Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Perilla olie

Alles omtrent voeding en supplementen
Robbie

Bericht door Robbie »

Kan de neuroloog beargumenteren waarom het immuunsysteem niet versterkt mag worden???

Bij mensen met MS (en wie zijn dat eigenlijk:cool:) wordt door het 'detectiesysteem' fout getagged waardoor het immuunsysteem T-cellen op pad stuurt om die cellen te vernietigen. (heel simpel gezegd)
Steeds meer wetenschappers stellen dan ook dat er niets mis is met het immuunsysteem van MS patienten ( en dus is ms geen autoimmuunaandoening)

Dus het dempen van het immuunsysteem geeft alleen maar meer klachten (lees maar rond)

Dus waarom is het niet goed om het immuunsysteem te versterken??
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Dat heeft hij niet gezegd.

Vooralsnog gaan de artsen er nog steeds van uit dat MS een auto-immuunziekte is, ook al zijn daar twijfels over.
Ik denk dat het vanuit dat oogpunt is gezegd.

Hij zei trouwens niet dat het immuunsysteem niet versterkt MAG worden, maar hij adviseerde er voorzichtig mee te zijn.
Ellen Hamming

Deb9

Bericht door Ellen Hamming »

Deb9

Volgens mij niks mis met je imuunsysteem. Ik heb gesukkeld met griepverschijnselen van jan. tot 2 weken geleden. Mijn man ook. En daarvoor in 25 jaar geen griep gehad.(allebei niet) !!Er waren veel mensen constant ziek bij ons op het werk. Dus iedereen had er last van.Deze griep was erg hardnekkig.En kan je veel naar buiten ??Ik ben altijd een bep. gedeelte van de dag buiten.In de tuin of paardrijden. Dat is ook goed voor je imuunsysteem. Binnen hebben virussen alle kans in de warmte.
Deb9

Bericht door Deb9 »

Bedankt voor jullie reacties. Wat fijn dat jullie meedenken en mij helpen om een beslissing te kunnen nemen.

Het blijft lastig met het immuunsysteem bij ms patiënten, eerst werd altijd gezegd het is een auto-immuunziekte en dan zijn er weer twijfels over....

Ik weet niet meer zo goed hoe of wat ik daarover moet denken.
Ik hoop echt dat we binnenkort een keer wat meer duidelijkheid krijgen over MS en meer zekerheid...

En wij er allemaal een graantje van mee mogen pikken..

nu is t nog een beetje van alles proberen en kijken waar je je t beste bij voelt.
Deb9

3 jaar en 4 mnd stil

Bericht door Deb9 »

3 jaar en 4 mnd stil

hoi hoi,

het is lang geleden dat ik hier op het forum ben geweest, maar ik wil even laten weten dat ik nog steeds perilla olie gebruik en ik geen schub meer heb gehad, december 2014 was de laatste.

is er hier iemand die ook perilla olie is gaan gebruiken??

Groetjes Deb



[QUOTE=Deb9;1007130]Bedankt voor alle reacties.

Ik ga de stap nemen en de Perilla olie toch proberen.

Ik heb in de december een erge schub gehad, de weken erna eigenlijk steeds grieperig geweest, eerst zware hoest dat 8 weken duurde en

daarna 4 weken verkouden, mijn immuunsysteem was erg verzwakt (door erge stress en prednisonkuur) . Eindelijk deze week van mijn verkoudheid af.

Dus ik denk dat mijn immuunsysteem aan het aansterken is...

Ik heb nog even gezocht op internet en vond dit:

[url]http://www.optimalegezondheid.com/immuu ... en-deel-2/[/url]

Maar heeft nog niemand deze olie geprobeerd??

Groetjes
Deb[/QUOTE]
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Ergens vind ik het eigenlijk een vreemde redenering,dat je niet je immuunsysteem zou mogen sterken met MS.

Dat zou dan inhouden,als we dat niet doen, dat MS-patienten dan een groter risico hebben voor het krijgen van virussen,infecties etc.....omdat ons immuunsysteem niet te 'sterk mag zijn' en het lichaam zich dus niet voldoende kan afweren.:???::ogen:
Deb9

Re: 3 jaar en 4 mnd stil

Bericht door Deb9 »

Hi allemaal,

Hierbij wilde ik nog even laten weten (na bericht van 2015) dat ik in januari 2023 een lichte schub heb gehad bij mijn linker oogzenuw en lichte gevoelsstoornis links (op de mri was een klein plekje gevonden op mijn hersenen),
ben er wel snel van hersteld, maar ik kan zeggen dat ik 8 jaar lang stabiel ben gebleven, mri's ook allemaal stabiel, in die tussentijd heb ik enorm stressvolle dingen meegemaakt, zoals het verlies van mijn man :cry: ,
2x verhuisd en van baan veranderd.
Ik weet niet hoe het kan dat de ms zolang stabiel is gebleven en ik toch ineens in januari dit jaar weer een schub krijg???
Dat zou ik zo graag willen weten, wat is de trigger geweest....

Deb9 schreef: 15 apr 2018, 07:11 3 jaar en 4 mnd stil

hoi hoi,

het is lang geleden dat ik hier op het forum ben geweest, maar ik wil even laten weten dat ik nog steeds perilla olie gebruik en ik geen schub meer heb gehad, december 2014 was de laatste.

is er hier iemand die ook perilla olie is gaan gebruiken??

Groetjes Deb


Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Perilla olie

Bericht door Qanuk00 »

Hoi @Deb9

Wat bijzonder, ik kende perilla olie niet. Het wordt voor Oosterse keuken gebruikt lees ik en is vergelijkbaar met lijnzaadolie.

Zelf gebruik ik al sinds jaren verschillenden oliën voor mijn voedselbereiding. Verse groentes, fruit, noten, afwisseling van maaltijden (vis, vlees en vegetarisch) en Griekse yoghurt helpen me wel, maar mijn schubervaringen worden er niet minder om helaas.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Deb9

Re: Perilla olie

Bericht door Deb9 »

Hi Qanuk00,

Ik gebruik eicosan perilla sinds 2015 na veel info te hebben gelezen. Het doet me erg goed en ik gebruik het sinds 2015, het is wel prijzig, maar je doet er een jaar mee met 1 fles van 500ml, ik neem puur 1 a 2 theelepels per dag.

Welke lijnzaadolie gebruik je, Welk merk en hoeveel per dag?
Ik lees verschillende dingen daarover, je mag niet teveel lijnzaadolie binnen krijgen, dat is weer schadelijk voor je gezondheid :shock:
Hoeveel mag je dan binnen krijgen?

Wat vervelend om te horen dat je de schubs niet kan stabiliseren met voedseldieet en supplementen :(
Slik je ook wel vitamine D erbij?

Groet,
Deb9
Qanuk00 schreef: 27 jul 2023, 15:50 Hoi @Deb9

Wat bijzonder, ik kende perilla olie niet. Het wordt voor Oosterse keuken gebruikt lees ik en is vergelijkbaar met lijnzaadolie.

Zelf gebruik ik al sinds jaren verschillenden oliën voor mijn voedselbereiding. Verse groentes, fruit, noten, afwisseling van maaltijden (vis, vlees en vegetarisch) en Griekse yoghurt helpen me wel, maar mijn schubervaringen worden er niet minder om helaas.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Perilla olie

Bericht door Qanuk00 »

Welke lijnzaadolie gebruik je, Welk merk en hoeveel per dag?
Die van Becel - Omega 3 (1x per week een klein beetje om te koken)
Hoeveel mag je dan binnen krijgen?
Ik krijg altijd een beetje de kriebels van dit soort voorschriften en hanteer mijn eigen regel, eet goed gevarieerd en alles met mate.

In mijn ogen is elk lichaam uniek en reageert dus anders, het is gewoon lastig te zeggen wat wel/niet goed voor je is. Teveel van iets is nooit goed, daarom ben ik ook niet echt een voorstander van supplementen en zoek ik die aanvullende stoffen vooral op in de voeding zelf, tenzij het bloedbeeld aantoont dat je het echt nodig hebt (in overleg met een arts). Dat is in mijn geval dus niet zo.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp