Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

fabel?

Alles omtrent voeding en supplementen
dientje

fabel?

Bericht door dientje »

ik weet niet hoor, ze zeggen, aan je nagels kun je zien, of je gezond ben!.

nou, me nagels zijn juist mooi stevig en gezond, en roze,..en ik blijf ze knippen!..
terwijl ik eerst nagels beet.
en ik ben echt niet gezond meer!

maar mijn moeder van bijv in de 70, die nagels zien er niet best meer uit,..of andere mensen die nagels zien er niet best uit...en die zijn super gezond...

nou kul dus........
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Bleke of witte nagels
Erg bleke tot witte nagels ontstaan soms met het ouder worden. In sommige gevallen kunnen ze wijzen op ziektes als bloedarmoede, hartfalen, leverziekte en ondervoeding.

Witte nagels
Als de nagels overwegend wit zijn, met aan de bovenkant donkere randen, kan dat wijzen op leverproblemen, zoals hepatitis. Wanneer de vingers geel verkleurd zijn (geelzucht) is dat nog een andere aanwijzing voor een leveraandoening.

Gele nagels
Meestal ligt aan gele nagels een schimmelinfectie ten grondslag. Als de infectie verergert, kan het nagelbed zich terugtrekken en worden de nagels dik en broos. In zeldzame gevallen wijst de geelverkleuring op een ernstige aandoening zoals een longziekte, diabetes, psoriasis of een schildklieraandoening.

Blauwachtige nagels
Wanneer nagels een blauwachtige zweem te zien geven, kan dat wijzen op een zuurstoftekort van het lichaam, veroorzaakt door bijvoorbeeld een longontsteking. Een heel lichte zweem wijst eerder in de richting van diabetes.

Geribbelde nagels
Een nageloppervlak met ribbels of putjes kan een heel vroege manifestatie van psosiasis of arthritis zijn. Vaak zie je tegelijkertijd een roodbruinachtige verkleuring optreden. Psoriasis begint bij 10% van de mensen in de nagels.

Afgebrokkelde nagels
Droge, broze nagels, die snel afbrokkelen of breken, kunnen duiden op een probleem met de schildklier. Wanneer de broosheid samengaat met een gelige kleur, ligt een schimmelinfectie meer voor de hand.

Opgezette nagelrand
Een rode en opgezette huid rond de nagel wijst op een ontsteking van de nagelrand. In zeldzame gevallen is er meer aan de hand, zoals de huidziekte lupus.

Donkere lijnen onder de nagels
Wanneer donkere banden onder de nagel zichtbaar worden, moet hier zo snel mogelijk naar worden gekeken. Soms worden deze veroorzaakt door huidkanker.

Afgebeten nagels
Meestal is nagelbijten niet meer dan een vervelende gewoonte, maar het wordt ook wel gelinkt aan een obsessief-compulsieve ofwel dwangstoornis. Als je niet in staat bent het nagelbijten te stoppen, neem dan contact op met je dokter.

Meestal onschuldig
Hoewel sommige ziektes zichtbaar worden in de nagels en ze een symptoom kunnen zijn van de ziekte, betekenen verreweg de meeste afwijkingen aan de nagels helemaal niets.

Zo betekent witte nagels niet automatisch dat je hepatitis hebt. En worden broze en snel afbrokkelende nagels meestal niet veroorzaakt door een schildklier, maar door overmatige blootstelling aan water en schoonmaakmiddelen. Neem bij ongerustheid over afwijkingen aan de nagels contact op met de huisarts of vraag een verwijzing naar een dermatoloog.

Vingernagels groeien sneller

Wist je trouwens dat je vingernagels aan je ene hand sneller groeien dan aan je andere hand? Je vingernagels aan de hand die je het meest gebruikt, groeien het snelst. En nog een leuk feitje: je vingernagels groeien sneller dan je teennagels met 3 millimeter per maand tegen 0,5 tot 1 millimeter per maand.
Leonard

Bericht door Leonard »

ik denk dat het zo zit.
MS is te wijten aan een aantal factoren, ccsvi is daar 1 van.

de belangrijkste factor is herpes/EBV.
bij een chronische EBV infectie produceert het immuunsysteen een ongebreidelde stroom van immuuncomplexen, B-cellen tegen die EBV.
die cellen zijn zelf ook geinfecteerd en werken dan niet meer.

maar het immuunsysteem is zo ontzettend druk bezig dat het andere dingen vergeet, en de IgG3 wordt uitgeput.
de IgG3 vangt hele kleine deeltjes op, sttat heel moi uitgelegd in het boek van dr. Coucke, de CVS-mythe.
dan krijgen schimmels een kans, met name ook nagelschimmels.
die nagelschimmel komt dus omdat ons immuunsysteem onvoldoende werkt.

ik heb het ook, op sommige teennagels, is moeilijk weg te krijgen.
josfromglos

snip & snap...

Bericht door josfromglos »

snip & snap...

.....daar heb je die twee ook weer :haha: Sorry, kon het niet laten om die opmerking te maken.....

Vind het eigenlijk ook heel interessant wat Dannifan vertelt, wellicht kan ik zelfs nog een aanvulling geven...

[U]Gele nagels[/U]
U rookt te veel, wellicht een goed idee om te stoppen.....:D
Suzan

Bericht door Suzan »

@Leonard:

Je hebt de ruimte om je theorie te verkondigen in [URL="http://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=34732"]je eigen topic[/URL].
Het is duidelijk dat je gepassioneerd bent en je dit als mooi opstapje zag om je punt te kunnen maken.

Toch zou het op prijs gesteld worden als je je tot je eigen topic zou beperken, voor dit topic over van alles gaat behálve het originele onderwerp. :cool:
josfromglos

Bericht door josfromglos »

Suzan, ter verdediging van Leonard, moet ik zeggen dat hij wel degelijk een opmerking mbt het onderwerp maakt, zij het dat wij er weer een extra portie terminologie gratis bij krijgen.:D
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=Leonard;988893]ik denk dat het zo zit.
MS is te wijten aan een aantal factoren, ccsvi is daar 1 van.

de belangrijkste factor is herpes/EBV.
bij een chronische EBV infectie produceert het immuunsysteem een ongebreidelde stroom van immuuncomplexen, B-cellen tegen die EBV.
die cellen zijn zelf ook geïnfecteerd en werken dan niet meer.

maar het immuunsysteem is zo ontzettend druk bezig dat het andere dingen vergeet, en de IgG3 wordt uitgeput.
de IgG3 vangt hele kleine deeltjes op, staat heel mooi uitgelegd in het boek van dr. Coucke, de CVS-mythe.
dan krijgen schimmels een kans, met name ook nagelschimmels.
die nagelschimmel komt dus omdat ons immuunsysteem onvoldoende werkt.

ik heb het ook, op sommige teennagels, is moeilijk weg te krijgen.[/QUOTE]

Ik wordt echt doodmoe van jou Leonard, je schrijft in een taal die NIEMAND hier verstaat.

Blijf nu lekker in je eigen topic en zit dit topic niet zo gruwelijk te vervuilen met je onbegrijpelijke taal.
dientje

Bericht door dientje »

[QUOTE]Gele nagels
U rookt te veel, wellicht een goed idee om te stoppen[/QUOTE]

haha dat is waar..


maar dat verklaard niet dat mijn nagels supergezond zijn!!......en ik rook trouwens niet.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Misschien mis ik wat vanwege enkele personen op mijn negeerlijst, maar inderdaad kun je heel wat aan nagels aflezen. Niet specifiek of je gezond bent of niet, maar diverse tekorten of verstoringen zijn inderdaad zichtbaar in de nagels. (Denk idd aan kleur, maar ook aan witte vlekjes onder de nagels.)
dientje

Bericht door dientje »

ook geen vlekjes...e.d.. heb ik....

maar ja, dan is er tenminste nog iets ogenschijnlijk gezond bij mij:D
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp