Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Solar-onderzoek

Alles omtrent voeding en supplementen
Stella

Solar-onderzoek

Bericht door Stella »

Ik ben gewoon even benieuwd....

Zijn er mensen die mee gaan doen met het 'Solar-onderzoek'?

Een onderzoek naar de efficiëntie van vitamine D als aanvullende behandeling bij patienten met RRMS die worden behandeld met Rebif?
Melster

Bericht door Melster »

nooit van gehoord, maar ben best geinteresseerd..
Hilma

hier staat het.

Bericht door Hilma »

hier staat het.

Drs. Joost J.F.M. Smolders is op 12 mei 2011 cum laude gepromoveerd tot doctor in de geneeskunde aan Faculty of Health, Medicine and Life Sciences van het Maastricht UMC+ / Maastricht University. De titel van het proefschrift luidt: "Vitamine D as an immune modulator in multiple sclerosis".

Eerste promotor was prof.dr. Raymond Hupperts, neuroloog in Orbis Medisch Centrum. Hupperts heeft samen met Smolders de basis gelegd voor een grootschalige studie naar de effecten van een hoge dosis vitamine D op het verloop van Multipele Sclerose (MS).

Multipele Sclerose (MS) is een ongeneeslijke, invaliderende ontstekingsziekte van de hersenen die vooral jongvolwassenen treft. In het begin van het ziekteproces is een belangrijke rol weggelegd voor specifieke afweercellen (T-cellen) die de hersenen aanvallen. In experimenteel onderzoek remt vitamine D deze slechte T-cellen, wat mogelijk gunstig zou kunnen zijn voor MS patiënten.

Dit proefschrift laat zien dat MS patiënten met veel aanvallen van MS lagere vitamine D-waarden in het bloed hebben, evenals patiënten met een meer verstoorde balans tussen goede en slechte T-cellen. Het geven van extra vitamine D aan een kleine groep patiënten was veilig en liet subtiele aanwijzingen zien voor een verbetering van deze balans. Om dit effect verder te kunnen onderzoeken, is de SOLAR studie ontwikkeld.

In deze eerste grootschalige klinische studie naar de effecten van vitamine D in MS krijgen 348 Europese MS-patiënten hoge doses vitamine D of placebo. De resultaten van de SOLAR studie kunnen leiden tot een uitbreiding van het tot op heden beperkte behandelarsenaal in MS.

Het Academisch MS Centrum Limburg*, gevestigd in Orbis Medisch Centrum, doet mee aan dit grootschalige onderzoek.

Cum Laude
“De verdediging van het proefschrift was van hoogstaand niveau. Het is zeer uniek als iemand cum laude promoveert, sedert het bestaan van de Maastrichtse universiteit is dit de eerste neurologische cum laude promotie. Van de 200 laatste promoties aan deze universiteit waren er slechts 3 cum laude”, aldus Prof.dr. Harrie Hillen, pro rector en voorzitter van deze academische zitting.

Patiënten gezocht die willen meewerken aan onderzoek
Patiënten met MS waarbij de diagnose Relapsing Remitting Multiple Sclerose (RMMS) korter dan vijf jaar geleden is gesteld en die Rebif® gebruiken, kunnen mogelijk deelnemen aan het onderzoek in het Academisch MS Centrum Limburg op de afdeling Neurologie van Orbis Medisch Centrum in Sittard-Geleen. Gedurende circa twee jaar krijgen de deelnemers naast de normale Rebif® behandeling Vigantol®-olie of een placebo. Er vindt regelmatig bloedonderzoek plaats en eenmaal een MRI-onderzoek. Er is uitgebreide patiënteninformatie beschikbaar.

Kijk voor informatie over MS op [url]www.orbisconcern.nl/neurologie[/url] onder Academisch MS Centrum Limburg. Patiënten met MS die belangstelling hebben, kunnen vrijblijvend voor meer informatie contact opnemen met Sandra Liedekerken, tel. 06 – 13164103.

* Academisch MS Centrum Limburg

Orbis Medisch Centrum en het Maastricht Universitair Medisch Centrum + werken samen aan de behandeling van Multiple Sclerose (MS) patiënten onder de naam van Academisch MS Centrum Limburg. Dit centrum richt zich op
joge

Bericht door joge »

Dit onderzoek [url]http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01285401[/url] lijkt er wel erg veel op, maar het lijkt mij dat dit door een Belg wordt gecoördineerd. Toch denk ik dat het 'm is. SOLAR wordt vermeld.
sankol

Rebif?

Bericht door sankol »

Rebif?

Waarom alleen Rebif? Zelfde farma?
Sara

Bericht door Sara »

Yep, allebei van Merck

en dat is dan ook meteen de (een?) sponsor van het onderzoek, dat blijkbaar in veel landen tegelijkertijd gedaan wordt.

Zie de link van Joge.
joge

Bericht door joge »

Toch raar hoor: het betreft het middel [U]Vigantol (R)[/U] dat wordt beproefd. Volgens mij is dat 'gewoon' vitamine D3 (cholecalciferol). Daar kunnen ze toch niet veel aan verdienen? Bij het Kruidvat kost dat spul bijna niks.

Of zou er nog iets meer in hun potje zitten? Ik kan niks vinden. Zit het verschil in de hoge concentratie? Iemand?
Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan »

In de nieuwe MenSen (volgende week in de bus) een uitgebreid artikel over vitamine D en het SOLAR-onderzoek.

Alleen Rebif is gekozen vanwege de vergelijkingen. Ze sluiten nu uit dat resultaten beïnvloed zijn door andere middelen, want de gehele groep en controlegroep gebruikt Rebif.
joge

Bericht door joge »

Interessant, ik ben sinds kort ook aan de hogere doseringen D3 begonnen vanwege het verband dat met MS is gelegd.

Enfin, even terug naar Merck: wat is hun economisch motief? Hun spul is volgens mij vitamine D3, niet meer en niet minder:

[url]http://www.flexyx.com/V/Vigantol.html[/url]

Of zie ik iets over het hoofd? Wat kunnen ze dan verdienen aan dit onderzoek? Begrijp me niet verkeerd: ik ben blij dat het plaatsvindt. Maar ben tegelijkertijd niet naief: zo'n bedrijf, de aandeelhouders, zien graag rendement toch?

Dus waarom deze investering? Niet alleen betrokkenheid bij MS patiënten. Dat is niet op de beurs genoteerd.
sankol

Rebif

Bericht door sankol »

Rebif

Misschien meer mensen aan de Rebif???

Want dan zegt men: allen Rebif icm is onderzocht en het is niet bewezen dat het evt ook met bijv. met Avonex effect heeft.....
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp