen de zon. Verband?

Ik heb natuurlijk geen idee allemaal, maar het frustreert me dat ik dit soort dingen alleen ontdek als ik zelf vraag of het getest kan worden. Vandaar dit topic om onze kennis te bundelen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om er een goed overzicht van te maken.
Sara

Bericht door Sara »

Hey Sylvia,

ik heb geen antwoord op je vragen, wel kwam ik op

[url]http://www.natuurdietisten.nl/detail.ph ... 517&page=9[/url]

het volgende tegen:

[quote]
Bij vitamine B suppletie worden vaak verhoogde waarden gemeten van 330 tot 660 nmol/l. De laatste vijf jaren komen echter ook waarden in het bloed voor die liggen tussen de 660 en 4500 nmol/l [/quote]

Dat relativeert jouw waarde wellicht een beetje...

Ik denk ook niet dat iedere afwijking van de norm per definitie betekenisvol is. Volgens mij zijn die grenzen gewoon vastgesteld door een heleboel mensen te meten, en de waardes waar pakweg 95% (of een ander percentage) van de mensen tussen zitten als 'normaal' te definieren.

Als je een heleboel stofjes in je bloed laat meten, is er een redelijke kans op overschrijding van die grenzen bij een van die metingen, terwijl er niet per definitie een klinische betekenis is.

Vervelend is 't dat B6-teveel klachten zou kunnen opleveren die MS-achtig zijn, maar ik denk niet dat het per definitie mogelijk is om al die waardes te begrijpen of zelfs te beinvloeden.

Maar misschien ga ik toch ook maar even de B-vitamines aanstrepen op m'n formulier ;) :p. Moeilijk hoor, om te bedenken wat nou wel en wat niet zinvolle info is...
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Dank je, Sara. Die zeer hoge waardes relativeren inderdaad een beetje. Probleem is inderdaad dat je er MS-achtige klachten van kunt krijgen.

Het hoeft misschien niets te betekenen. Zoals je zegt, is niet iedere verhoging betekenisvol. Punt is dat ik allerlei klachten heb die ze de verzamelnaam MS hebben gegeven, maar waarvan niemand een idee heeft over de oorzaak. Dat kan ik niet uitstaan! :boos:

Ik was al van plan om mijn huisarts om een verwijzing naar een orthomoleculair arts te vragen, maar ik heb me bedacht. Ik wil naar de [B]beste[/B] orthomoleculair arts die er is. Iemand tips?
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE]
Recente onderzoeken hebben een verhoogd risico op Macrocytose, verlaagd serum/CFS vitamine B12 waarden, verhoogde homocysteïne en verhoogd onverzadigd R-binder capaciteit laten zien bij MS patiënten.

Kortom, bij MS, maar ook bij het vermoeden van MS, moet er ook gekeken worden naar een eventuele vitamine B12 deficiëntie. Aangezien een vitamine B12 deficiëntie ook kan bestaan bij (laag) normale waarden, is het aan te raden bij dergelijke waarden ook te testen op MMA en homocysteïne.
[/QUOTE]
Bron:[url]http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort ... tie-met-ms[/url]

[QUOTE]
Daarnaast zorgen deze drie vitaminen samen voor de normalisatie van homocysteïne in het bloed. Een te hoog gehalte aan homocysteïne is een risicofactor voor hart- en vaatziekten.
[/QUOTE]
Bron: [url]http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort ... -vitaminen[/url]

Ik geloof dat ik maar eens ga bespreken met mijn huisarts of het zinvol is om me te testen op MMA en homocysteïne.
Blom

MMA en homocysteïne

Bericht door Blom »

MMA en homocysteïne

Hallo,

Toch even reageren. Zag dit topic verschijnen, best interessant vind ik.....
Loop zelf ook al een tijdje om misschien, ja misschien naar een orhmo.arts
te gaan.

Eerst even over MMA en homocysteïne. Bij mijn weten, maar ik hoop dat ik het mis heb, kan dat wel getest worden, maar niet als je vitamine b12 injecties krijgt.( die krijg ik wel)

Bij ons in de familie is er een tante die heeft een ziekte die met homocysteïne te maken heeft. Heb er al eens wat over opgezocht.

Aangezien mijn vitamine b6 waarde te hoog is wel of niet ten gevolge van het slikken van een b complex tablet (op advies van neuroloog),

wilde ik me daar eens iets meer in gaan verdiepen.


Ben bang dat het allemaal zoeken is naar een speld in een hooiberg....maar toch.... het interessante wint het.

Ik heb toch nog even wat tekst hierover opgezocht.

[COLOR="Purple"][B]Onderstaande tekst komt van de vitamine b12 tekort site van Hindrikdejong[/B]Let op, erg belangrijk!!

Als de dokter er niet helemaal van overtuigd is dat je een B12-tekort hebt dan moet deze, voordat er maar een injectie wordt gegeven, altijd eerst de B12-waarde, de [B]homocysteïne en de MMA [/B]


(methylmalonzuur)laten testen. Na een injectie zeggen deze tests voor lange tijd niets meer over de B12-status. Het plaatselijk lab kan het bloedmonster opsturen naar een lab waar de methylmalonzuurtest wel gedaan kan worden. Hiermee kunnen veel problemen mee voorkomen
worden.

Als na injecties de homocysteïne- en methylmalonzuurwaarde normaliseren, wordt het tekort extra bevestigd.
Bij een onbehandeld B12-tekort mag geen foliumzuur worden voorgeschreven.

Heb je een laag-normale B12-waarde vraag dan de dokter om de Actief-B12 test (Holo-TC test). Meer info...
Laat je nooit "geruststellen" met een of enkele injecties.

De waarde stijgt daardoor direct flink en daardoor blijft de waarde lang "normaal" voor de dokter, terwijl er dan wel klachten kunnen zijn door een tekort in de weefsels.

De juiste diagnose wordt dan ver vooruitgeschoven en kom je van de regen in de drup. Het is verstandig om in die situatie geen injectie te laten zetten en te proberen eerst de juiste diagnose te krijgen zodat je blijvend de injecties voorgeschreven krijgt.[/COLOR]
Groetjes
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Ik heb even gegoogled en ik kwam op [url]http://www.soe.nl/[/url] terecht. Bij de lijst met artsen en therapeuten zie ik dingen als acupunctuur, moerman en levendbloedanalyse staan.

Ik geloof niet dat dat iets voor mij is; mij een beetje te zweverig allemaal. Ik ben er wel van overtuigd dat je geen tekort moet hebben aan vitamines en mineralen, maar ik wil eigenlijk gewoon in het reguliere circuit blijven.

Ik zoek dus een reguliere arts die al mijn vitamines en mineralen kan controleren, zodat ik op dat gebied niet langer zelf aan hoef te rommelen en zodat ik me er ook geen zorgen meer over hoef te maken.

Ik wil weten of er iets niet klopt en zo ja, of er iets aan gedaan kan worden. Wie kan me vertellen bij wat voor arts ik dan moet zijn?
vrouwvan man

Bericht door vrouwvan man »

[QUOTE=Sylvia1;767443]Ik heb even gegoogled en ik kwam op [url]http://www.soe.nl/[/url] terecht. Bij de lijst met artsen en therapeuten zie ik dingen als acupunctuur, moerman en levendbloedanalyse staan.

Ik geloof niet dat dat iets voor mij is; mij een beetje te zweverig allemaal. Ik ben er wel van overtuigd dat je geen tekort moet hebben aan vitamines en mineralen, maar ik wil eigenlijk gewoon in het reguliere circuit blijven.

Ik zoek dus een reguliere arts die al mijn vitamines en mineralen kan controleren, zodat ik op dat gebied niet langer zelf aan hoef te rommelen en zodat ik me er ook geen zorgen meer over hoef te maken.

Ik wil weten of er iets niet klopt en zo ja, of er iets aan gedaan kan worden. Wie kan me vertellen bij wat voor arts ik dan moet zijn?[/QUOTE]

Sylvia, zelf denk ik dat een reguliere arts nog minder verstand heeft van de vit, en mineralen dan jijzelf.

Voorbeeld: met het Colecalciferol drankje wist onze HA zich geen raad en heb ik via de vit D site de hoeveelheden door moeten geven.

Mijn man is ooit via mijn tantezegger die homeophatisch arts is, erop gewezen om bepaalde waardes in het bloed te laten testen.

Ik zou jou wel via een PB het tel. no en adres kunnen geven, misschien kan zij telefonisch advies geven.

Ook zou je misschien met Marijke de Waal contact kunnen opnemen?
[QUOTE][url]http://www.natuurdietisten.nl/detail.ph ... 517&page=9[/url][/QUOTE]
Sun

Bericht door Sun »

Sylvia, ik denk dat jij voor je vragen ook bij een orthomoleculair arts terecht kunt. Zij hebben een artsenstudie gevolgd en weten veel van vitamines en mineralen af. Meer in ieder geval dan een gewone arts omdat de ortho-vervolgstudie zich grondiger in dat soort dingen verdiept.
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp