Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamines en mineralen

Alles omtrent voeding en supplementen
Sylvia1

molybdeen

Bericht door Sylvia1 »

molybdeen

[I]Vitamine Informatie Bureau:[/I] [url=http://www.vitamine-info.nl/alle-vitami ... molybdeen/]molybdeen[/url]

[QUOTE]
[B]Molybdeen

Molybdeen maakt deel uit van verschillende enzymen. Deze enzymen zijn onder andere betrokken bij de afbraak en opbouw van eiwitten in ons lichaam.[/B]

(...)

[B]Welke factoren beïnvloeden de opname van molybdeen?[/B]
Over de beschikbaarheid van molybdeen uit verschillende voedingsmiddelen is weinig bekend. Mogelijk zou molybdeen uit sojaproducten minder goed worden opgenomen.

[B]Wat is veilig?[/B]
Negatieve effecten van een teveel aan molybdeen bij de mens zijn tot op heden niet gevonden. Daarom is de maximaal veilige dosis vastgesteld op basis van onderzoek bij ratten. De maximaal veilige dosis voor molybdeen is 600 microgram per dag. Bij de veilige dosis gaat het om een gemiddelde waarde, waarbij een ruime marge is genomen. Dit betekent dat éénmalige of kortdurende overschrijding van de maximaal veilige dosis geen direct gevaar oplevert.

[B]Wat zijn de gevolgen van een teveel aan molybdeen?[/B]
Negatieve effecten van een teveel aan molybdeen bij de mens zijn tot op heden niet gevonden.

[B]Wat zijn de gevolgen van een tekort aan molybdeen?[/B]
Negatieve effecten van een tekort aan molybdeen bij de mens zijn tot op heden niet gevonden.
[/QUOTE]
Sylvia1

molybdeen

Bericht door Sylvia1 »

molybdeen

[I]PubMed:[/I] [url=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10985916]The possible role of gradual accumulation of copper, cadmium, lead and iron and gradual depletion of zinc, magnesium, selenium, vitamins B2, B6, D, and E and essential fatty acids in multiple sclerosis.[/url]

[QUOTE]
The trapped NO combines with superoxide to form peroxinitrite, an extremely powerful free radical that leads to the myelin damage of MS. Iron (Fe), molybdenum (Mo) and cadmium (Cd) accumulation also increase superoxide production. Which explains MS in males, who tend to accumulate Fe much faster and Cu much less rapidly than females.
[/QUOTE]

De gevangen NO combineert met superoxide te vormen peroxinitrite, een zeer krachtige vrije radicalen die leidt tot de myeline schade van MS. Ijzer (Fe), molybdeen (Mo) en cadmium (Cd) accumulatie ook toenemen superoxide productie. Dit verklaart MS bij mannen, die hebben de neiging om Fe accumuleren veel sneller en Cu veel minder snel dan de vrouwtjes.
Sylvia1

molybdeen

Bericht door Sylvia1 »

molybdeen

[I]PubMed:[/I] [url=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2772624]Geotoxicology of multiple sclerosis: the Henribourg, Saskatchewan, Cluster Focus. I. The water.[/url]

[QUOTE]
Overall, the results suggest that an environment predisposing to MS may have a number of water chemistry characteristics such as: relative deficiency of selenium and sulfate, but relative abundance of barium, calcium, chloride, chromium, magnesium, manganese, molybdenum, nitrate plus nitrite, strontium and zinc.
[/QUOTE]

Algemeen zijn de resultaten suggereren dat een omgeving die predisponeren voor MS kan een aantal van water chemie kenmerken zoals: de relatieve tekort aan selenium en sulfaat, maar de relatieve overvloed van barium, calcium, chloride, chroom, magnesium, mangaan, molybdeen , nitraat plus nitriet , strontium en zink.
Sylvia1

molybdeen

Bericht door Sylvia1 »

molybdeen

[I]PubMed:[/I] [url=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3241961]Geotoxicology of multiple sclerosis: the Henribourg, Saskatchewan, cluster focus. II. The soil.[/url]

[QUOTE]
A combination of our present results with those reported in the literature suggests that an environment predisposing to MS may have a number of the following chemical characteristics: Calcareous; with soils (but not necessarily waters) generally low in copper, iron and vanadium; with excess lead, nickel and zinc in the upper soil layer; with waters relatively high in chloride, chromium, molybdenum, nitrate plus nitrite, and zinc; but low in selenium and sulfate.
[/QUOTE]

Een combinatie van onze huidige resultaten met die in de literatuur suggereert dat een omgeving die predisponeren voor MS kan een aantal van de volgende chemische kenmerken hebben: kalkhoudend, met gronden (maar niet noodzakelijk wateren) over het algemeen laag in koper, ijzer en vanadium, met een overmaat lood, nikkel en zink in de bovenste bodemlaag, met water relatief hoog in chloride, chroom, molybdeen , nitraat plus nitriet, en zink, maar laag in selenium en sulfaat.
Sylvia1

molybdeen

Bericht door Sylvia1 »

molybdeen

[I]PubMed:[/I] [url=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1008022]Molybdenum toxicity: interactions between copper, molybdenum and sulphate.[/url]

[QUOTE]
The main signs of molybdenum poisoning are poor growth and anaemia (rat, chick, rabbit, cattle and sheep), anorexia (rat), diarrhoea and achromotrichia (cattle and sheep), joint and bone deformities (rat, rabbit, cattle), central nervous system degeneration and loss of crimp in wool (sheep).

The following topics are discussed: (...) (9) The possible involvement of molybdenum in gout and multiple sclerosis in humans.
[/QUOTE]

[B]Molybdeen toxiciteit: interacties tussen koper, molybdeen en sulfaat.[/B]

De belangrijkste tekenen van molybdeen vergiftiging zijn slechte groei en bloedarmoede (rat, kuiken, konijn, runderen en schapen), anorexia (rat), diarree en achromotrichia (runderen en schapen), gewrichten en botten vergroeiingen (rat, konijn, vee), centrale zenuwstelsel degeneratie en verlies van crimp in wol (schapen). De volgende onderwerpen komen aan bod: (...) (9) De mogelijke betrokkenheid van molybdeen in jicht en multiple sclerose bij mensen.
Sylvia1

molybdeen

Bericht door Sylvia1 »

molybdeen

[I]PubMed:[/I] [url=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1128372]Geochemistry and multiple sclerosis: a hypothesis.[/url]

[QUOTE]
A hypothesis is presented and evidence is adduced to show that high-risk areas of multiple sclerosis are related to the ability of the soils of the locality to obtain and fix molybdenum perferentially to copper.

Soil conditons capable of such partition are known to be present characteristically in cool temperate zones and are significantly present in acid podsols of these regions. On the other hand, under tropical and subtropical conditions, molybdenum is normally highly mobile and leached from the environment.
[/QUOTE]

Een hypothese is gepresenteerd en bewijs wordt geleverd om aan te tonen dat de hoog risico gebieden van multiple sclerose zijn gerelateerd aan het vermogen van de bodem van de plaats te krijgen en te repareren molybdeen perferentially aan koper.

Bodem conditons in staat tot zulke partitie is bekend dat karakteristiek aanwezig zijn in koele gematigde zones en zijn significant aanwezig in zure podsols van deze regio's. Aan de andere kant, onder tropische en subtropische omstandigheden, molybdeen is normaal gesproken zeer mobiel en uitspoelt uit de omgeving.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Meer kan ik niet vinden over molybdeen en MS. Er zijn dus een paar aanwijzingen dat veel molydeen een rol speelt bij het ontstaan van MS. Ik kan iig geen enkele reden ontdekken om extra molybdeen te willen slikken.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=Sylvia1;812343]Even een korte samenvatting van mijn huidige gedachtes over de verschillende vitamines.

[LIST][*][B]Vitamine A/Bèta-caroteen:[/B] Ik denk dat het een rol speelt bij MS. De manier waarop is me echter niet duidelijk en ik vraag me ook af of suppletie veilig is. Voorlopig ga ik het niet slikken.


[*][B]Vitamine B1:[/B] Ik ben niet overtuigd dat het een rol speelt bij MS. Ik ga dus geen extra B1 slikken.
[*][B]Vitamine B2:[/B] Ik ben niet overtuigd dat het een rol speelt bij MS. Ik ga dus geen extra B2 slikken.


[*][B]Vitamine B3:[/B] Ik ben niet overtuigd dat het een rol speelt bij MS. Ik ga dus geen extra B3 slikken.
[*][B]Vitamine B5:[/B] Ik ben niet overtuigd dat het een rol speelt bij MS. Ik ga dus geen extra B5 slikken.


[*][B]Vitamine B6:[/B] Ik ben niet overtuigd dat het een rol speelt bij MS. Ik ga dus geen extra B6 slikken.
[*][B]Vitamine B8:[/B] Ik ben niet overtuigd dat het een rol speelt bij MS. Ik ga dus geen extra B8 slikken.


[*][B]Vitamine B11 (foliumzuur):[/B] Mijn MDL-arts heeft vastgesteld dat ik daar een tekort aan had. Daarom slik ik extra foliumzuur.
[*][B]Vitamine B12:[/B] Mijn MDL-arts heeft vastgesteld dat ik daar een tekort aan had. Daarom krijg ik B12-injecties.


[*][B]Vitamine C:[/B] Ik denk dat vitamine C een rol speelt bij MS. Mijn orthomoleculair arts heeft mij aangeraden extra vitamine C (en magnesium) te slikken zodat vitamine B6 beter opgenomen wordt op celniveau. Ik slik dus extra vitamine C.
[*][B]Vitamine D:[/B] Ik denk dat vitamine D een rol speelt bij MS. Daarom slik ik extra vitamine D.


[*][B]Vitamine E:[/B] Ik denk dat vitamine E een rol speelt bij MS. Daarom slik ik extra vitamine E.
[*][B]Vitamine K:[/B] Ik slik extra vitamine K2 omdat vitamine K een belangrijke cofactor is van vitamine D en omdat vitamine K belangrijk is voor de bloedstolling (en ik een stollingsstoornis heb).
[/LIST]

Volgens mij heb ik nu alle vitamines besproken. Binnenkort ga ik verder zoeken naar mineralen.[/QUOTE]

Inmiddels heb ik informatie gezocht over alle mineralen/spoorelementen die het Vitamine Infomatie Bureau noemt. Mijn gedachtes erover mede op basis van die informatie (geen medisch advies):

[B]Calcium:[/B] Ik denk dat het slikken van extra calcium niet nodig is en mogelijk zelfs schadelijk is. Ik denk dat je genoeg calcium kunt opnemen uit je voeding als je over voldoende vitamine D beschikt.
[B]Chroom:[/B] Volgens enkele epidemiologische onderzoeken zit er onder meer (te) veel chroom in de bodem/het water in gebieden waar veel MS vooromt. Iig geen reden om extra chroom te gaan slikken


[B]Chloride:[/B] Ik kan over chloride en MS niets vinden.
[B]Fosfor:[/B] Ik heb begrepen dat voldoende vitamine D van belang is voor de fosforstofwisseling. Verder kan ik er niets van maken.

[B]IJzer:[/B] Ik heb de indruk dat een hoge ijzerwaarde/een hoge ijzerinname een rol speelt bij het ontstaan/het verloop van MS.
[B]Jodium:[/B] Ik ben er niet van overtuigd dat jodium een rol speelt bij het ontstaan en/of het beloop van MS.

[B]Kalium:[/B] Ik kan niet ontdekken of er bij MS iets afwijkends is wat betreft de inname van kalium of de hoeveelheid kalium in het lichaam.
[B]Koper:[/B] Ik vind het niet echt duidelijk of koper te laag is bij MS. Ik blijf echter wel koper slikken i.c.m. zink. Volgens mijn orthomoleculair arts heb je meer koper nodig als je extra zink slikt.

[B]Magnesium:[/B] Ik denk dat magnesium een rol speelt bij MS. Bovendien is magnesium van belang voor vitamine D. Ik blijf dus extra magnesium slikken.
[B]Mangaan:[/B] Ik vind het niet duidelijk of mangaan een rol speelt bij MS.

[B]Molybdeen:[/B] Ik kan geen reden vinden om extra molybdeen te willen slikken. Misschien speelt te veel molybdeen zelfs wel een rol.
[B]Natrium:[/B] Ik kan geen reden vinden om extra natrium te gaan slikken.

[B]Seleen:[/B] Ik denk dat selenium een rol speelt bij MS en ik blijf dus extra selenium slikken.
[B]Zink:[/B] Ik denk dat zink een rol speelt bij MS. Bovendien is zink van belang voor vitamine D. Ik blijf dus extra zink slikken.
Sylvia1

natrium

Bericht door Sylvia1 »

natrium

[I]Vitamine Informatie Bureau:[/I] [url=http://www.vitamine-info.nl/alle-vitami ... j/natrium/]Natrium[/url]

[QUOTE]
[B]Natrium is nodig voor een goed evenwicht in de vochthuishouding van het lichaam, voor het samentrekken van de spieren en voor de zenuwprikkelgeleiding. Daarnaast levert natrium een belangrijke bijdrage aan de regeling van de bloeddruk, samen met het mineraal kalium.[/B]

(...)

[B]Wat is veilig?[/B]
Om een te hoge bloeddruk te voorkomen, adviseert de Gezondheidraad om per dag niet meer dan 2,4 g natrium of 6 g keukenzout te eten.

[B]Wat zijn de gevolgen van een teveel aan natrium?[/B]
Door een teveel aan natrium worden de nieren en het hart extra belast waardoor een hoge bloeddruk kan ontstaan. Een teveel aan natrium verhoogt dus de kans op hart- en vaatziekten.

[B]Wat zijn de gevolgen van een tekort aan natrium?[/B]
Een tekort aan natrium zal in Nederland niet snel voorkomen omdat natrium in vrijwel alle voedingsmiddelen aanwezig is. Wanneer een tekort wel voorkomt wordt dit meestal veroorzaakt door verlies van natrium via zweet bij langdurige inspanning. Hierdoor ontstaan verschijnselen van uitdroging. Dit kan voorkomen bij bergbeklimmers en topsporters.
[/QUOTE]
Sylvia1

Natrium

Bericht door Sylvia1 »

Natrium

[I]PubMed:[/I] [url=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20147455]Astrocytes within multiple sclerosis lesions upregulate sodium channel Nav1.5.[/url]

[QUOTE]
Our observations suggest that the upregulated expression of Nav1.5 in astrocytes may provide a compensatory mechanism, which supports sodium/potassium pump-dependent ionic homoeostasis in areas of central nervous system injury.
[/QUOTE]

[B]Astrocyten binnen multiple sclerose laesies upregulate natrium kanaal Nav1.5.[/B]

Onze observaties suggereren dat de opgereguleerd uitdrukking van Nav1.5 in astrocyten kan een compensatiemechanisme, dat ondersteuning bieden natrium / kalium-pomp-afhankelijke ionische homoeostasis op het gebied van het centrale zenuwstelsel letsel.
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp