Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D - deel 5

Alles omtrent voeding en supplementen
RoOsJe *59

Bericht door RoOsJe *59 »

[url]http://www.nporadio1.nl/wetenschap-tech ... -zonnebank[/url]

Dit artikel vond ik net op het "alleswetende" web
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Het eerste dat ik mij afvraag, is wat voor gigantisch bruin kleurtje je hebt als je iedere dag onder de zonnebank ligt :haha:
Nienke82

Hoe nu verder?

Bericht door Nienke82 »

Hoe nu verder?

Altijd alleen lezen hier, maar nu toch twijfel.
Afgelopen maandag vit D laten prikken, was 84.
Terwijl ik dagelijks trouw bij elkaar 30 ug vit D3 slik (bio-vitamine parels van Pharma Nord en multivitamine voor vrouwen van 't Kruidvat).

Voor in de wintermaanden dus aan de lage kant, maar in aug 2015 was de waarde 117.

Mijn streefwaarde zou zijn 100-150, maar mag ook hoger zijn begrijp ik hier.

Ook heb ik een zoontje van bijna 4. Toen ik de diagnose MS kreeg en borstvoeding gaf, zat mijn vitamine D bepaling op 25. Loopt hij nu ook meer risico op het ontwikkelen van MS?
Natuurlijk krijgt hij dagelijks de kinderdosering van 10 ug, en wil ik hiermee doorgaan nadat hij 4 is. Hoe denken jullie daarover?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=Nienke82;1073720]Loopt hij nu ook meer risico op het ontwikkelen van MS?
Natuurlijk krijgt hij dagelijks de kinderdosering van 10 ug, en wil ik hiermee doorgaan nadat hij 4 is. Hoe denken jullie daarover?[/QUOTE]

Je zoontje heeft gemiddeld 2% kans om ms te krijgen. Het vitamine D tekort tijdens de zwangerschap, zal de kans om ms te krijgen niet aantoonbaar hoger maken.

Het had beter geweest om wel een goed niveau in je bloed te hebben, ook zeker voor jou, maar daar is nu niets meer aan te doen.

Toch is het goed om hem vitamine D te blijven geven. Ook na de 4 jaar. Dit geldt overigens
niet alleen voor kinderen van ms'ers. Er worden steeds meer aandoeningen gelinkt aan vitamine d tekort.

Ik slik zelf 100 ug per dag in druppelvorm van AOV. Mijn waarde ligt rond de 120.
Nienke82

Bericht door Nienke82 »

[QUOTE=mari;1072856]Ik geef mijn kinderen ook Vit D. Een tijd geleden was er hier iemand die iets postte over een formule die gehanteerd wordt voor kinderen van ouders met ms.

Ik kan hem niet meer vinden, weet iemand hem nog?
Hoeveel geven jullie jullie kinderen?[/QUOTE]

Ik meen hem van de week hier gelezen te hebben als 75 IE of ug (zeg maar welke eenheid? Ik weet het niet meer) per kg lichaams gewicht.
Tinkerbel

Bericht door Tinkerbel »

Ik geef ook mijn kinderen van 6 en 10 jaar 2000ie=50mcg per dag.

Heb me er een tijd geleden in verdiept en slik het zelf ook. Daarnaast neem ik 1 keer per week op recept via neuroloog een ampul van 25000 ie perweek.

Ik laat in februari en september bloed prikken om D waarde te bepalen. Ik streef naar een waarde hoger dan 100. Ongeveer 150.

Wat m'n kids voor waarde hebben weet ik niet, maar iig hoog. Volgens mij kan het geen kwaad. Mijn neuroloog is op de hoogte en vind het prima dat ik dit doe. Hij zegt dat vitamine d voor mijn dochters nog belangrijker is als voor mijzelf.

De kans op ontwikkeling van ms wil ik zo laag mogelijk houden en ik geloof in dit verband, vandaar dat ik het zo doe. Iedereen mag het zelf weten natuurlijk
neuron

Bericht door neuron »

[QUOTE=mari;1072856]Ik geef mijn kinderen ook Vit D. Een tijd geleden was er hier iemand die iets postte over een formule die gehanteerd wordt voor kinderen van ouders met ms.

Ik kan hem niet meer vinden, weet iemand hem nog?
[/QUOTE]

mari,

Je kan kiezen.

[B]Extra Vitamine D3 voor kinderen[/B]
1 - 2 mcg/kg/dag (~75 IU/kg/day)
[B]of[/B]
2 - 1ste jaar 25 mcg/dag (1000 IU/day)
Daarna 25 mcg/dag (1000 IU/day) plus 25 mcg (1000 IU) per elke 10 kg
[B]of[/B]
3 - 2,5 mcg/kg/dag (100 IU/kg/day) Cannell

Ik zou kiezen voor optie 3 van Cannell (ik weet niet meer waar ik opties 1 en 2 heb gevonden).

.
mari

Bericht door mari »

Dankje neuron! :goed:

Mijn kinderen wegen beiden 30 kilo, dus dat zou betekenen 75 mcg per dag.

Dat vind ik wel een "spannende" dosis, aangezien ik zelf (en stuk zwaarder en ms) gemiddeld 100 mcg per dag slik. Afhankelijk van mijn Labwaarden.

Nu geef ik ze al poos 50 mcg per dag. Denk dat ik het daar nog even op hou.
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Vitamine D supplement verkleint de kans op griep en verkoudheid. Supplement is "vergelijkbaar" met het effect van griepprik..... [url]http://www.nu.nl/gezondheid/4472940/vit ... dheid.html[/url]
noira

Vraagje

Bericht door noira »

Vraagje

Ik heb bloed laten prikken. Mijn huisarts is altijd kort van stof.

Alles goed volgens zijn zeggen.

Deze keer vroeg ik naar de waardes.
Vit. D 57
B12 175

De info die ik lees is vit.D 57 toch aan de lage kant?
Bovendien slik ik elke dag een vitamine D3 pil van Holland & Barret.

Wat een normale waarde van b12 is weet ik eigenlijk niet.

Zijn er ervaringsdeskundigen die mij iets over de waardes kunnen vertellen?

Dankjewel
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp