Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

EB/herpes zoster - virus vraagje.

Alles omtrent voeding en supplementen
Suzan

EB/herpes zoster - virus vraagje.

Bericht door Suzan »

Aangezien in deze kamer nogal wat mensen komen die zich uitgebreid met het Eppstein Barr virus bezighouden, stel ik hier maar de vraag.

Bestaan er ook verschillende strengen/varianten van de waterpokken?

Dit vraag ik omdat er vandaag iemand op bezoek bij me was met haar peutertje.
En die was een beetje hangerig en jankerig en toen zei ze zo heerlijk argeloos: "Ach, ik denk dat 'ie de waterpokken krijgt, het heerst op de crèche... "

En toen had ik even iets van: Ohw. Fijn... :hmmm:
Want de laatste keer dat ik koortsen heb gehad, was ik weken de weg kwijt, ben die hele periode dus uit m'n leven kwijt, kon nauwelijks nog lopen en ik heb er anderhalf jaar over gedaan om weer op hetzelfde niveau van voor die oorontsteking te komen.

Oftewel, ik ben een "ietwat" paranoia voor koorts. :bang:
Nou heb ik de waterpokken gehad op m'n 27ste en hoop ik eigenlijk dat ik nu wel immuun ben.

Maar is dat echt zo, of kan ik zomaar (als ik vette pech heb) weer een andere mutatie oppikken?
Wie kan me wijzer maken?
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb drie keer waterpokken gehad Suzan. Als kind maar ik weet niet of ik er erg ziek van ben geweest.

Ook nog een keer toen ik 27 was. Mocht niet werken omdat ik op een kinderrevalidatie centrum werkte en men bang was voor besmetting. Maar ik heb er geen last van gehad, alleen wat uitslag op m'n been.

Een dergelijke besmetting heb ik jaren later nog eens gehad.

Maar toen ik al MS had heb ik ook tot twee keer toe gordelroos gehad. Dst komt van het zelfde virus en zou je ook maar 1x kunnen krijgen.

Dusbin feite kun je het maar één keer krijgen maar ik ben helaas een pechgeval :D
merel

Bericht door merel »

Hoi Jo,

Waterpokken is een gevolg van het herpes zoster virus, hetzelfde virus waardoor je gordelroos kan krijgen.

Dat heeft niets te maken met het epstein-barrvirus. Dat virus veroorzaakt o.a.de ziekte van lyme.

Een koortslip wordt veroorzaakt door weer een ander virus, nl het herpes-simplexvirus.

Ingewikkeld hè, al die verschillende virussen. ;)
Suzan

Bericht door Suzan »

Laat ik nou jarenlang gedacht hebben dat waterpokken en een koortslip "familie" van elkaar waren... Blijkbaar heeft dat idee zich ooit een in m'n hoofd genesteld en is het daar blijven zitten. :D

Had geloof ik beter eens even wat uitgebreider kunnen googlen voor ik het hier vroeg. :ogen:
Ik las dus ook al dat sommige mensen het vaker krijgen.
Zo heb ik als kind drie keer de mazelen gehad.

Naja, ik ga het ontdekken (liever niet).
Houd het wel even in de gaten en hoop maar dat het zorgen om niks waren. :tralala:
Robbie

Bericht door Robbie »

Koortslip, waterpokken, gordelroos, Pfeiffer zijn verschillende zaken, maar wel dezelfde familie (Herpes)

[url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Herpesvirussen[/url]
Knillis

Bericht door Knillis »

Wat ik dan weer wat "vreemd" vind is dat ik (gelukkig) nog nooit een koortslip heb gehad. Mijn oudste dochter heeft wel weer om de haverklap een koortslip. Ze heeft als baby al flink de waterpokken gehad.

Mijn jongste dochter heeft ooit welgeteld 4 waterpokjes gehad en kent de problemen van nog een keer waterpokken of een koortslip niet.

Pfeiffer hebben geen van allen (voor zover bekend) gehad.

Suzan, ik hoop dat het virus jouw lijf niet weet te vinden.
Robbie

Bericht door Robbie »

Pfeiffer kan je ook ongemerkt hebben gehad, bij mij vrouw vonden ze Pfeiffer sporen in het bloed...'nooit' Pfeiffer gehad.
Van mezelf weet ik het niet, maar binenkort misschien wel...
Billy

Bericht door Billy »

Ik heb ook Pfeiffer gehad zonder dat ik het wist.

Bij mijn nieuwe medicatie, Lemtrada, heb ik een maand Zovirax moeten slikken. Dit om een koortslip te voorkomen, want schijnbaar als je die dus ooit gehad hebt blijft die vaak terugkomen.

Gordelroos heb ik gehad toen ik 12 was.

Suzan heb nu geleerd dat je de waterpokken dus vaker kunt krijgen :cool:
Robbie

Bericht door Robbie »

Zovirax in pilvorm?? Ik had altijd een tube om er op te smeren...
En sinds ik ms heb geen koortslip meer gehad:???:


En ik heb begrepen dat als je de waterpokken onder het jaar (leeftijd < 1) hebt gehad, de kans groot is dat je het later nogmaals krijgt.
Billy

Bericht door Billy »

Niet in pilvorm, een drankje.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp