Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tolpa

Alles omtrent voeding en supplementen
benka

Tolpa

Bericht door benka »

kent iemand Tolpa?
ik heb t een week gebruikt
Een paar weken later heb ik een veel te hoge suiker
kent iemand dat
Robbie

Bericht door Robbie »

Hi Benka,

Ik heb Tolpa geprobeerd, geen resultaat.
Geen nadelen ook , het is weer zo'n middel waar een aantal menen baat bij heeft, maar te weinig om het 'serieus' te nemen...
joge

Bericht door joge »

Gisteren een boek over Voeding bij MS ontvangen van MS-anders.

Tolpa wordt genoemd als een middel dat helpt.

Nog meer mensen ervaringen?

Als het zou helpen (het boek vertelt dat er 30 wetenschappelijke onderzoeken zijn die dat aantonen), waarom gebruiken dan niet meer mensen dit supplement? Dan zou het toch ook vergoed worden?
MiSsty

Bericht door MiSsty »

Ook ik heb het een tijd gebruikt. Resultaat: Niks.:hmmm:
joge

Bericht door joge »

Er staat op de site ([url]http://www.ms-anders.nl/?q=tolpa[/url] )

[I]Het natuurlijke middel Tolpa of TPE ( Tolpa Peat Extract) is een mineraal dat gewonnen wordt uit turf in Polen. Daar staat een farmaceutisch bedrijf en universitair ziekenhuis, opgericht door prof. Tolpa, die zich sinds 1954 bezig houden met de ontwikkeling van dit mineralencomplex.

Het middel is ontwikkeld voor en kan effectief zijn bij chronische of tijdelijke (auto) immuniteitsproblemen waaronder MS. In Scandinavië wordt het sinds 13 jaar gegeven aan MS-patiënten. In de Benelux is het middel sinds 2000 als voedingssupplement beschikbaar.

Het effect van Tolpa is meer dan 30 keer medisch, klinisch en wetenschappelijk onderzocht. Het wordt o.a. beschreven in het boek: “Botanical Influences on Illness”. (verkrijgbaar bij MS-Anders ).

Tolpa kan helpen bij het herstellen, opbouwen en ondersteunen van het immuunsysteem. De werking is immuno-modulerend en corrigerend.

Het herstel vraagt tijd omdat het lichaam zelf door middel van het verbeterd immuniteitssysteem moet zorgen voor verbetering- herstel stabilisatie.[/I]
joge

Bericht door joge »

[QUOTE=MiSsty;872486]Ook ik heb het een tijd gebruikt. Resultaat: Niks.:hmmm:[/QUOTE]

Klinkt niet veelbelovend...
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik heb dat boek besteld voordat het hier ter sprake kwam, maar heb het nog steeds niet in huis. :( Nooit gehoord van Tolpa in elk geval!
Roely

Bericht door Roely »

toen ik 10 jaar geleden de diagnose MS kreeg was tolpa net in de mode (om het maar op mijn manier te zeggen).

ook de geitenmelk was een hot item maar van beide is er niks bewezen/uitgekomen en zijn er geen trials geweest.

toen kwamen de bijensteken en er werd zelfs gesproken over slangengif enz.........enz.......... elk jaar is er wel weer iets waarvan ze denken dat het helpt maar helaas slaan ze heel vaak de plank mis.
Ekster

Bericht door Ekster »

Mijn voormalige nurse practioner Marco Heerings van het UMCG raadde mij dit middel sterk af.

Volgens hem zaten er ingrediënten in die zelfs slecht zouden zijn voor de ms.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Ik vond net [url=http://www.msrc.co.uk/index.cfm/fuseact ... ageid/2757]dit artikel[/url] bij het Multiple Sclerosis Resource Centre. Ik ben wel nieuwsgierig naar meer ervaringen met Tolpa.

[QUOTE]
Anne Bye eats peat to help her MS and reports: “It’s wonderful! I walk further and have (a bit) more energy.”
I just happened to turn the TV on to a programme called ‘Eat Dirt’. It was about a doctor who thinks he may have found part of the answer to an effective treatment for MS and even cancer by presenting people with various antagonists to the immune system and thereby getting the immune system to re-set itself.

‘Eat Dirt’ remained in my mind, together with the possibility of getting hold of the doctor who propounded this idea and offering myself as a ‘guinea pig’.

Then I heard about Tolpa.

This is a medication made from peat. Do you see the connection here between this and ‘Eat Dirt’? Yes, well I did too.

Tolpa is said to minimise the symptoms of MS and to even help with regeneration in some cases. The drawback? It takes six months to one year to see any results. Anyway, not to be daunted by such a time scale, I ordered the pills.

They cost around £15 per month! I’ve been charged more just for putting one foot inside the door of a private health care practitioner!

I am beginning the third pack of Tolpa, and I have has an amazingly positive week! It’s wonderful! I walk much further and have a bit (notice the ‘bit’ here) more energy. Pain is also minimised. I get up without the usual ‘battle of pain in the legs’. Wonderful.

[B]What exactly is Tolpa?[/B]

The following is adapted from the Tolpa web-page

[B]The Therapeutic Power of Peat[/B]
Peat has long been used therapeutically in health baths etc. It was a young Polish scientist, Stanislaw Tolpa, who wanted to prove the health-giving effects of peat. Starting in 1954, Tolpa and other scientists did many years’ research on peat and came up with a variety of preparations.

[B]Tolpa and MS[/B]
MS is one of several conditions Tolpa is used for. These are the reasons why it is thought to work in MS.

Elements of peat stimulate the immune system and the white blood cells (T-lymphocytes.) Tolpa has a balancing effect on these cells, regulating the ratio between suppressor and attack cells.

Tolpa has a positive effect on the production of interferon, which is the body’s defence against viruses.

Tolpa activates and regulates the production of tumor necrosis factor (TNF), interleukine-1 and interleukine-2 by the mononuclear cells of peripheral blood.

It intensifies phagocytic and killing activity of neutrophils.

Tolpa can regenerate body tissues.

It is non-toxic

[B]Tolpa tablets[/B]
Tolpa tablets contain organic compounds, mainly oligo and polysaccarides, peptides, amino acids and natural catalysts, humic acids, hymatomelanic acids, fulvlacids and mineral salts.

You can take one 5mg tablet a day for three weeks. If you feel improvement during this time and you feel worse when you stop them - start again straight away.
[/QUOTE]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp