Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

EB/herpes zoster - virus vraagje.

Alles omtrent voeding en supplementen
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Helaas momenteel gordelroos, en een flinke kuur ervoor van de huisarts gekregen. Ik heb het nog nooit gehad, ook nog nooit een koortslip.

Nu slik ik wel al een tijdje Tecfidera, dus volgens mij komt het door de verminderde weerstand door de medicatie. Alleen, moet ik dit eigenlijk ook melden aan mijn neuroloog? Of is dit gewoon pech en gebeurt dit vaker als je aan de medicatie zit?
Elenitsa

Bericht door Elenitsa »

Koortslip is ander virus dan gordelroos.
Koortslip is herpes simplex virus. Gordelroos is varicella/herpes zoster.

Dus die 2 hangen niet perse samen.

Varcilla zoster is op de kindleeftijd waterpokken, maar blijft vaak latent aanwezig in je lichaam. Verstopt zich in zenuwknoopjes aan de zijkanten van het ruggenmerg. Bij lagere weerstand kan zich dat uiten als gordelroos.
Dus misschien best nuttig om dat te melden, misschien dat de Tec net iets te enthousiast je afweersysteem onderdrukt?
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Elenitsa;1124944]
Varcilla zoster is op de kindleeftijd waterpokken, maar blijft vaak latent aanwezig in je lichaam. Verstopt zich in zenuwknoopjes aan de zijkanten van het ruggenmerg. Bij lagere weerstand kan zich dat uiten als gordelroos.
[/QUOTE]

Gaat dat ook op als je op je 28ste pas voor het eerst de waterpokken hebt gekregen?
(ik was sowieso laat met kinderziektes, want ik kreeg op m'n 21ste voor het eerst de bof... :ogen: )

Maar over dat gordelroos dus, dat is nieuwe info voor me. Thanks. :)
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb zelfs 2 x waterpokken gehad. De eerste keer als kind en de 2e keer op m’n 28e.

Jaren later, ik denk op m’n 43e kreeg ik gordelroos.

Mijn moeder heeft zelfs 3 x gordelroos gehad en deed destijd daarom mee aan een onderzoek in een ziekenhuis. De onderzoekers wilden toen proberen te achterhalen waarom mensen vaak maar 1 x gordelroos krijgen tegenover een veel kleinere groep mensen die het vaker krijgen.

Volgens mij is daar nooit iets uitgekomen, althans ik ben er niet van op de hoogte.
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Elenitsa, misschien inderdaad maar even melden bij de neuroloog, heb je gelijk in!
mischa

Bericht door mischa »

Ben net zo goed als hersteld van gordelroos. Had het vooral aan één kant van mijn liezen. Heel vervelende plek voor bultjes. Lymfeklieren waren ook opgezet. Voelde me eind vorige week ook echt beroerd. De huisarts had een kweek genomen en na de uitslag met de neuroloog overlegd.

Normaal geeft ze geen antibioticakuur, want het gaat vanzelf over, wel evt. pijnverlichting. Maar na een telefoontje met de neuroloog kreeg ik op aandringen van de neuroloog antibiotica voorgeschreven.

Ik heb vroeger wel waterpokken gehad en had ook wel eens last van koortslip. Maar dat laatste heb ik al lang niet meer gehad.
Bolletje

Bericht door Bolletje »

Denk dat we het inderdaad in deze richting moeten zoeken;
het kan bijna niet anders of alle MS-patienten hebben een gemeenschappelijke noemer die in de richting van een (virus-)infectie gaat, alleen de vraag is welke infectie en heeft die misschien al tot andere, bekende ziektes geleid?
Antwoor op deze, voor ons belangrijke, vraag zal wrs niet door neurologen gegeven kunnen worden!
Wellicht hebben we met internisten of virologen meer geluk?
Wie bepaalt trouwens wie en wat moet worden onderzocht? In ieder geval is de huidige keuze daarvan geen gelukkige geweest.
Leer van de fouten uit het verleden, dan zijn ze tenminste niet voor niets geweest!
Ghost

Bericht door Ghost »

[QUOTE=Roadrunner;n448090]Helaas momenteel gordelroos, en een flinke kuur ervoor van de huisarts gekregen. Ik heb het nog nooit gehad, ook nog nooit een koortslip.

Nu slik ik wel al een tijdje Tecfidera, dus volgens mij komt het door de verminderde weerstand door de medicatie. Alleen, moet ik dit eigenlijk ook melden aan mijn neuroloog? Of is dit gewoon pech en gebeurt dit vaker als je aan de medicatie zit?[/QUOTE]

Beste Roadrunner, ben zelf net aan tecfidera begonnen en heb erg veel onderzoek gedaan ter voorbereiding. Je kan inderdaad door de tec makkelijker allerlei virussen en infecties oplopen. Je geeft aan al behandeld te worden door je huisarts, maar zou het sowieso wel even melden aan je neuroloog of ms verpleegkundige. Ook zou je het kunnen melden bij Brocacef of Lareb, het middel wordt nog niet zo heel lang gebruikt voor ms en daardoor is de registratie van bijwerkingen belangrijk ivm verdere ontwikkeling en onderzoek. Ik hoop dat je snel opknapt, sterkte..
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Dank je wel Ghost! Helaas nog steeds zoet met de gordelroos. Al 2 maanden aan de virusremmers. Gelukkig in mijn gezicht weg - behalve de littekens -, maar het virus is op/in mijn oog geslagen. Helaas dus nog maandenlang naar de oogarts en alle bijbehorende medicatie. Dikke pret.
Floor 1953

Bericht door Floor 1953 »

Ik heb als 10 jarige gordelroos gehad omdat mijn jongste broertje waterpokken kreeg. Het virus draag je dan het hele leven bij je. Ik behoor tot postactieven. Nou ja ik woon ik een verpleeghuis en in zorginstellingen komt ook wel gordelroos voor.

Er is informatie beschikbaar over dit onderwerp op [url]https://www.rivm.nl/gordelroos[/url]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp