Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamines en mineralen

Alles omtrent voeding en supplementen
Sylvia1

mangaan

Bericht door Sylvia1 »

mangaan

[I]Vitamine Informatie Bureau:[/I] [url=http://www.vitamine-info.nl/alle-vitami ... j/mangaan/]mangaan[/url]

[QUOTE]
[B]Mangaan is nodig voor de vorming van botweefsel. Verder is mangaan betrokken bij de stofwisseling van aminozuren, cholesterol en koolhydraten.[/B]

(...)

[B]Welke factoren beïnvloeden de opname van mangaan?[/B]
Factoren die de opname van mangaan beïnvloeden zijn de aanwezigheid van calcium, fosfaat en ijzer. Bij een hoog gehalte aan deze drie stoffen in de voeding vermindert de opname van mangaan, bij een laag gehalte verbetert de opname.

[B]Wat is veilig?[/B]
De maximaal veilige dosis voor mangaan is 11 milligram/dag. Bij de veilige dosis gaat het om een gemiddelde waarde, waarbij een ruime marge is genomen. Dit betekent dat éénmalige of kortdurende overschrijding van de maximaal veilige dosis geen direct gevaar oplevert.

[B]Wat zijn de gevolgen van een teveel aan mangaan?[/B]
Een teveel aan mangaan veroorzaakt beschadigingen aan het zenuwstelsel. Een overmaat aan mangaan via de voeding komt echter zelden voor.

[B]Wat zijn de gevolgen van een tekort aan mangaan?[/B]
Er is niets bekend over de eventuele gevolgen bij de mens van te weinig mangaan in de voeding. In proefdieren zijn afwijkingen in de hersenen en het skelet vastgesteld.
[/QUOTE]
Sylvia1

mangaan

Bericht door Sylvia1 »

mangaan

[I]PubMed:[/I] [url=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15488650]Elevated levels of ferrimagnetic metals in foodchains supporting the Guam cluster of neurodegeneration: do metal nucleated crystal contaminants [corrected] evoke magnetic fields that initiate the progressive pathogenesis of neurodegeneration?[/url]

[QUOTE]
[B]Elevated levels of[/B] aluminium (Al), strontium (Sr), barium (Ba), iron (Fe), [B]manganese (Mn)[/B] cations - combined with deficiencies of magnesium (Mg)/calcium (Ca) - have been observed in the foodchains that traditionally support the Chamorro populations affected by high incidence clusters of Alzheimer (AD), Parkinson-like (PD), motor neurone diseases and multiple sclerosis on the island of Guam.
[/QUOTE]

[B][U]Verhoogde niveaus van ferrimagnetic metalen in foodchains het ondersteunen van de Guam cluster van neurodegeneratie: do metalen kern kristal verontreinigingen [gecorrigeerd] op te roepen magnetische velden die de progressieve pathogenese van neurodegeneratie gang te brengen?[/U][/B]

[B]Verhoogde niveaus van[/B] aluminium (Al), strontium (Sr), barium (Ba), ijzer (Fe), [B]mangaan (Mn)[/B] kationen - in combinatie met tekortkomingen van magnesium (Mg) / calcium (Ca) - zijn waargenomen in het foodchains dat Traditioneel ondersteunen de Chamorro bevolking beïnvloed door de hoge incidentie clusters van Alzheimer (AD), Parkinson-achtige (PD), motor neuron ziekten en multiple sclerose op het eiland Guam.
Sylvia1

mangaan

Bericht door Sylvia1 »

mangaan

[I]Pubmed:[/I] [url=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12835484]Manganese, copper, and zinc in cerebrospinal fluid from patients with multiple sclerosis.[/url]

[QUOTE]
Manganese levels (mean+/-SEM) were significantly decreased in the CSF of MS patients
[/QUOTE]

[B][U]Mangaan , koper en zink in cerebrospinale vloeistof van patiënten met multiple sclerose [/U][/B]

Mangaan niveaus (gemiddelde + /-SEM) waren significant verlaagd in de liquor van MS-patiënten
Sylvia1

mangaan

Bericht door Sylvia1 »

mangaan

[I]PubMed:[/I] [url=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1364589]The incidence of multiple sclerosis and the content of cobalt, boron, zinc, manganese and molybdenum in the arable soils of different climatic zones of Ukraine[/url]

[QUOTE]
inhabitants of steppes suffer less frequently of multiple sclerosis than inhabitants of forest land. The arable land of steppe showed a high level of cobalt content as well as boron and manganese while the forest lands revealed a deficit in the mentioned microelements.
[/QUOTE]

[B][U]De incidentie van multiple sclerose en de inhoud van kobalt, boor, zink, mangaan en molybdeen in de akkerbouw bodem van de verschillende klimaatzones van Oekraïne[/U][/B]

de inwoners van steppen te lijden minder vaak van multiple sclerose dan inwoners van de bossen. Het bouwland van de steppe toonde een hoge mate van kobalt zowel inhoudelijk als borium en mangaan , terwijl de bosgebieden bleek een tekort in de genoemde micro-elementen.
Sylvia1

mangaan

Bericht door Sylvia1 »

mangaan

[I]PubMed:[/I] [url=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2772624]Geotoxicology of multiple sclerosis: the Henribourg, Saskatchewan, Cluster Focus. I. The water[/url]

[QUOTE]
Overall, the results suggest that an environment predisposing to MS may have a number of water chemistry characteristics such as: relative deficiency of selenium and sulfate, but relative [B]abundance of[/B] barium, calcium, chloride, chromium, magnesium, [B]manganese[/B], molybdenum, nitrate plus nitrite, strontium and zinc.
[/QUOTE]

[B][U]Geotoxicology van multiple sclerose : het Henribourg, Saskatchewan, Cluster Focus. I. Het water.[/U][/B]

Algemeen zijn de resultaten suggereren dat een omgeving die predisponeren voor MS kan een aantal van water chemie kenmerken zoals: de relatieve tekort aan selenium en sulfaat, maar de relatieve [B]overvloed[/B] van barium, calcium, chloride, chroom, magnesium, [B]mangaan[/B] , molybdeen, nitraat plus nitriet , strontium en zink.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Ik vind het niet echt duidelijk of mangaan een rol speelt bij MS.
Blom

Bericht door Blom »

Bij mangaan moet ik aan vullingen bij de tandarts denken.....:D

Geen idee verder hoe en wat, nuttig of niet.
Melster

Bericht door Melster »

dat is amalgaam :haha:
Blom

Bericht door Blom »

Oh ja zilveramalgaam/of amalgaam, oeps :o :haha: :haha:

Op wikipedia lees ik dat mangaan vooral wordt gebruikt in de staalproductie ;) .
Sylvia1

Vitamine B6

Bericht door Sylvia1 »

Vitamine B6

30/12/11 [B]116[/B]
04/11/11 [B]122[/B]
30/08/11 [B]90[/B]
21/06/11 [B]136[/B]
06/04/11 [B]141[/B]

Mijn B6-waarde is nu dus weer iets gedaald (referentiewaarden 35-110). Ik begrijp echt helemaal niets van deze waarden. Ik kan er geen systeem in ontdekken. Ik geloof dat ik het maar opgeef en B6 niet meer laat testen. Ik kan toch geen invloed uitoefenen op de waarde. Bovendien kun je je afvragen of de waarde wel zinvolle informatie oplevert.
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp