Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Solar-onderzoek

Alles omtrent voeding en supplementen
Stella

Bericht door Stella »

[QUOTE=NoMotiv;794628]Dat klinkt intensief! Ik moet volgende week donderdag naar het ziekenhuis voor de screening. Alleen de DEXA-scan heb ik nog nooit gehad.
En wat voor mri heb jij gehad? Alleen je hoofd of ook van je rug?[/QUOTE]

Alleen van mijn hoofd volgens mij, maar dat vroeg ik me ook af toen ik thuis kwam. Niet gevraagd. Maar volgende week donderdag heb ik weer een afspraak voor de uitslagen dus dan kom ik er zowiezo achter. De Dexa-scan is een botscan van je heupen en je rug. Je ligt gewoon op een bedje en er wordt een fotoapparaat boven je gezet. Duurt vier minuutjes voor je rug en vier minuutjes voor je heup. Dus dat valt wel mee..
Stella

Bericht door Stella »

[QUOTE=Vlinder70;794682]Joge, gebruik je de Bonusan 300 IE? Dat is nog steeds een heel lage dosering. Van de huisarts kreeg ik nog wel tabletten die 400 IE waren en dat is zelfs nog veel te laag als je echt je D3 wilt verhogen.

Als je dan toch druppels neem, waarom dan niet van Premier Research? Die zijn 2200 IE. Dat is een hoge dosering. Deze kun je bij alle orthomoleculair artsen of therapeuten krijgen voor €12,00

[url]http://www.naturalhealthyconcepts.com/d ... earch.html[/url]

Met deze druppels ben je zélf al met een solar therapie bezig! :D

Groetjes,
Vlinder[/QUOTE]

Er zijn inderdaad veel mensen zelf bezig met het experimenteren met vitamine D. Ook al is het een natuurlijk product, wanneer je teveel gebruikt en niet de juiste controle krijgt kan het een negatieve uitwerking hebben. Hopelijk met deze onderzoeken meer duidelijkheid over het gebruik van vitamine D.
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Hoi Joge,

Ja, das best de moeite 4500 IE :)

Ik ben niet uit mezelf gaan "experimenteren" met vitamine D maar via een orthomoleculair arts. Hoge vitamine D dosering is niet gevaarlijk. Zeker als je het maar een korte periode echt zo hoog doet. Eind volgende maand laat ik mijn D3 waarde meten bij de huisarts. Ik ben benieuwd hoe hoog het dan is. Het was echt te laag, dus een tijd lang hoge dosis nemen kan voor mij geen kwaad.

Een toxische waarde wordt eigenlijk nooit bereikt, dus daar maak ik me geen zorgen over. Beter iets te hoog dan te laag.

Groetjes,
Vlinder
neuron

Boem is ho!

Bericht door neuron »

Boem is ho!

[QUOTE=Vlinder70;794769]

Een toxische waarde wordt eigenlijk nooit bereikt, dus daar maak ik me geen zorgen over. Beter iets te hoog dan te laag.

Vlinder[/QUOTE]

Daar maak ik me wel degelijk zorgen over. Er is een grens. Die kan individueel verschillend zijn. Momenteel loopt er een onderzoek naar vitamine D3 bij MS, de 'SOLAR-studie'. Daarin wordt bewust een grens opgezocht.

Mensen met MS die aan dat onderzoek deelnemen worden van te voren uitgebreid onderzocht. Alleen mensen zonder contra-indicaties mogen aan dit onderzoek meedoen. Tijdens het onderzoek worden er ter controle regelmatig bepalingen gedaan.

Dit onderzoek wordt bovendien uitgevoerd door vitamine D experts, mensen die heel veel kennis van zake hebben. Die kennis hebben artsen nog niet. Die kennis komt beschikbaar zodra de resultaten van dit onderzoek worden gepubliceerd.

Kortom, vitamine D3 is heel belangrijk bij MS, maar slik verstandig.

.
RoOsJe *59

JA, ik wil(de)

Bericht door RoOsJe *59 »

JA, ik wil(de)

ik wilde heel graag meedoen aan het onderzoek (dan kom ik er ook nog eens uit:haha:),maar ik gebruik geen rebif:huh: dus.... ik mag niet.
[B]bah[/B].

door het rotweer slik ik maar alsof de [B][I][COLOR="Red"]R[/COLOR][/I][/B] alweer in de maand is.
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Hoeft niet hoor Neuron. Ik word goed in de gaten gehouden. Volgende maand weet ik waardes en kan ik altijd gaan verlagen met de dosis, maar ik vermoed dat het allemaal wel meevalt. Misschien is het zelfs nog steeds te laag... Dat is niet vreemd bij MS.

Het wordt steeds duidelijker dat hoge doseringen Erg erg belangrijk zijn!

Toxisch is pas boven de 250 n/mol. Daar kom ik echt niet aan!



Vlinder
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

De maximaal veilige dosis (bij chronisch gebruik) voor vitamine D3 is momenteel 50 µg (2000 IE) per dag. Volgens een risicoanalyse uit 2007 kan deze waarde zonder bezwaar worden VERVIJFVOUDIGD tot 250 µg (10.000 IE) per dag, 100 maal de huidige ADH voor personen tussen 4 en 50 jaar. Bij kortdurend gebruik kunnen veel hogere doseringen gegeven worden!

Zo werd na het geven van injecties met 600.000 IE (15 mg) de calcidiolspiegel verhoogd van 2 ng/ml naar 22 ng/ml bij tien ouderen zonder enige aanwijzing voor toxiciteit. Dergelijke doses zijn niet alleen veilig, maar worden ook ZELFS aanbevolen voor ouderen om vitamine D-deficiëntie in de winter te voorkomen.

Vitamine D-vergiftiging door voedingssupplementen:

In Nederland is het vrijwel Onmogelijk om toxische hoeveelheden vitamine D3 binnen te krijgen via voedingssupplementen. Vitamine D3 heeft pas toxische effecten bij serumwaarden van 250 nmol calcidiol per liter of meer. Dergelijke waarden worden pas bereikt bij chronisch gebruik van meer dan 10.000 IE (250 µg) vitamine D3 per dag,[34] honderd maal de huidige aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen.

In onderzoek is diverse malen aangetoond dat lage bloedspiegels van vitamine D algemeen voorkomen, zelfs bij personen met een ogenschijnlijk adequate inname via de voeding, waaruit blijkt dat het risico op een chronisch tekort aan vitamine D vele malen groter is dan het risico op een overdosis.

Bron: Wikipedia.

Orthomoleculair artsen benadrukken dat hoge doseringen D3 erg belangrijk zijn voor MS patiënten. Door regelmatig bloed te laten prikken, houd je in de gaten hoe het gaat. Dus: ongevaarlijk!
Stella

Bericht door Stella »

Vandaag voor de tweede keer in Sittard geweest.. Alle bloedonderzoeken en foto's waren goed, waardoor ik vanaf vandaag kan gaan starten met de trailmedicatie.. Wat zal het zijn, vitamine D of toch placebo?;) Over twee jaar zal ik het weten!

Overigens kwamen ze er ook achter dat mijn vitamine B12 te laag was, dus extra spuitjes voor de komende zes maanden.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=Stella;798245]Vandaag voor de tweede keer in Sittard geweest.. Alle bloedonderzoeken en foto's waren goed, waardoor ik vanaf vandaag kan gaan starten met de trailmedicatie.. Wat zal het zijn, vitamine D of toch placebo?;) Over twee jaar zal ik het weten!
[/QUOTE]

Wat spannend om niet te weten of je vitamine D krijgt of een placebo. Ik vind het bewonderenswaardig dat je dat durft. Ik ben jou en de andere deelnemers erg dankbaar. :bedankt:

[QUOTE=Stella;798245]
Overigens kwamen ze er ook achter dat mijn vitamine B12 te laag was, dus extra spuitjes voor de komende zes maanden.[/QUOTE]

Fijn dat er nu ook naar je B12 gekeken is. Dat had je neuroloog natuurlijk eigenlijk al veel eerder moeten doen, maar ja. Geweldig dat het Solar-onderzoek ernaar kijkt. :goed:
NoMotiv

Bericht door NoMotiv »

Ik mag aanstaande maandag weer naar Sittard; dan krijg ik dus te horen of ik geschikt ben voor het onderzoek of niet.

@ Stella: hoe lang duurde het de tweede keer in het ziekenhuis (toen je de uitslag kreeg van de screening?)...weer een paar uurtjes?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp