Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en de relatie met de darmen

Alles omtrent voeding en supplementen
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Hoi Neuron,

Wat een leuke reactie van je, dankje! :-)

Ik heb er nu veel minder last van omdat ik brood niet meer zoveel eet en dat scheelt enorm.

Heb destijds ook een endoscopie gehad, maar daar kwam niks bijzonders uit.

Ik gebruik kefir als probiotica die ik zelf maak. Soms een kuur met glutamine.

Mijn neuro ben ik inderdaad niet zo tevreden over. Ik heb de diagnose nu 5 jaar, ben toen de eerste twee jaar nog elk half jaar op controle geweest, hoef nu alleen nog maar als ik 'last' heb te komen en dan krijg ik een mp-infuus. Verder ook geen medicijnen gekregen.

Van MS klachten heb ik vrijwel dagelijks last, maar ik ga toch niet meer naar haar toe, heb er geen goed gevoel over.

Moet wel zeggen dat ik soms periodes werk en dan krijg ik weer heel veel last van mijn darmen wat enorm uitput en met als gevolgd dat mijn uitvalsklachten dan ook weer toenemen (meestal na een week of twee werken en dan moet ik het weer opzeggen vanwege de klachten). Denk dus wel dat het met elkaar te maken heeft. In deze cirkel blijf ik helaas rondzwerven.
Leonard

Bericht door Leonard »

Ik denk dat je darmen en MS wel met elkaar te maken hebben.
Zelf heb ik een onderzoek gehad voor IBS ergens rond 2002 en kreeg de diagnose MS in 2004.

Ik denk ook dat het belangrijk is om je rusting te houden, maar ook voldoende te bewegen, en dat een goede darmwerking essentieel is. Zuurkool helpt mij bijvoorbeeld.
Nessa

Bericht door Nessa »

Ik zie ook zeker een link met de darmen (en EBV).

In 1997 kreeg ik Pfeiffer. Ben sindsdien nooit meer echt fit geweest.
Kort daarna kreeg ik IBS, dat heeft een jaar of 4 geduurd. En toen dat rustiger werd, kwam de eerste schub.
Artemis-

Ben nu 47 jaar, maar...

Bericht door Artemis- »

Ben nu 47 jaar, maar...

Ik had eveneens EBV in pubertijd, aansluitend rond mijn 18e blijvend gedoe met mijn darmen, IBS volgens HA, ontstond in dezelfde tijd chronische rugpijn, migraine en perioden extreem moe en zware benen...

Deze klachten zijn totdat serieuze neurologische klachten/uitval opkwamen, altijd een rode draad geweest.
Toeval?

Dokter van Oosten in VU-mc zag daarmee geen verband in ieder geval...
Hortensia

Bericht door Hortensia »

Mijn verpleegkundige zegt dat obstipatie en ms veel voorkomt ik
heb er ook last van en overactieve blaas.
Verstoorde zenuwen

Let enorm op voeding.


Geen alcohol koffie. Looizuur vrije thee. Geen varken,
Veel groeten en fruit en vezels
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Nessa;1028711]
Kort daarna kreeg ik IBS, dat heeft een jaar of 4 geduurd. En toen dat rustiger werd, kwam de eerste schub.[/QUOTE]

Bij mij precies zo. Heel erg last van PDS (IBS), allerlei onderzoeken gedaan waar niks uit kwam. Toen ik op dieet ging gingen die klachten grotendeels over. Niet lang daarna de eerste officiële schub en diagnose MS.

Verstuurd vanaf mijn SM-T535 met Tapatalk
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

wat toevallig allemaal, dat zoveel mensen eerst last kregen van de darmen en daarna de diagnose MS.
Hortensia

Bericht door Hortensia »

[QUOTE=vlinder009;1028764]wat toevallig allemaal, dat zoveel mensen eerst last kregen van de darmen en daarna de diagnose MS.[/QUOTE]


Klopt zeker 'toevallig'

En erg irritant
zeiler

Bericht door zeiler »

Nooit last gehad van m'n darmen, of zoiets. Wel ms!
Mijn broer is anderhalf jaar jonger, had altijd last van z'n maag en darmen, maar heeft geen ms! Toeval?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp