Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D - deel 5

Alles omtrent voeding en supplementen
pokey

Bericht door pokey »

hier een kleine uitleg over de omzetting van D uit zonlicht..... de hierboven gestelde vraag kan dan wellicht het verband verklaren dat je van zonlicht dus nooit kunt over supplementeren (maar in de combi MET supplementen dus wel !

[url]https://www.dr-jetskeultee.nl/vitamine-d/[/url]
Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vet oplosbaar vitamine. Er bestaat een plantaardige vorm (D2) en een dierlijke vorm (D3). Via onze voeding krijgen we vitamine D binnen (bijvoorbeeld door het eten van vette vis en margarine) maar de zon is een veel effectievere fabrikant van vitamine D.
Even het technische verhaal: onder invloed van zonlicht wordt het 7-dehydrocholesterol dat in de huid aanwezig is omgezet in provitamine D3, dit wordt weer omgezet in vitamine D3 (cholecalciferol). Vitamine D3 wordt vervolgens in de lever getransformeerd tot het zogeheten 25-hydroxyvitamine D-25(OH)D (calcidiol). Calcidiol fungeert als onze interne voorraad van vitamine D. Calcidiol circuleert in het lichaam en kan tijdelijk in het vet worden opgeslagen. De nieren vormen uiteindelijk het actieve 1,25-dihydroxivitamine D (calcitriol). Een heel productie proces dus.

Hoe krijgen we genoeg vitamine D binnen?

Om de huid tot de productie van vitamine D3 aan te zetten, hebben we UVB straling nodig (bij zonnebanken wordt overwegend UVA gebruikt). Op basis van onderzoeksgegevens weten we dat de meeste kinderen die in het voorjaar of zomer zo’n tien minuutjes per dag aan UVB straling worden blootgesteld voldoende vitamine D aan kunnen maken. Elke dag naar buiten dus!

In juni als de zon hoog aan de hemel staat, kan korte (twee tot vijf minuten) blootstelling van de huid al resulteren in een maximale vitamine D-productie. Let wel, lang in de zon is voor je vitamine D-aanmaak zinloos. Na korte zonblootstelling (ongeveer de helft van de tijd die nodig is je huid rood te kleuren) is de vitamine D-aanmaak maximaal, daarna wordt het aangemaakte vitamine D weer afgebroken.

In de winter is het een ander verhaal, dan is er in Nederland te weinig uv-B-licht om alleen uit zonlicht voldoende vitamine D aan te maken. We hebben wel een voorraadje vitamine D in ons lijf opgeslagen, maar in de koude maanden is voeding met vitamine D en/of het gebruik van voedingssupplementen extra belangrijk. Houd er rekening mee dat om voldoende vitamine D via de voeding binnen te krijgen we vooral heel veel vette vis moeten eten. Met alleen boter op ons brood en een eitje redden we het eigenlijk niet. Dat wisten ze vroeger al; de bekende levertraan was vies maar werkte wel!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik vind het raar dat het eten van vette vis op al die websites, steeds wordt geroepen als oplossing voor je vitamine D tekort.

Naast dat de meeste vette vis onwijs duur is, zit er ook vaak net aan 100% van de ADH in, terwijl ms'ers veel meer nodig hebben.

Ook zitten er in vette vis allerlei verontreiniging, zoals dioxines, waardoor wordt afgeraden om het vaker dan 2x per week te eten.

In kweekvis zit al nauwelijks omega 3, zit er wel nog vitamine D in? Ik kan het nergens vinden.

En dat is allemaal nog los van de milieubelasting en het leegvissen van de zeeën, waardoor het al helemaal niet wenselijk is dat we allemaal onze visconsumptie gaan opschroeven.
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Toeter;1113090]
Naast dat de meeste vette vis onwijs duur is, zit er ook vaak net aan 100% van de ADH in, terwijl ms'ers veel meer nodig hebben.
[/QUOTE]

Een blikje sardientjes kost geen drol. Bovendien zijn dat ook nog eens kleine vissen, dus nog weinig kwik en ander gif kunnen opstapelen. ;)
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Das waar. Blikjes en potjes vis zijn niet zo duur.

Per 85 gram krijg je van sardines 40% van je ADH binnen: [url]https://gezondafvallen.nl/vitamine-d-rijke-voeding[/url]

Dus je moet er wel 2 blikjes ervan eten.

Kun je beter ingemaakte haring eten, dat bevat per portie 250% ADH.
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Hoi iedereen,

Vanaf dat de zon zich weer minder heeft laten zien, ben ik 'kapot'. Ik heb me afgelopen week ziekgemeld op het werk en ben ontzettend vermoeid, daardoor huilerig en heb nergens zin in.

Ik heb een donkere huidskleur en neem dagelijks wel een vitamine d-supplement van Body en Fitshop (10.000IE) en heb een half uur per dag lichttherapie. Heb onlangs een test via bioresonantie gedaan en daaruit kwam een tekort vitamine d.

Nu ben ik echt bang voor prikjes, maar ik zag op internet ampullen van 25.000 IE. Nu denk ik eraan om dat te bestellen en dit te nemen om te kijken of ik me beter ga voelen.

Heeft iemand hier ervaring met ampullen en hoelang duurde het voordat je effect merkt?
Suzan

Bericht door Suzan »

Ohw, sorry, ik zie dat je al lichttherapie doet. :stom:
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Ja klopt, maar ik verhoog dit per vandaag naar een uur per dag lichttherapie. Heb de ampullen toch besteld. Hopelijk helpen ze.
Klick

Bericht door Klick »

Beste Vlinder009
dagelijks 10000IE dan zou ik het zoeken in een ander mineraal/vitamine die je lijf nodig heeft voor het opnemen van de D.

wat was je waarde?

Bij mij was het bijvoorbeeld magnesium, ik nam wel tabletten maar kon dat niet opnemen, sinds ik magnesium olie spray gebruik is mijn D gaan stijgen.

Ik gebruik overigens de 25000ie capsules 2x per week al 3jr.
Maar het ging pas echt stijgen toen ik overstapte op de mg spray ipv de pillen.
Het lijkt erop dat je lichaam iets anders tekort heeft waardoor het de D niet kan opnemen..

B12 hoogste dosis 5000mcg (te krijgen bij BF) heeft mij ook geholpen aan wat energie..
Suzan

Bericht door Suzan »

Doe je die lichttherapie onder begeleiding? Want ik meen me te herinneren dat je niet ongelimiteerd met je snuffie voor die lamp kunt gaan zitten.

Té veel licht kan ook vreemde effecten op je gemoedstoestand hebben... :hmmm:
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Hoi Suzan,

Dankjewel voor het delen van je ervaringen. Gelukkig heb je nu een oplossing gevonden om magnesium wel op te nemen.

Ga je ook weleens floaten in een magnesiumbad? Ik doe dat om de 2 a 3 maanden en voel me daar heel goed bij.

Ik doe alles eigenlijk zonder begeleiding en kijk hoe ik me voel.
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp