Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D - deel 5

Alles omtrent voeding en supplementen
Sara

van associatie naar directe oorzaak

Bericht door Sara »

van associatie naar directe oorzaak

Ik kan niet beoordelen of dit nieuw is. Misschien Neuron?

[quote]Lack of vitamin D may be a direct cause of multiple sclerosis (MS), a study has found.[/quote]

[quote]Previous studies have suggested an association between lower vitamin D levels and a higher risk of MS. But now scientists have demonstrated a genetic correlation that points strongly to a causal link.[/quote]


[url]http://www.theguardian.com/society/2015 ... are_btn_tw[/url]
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Nee, het is niet nieuw, ik heb het een paar jaar geleden al eens gelezen.

In dat artikel stond dat wanneer men tot zijn/haar 20ste levensjaar altijd een d waarde van 100 nMol/L of meer heeft gehad, het zo goed als uitgesloten is dat men MS krijgt.

Dat was toen wel even schrikken. Mijn moeder had MS en het was fijn geweest als dat al lang bekend was geweest, zodat ik me had kunnen beschermen. Nu gebruik ik hoge doseringen om achteruitgang tegen te gaan.

Het gebruik van hoge doseringen vitamine D is mijn keuze ipv medicatie. Je weet nooit waar je goed aan doet, maar ik heb goede hoop op vitamine D omdat er al zoveel bewijzen zijn en het met mij al een behoorlijke tijd goed gaat zonder schubs of achteruitgang.

Groetjes,
Vlinder
neuron

Prevent Multiple Sclerosis NOW!

Bericht door neuron »

Prevent Multiple Sclerosis NOW!

[QUOTE=Sara;1023300]Ik kan niet beoordelen of dit nieuw is. Misschien Neuron?



[url]http://www.theguardian.com/society/2015 ... are_btn_tw[/url][/QUOTE]

Ja dit is super nieuw.
Het bewijs (dat ik gelijk heb en nu krijg).

Sylvia1 en Vlinder70 jullie krijgen dus ook gelijk, download het artikel maar.

Actie:
[B]Prevent Multiple Sclerosis NOW![/B]

.
neuron

Prevent Multiple Sclerosis NOW!

Bericht door neuron »

Prevent Multiple Sclerosis NOW!

[URL="http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... ceDaily%29"]Genetic study finds association between reduced vitamin D and multiple sclerosis risk[/URL]


Actie:
[B]Prevent Multiple Sclerosis NOW![/B]
.
Petronella

Bericht door Petronella »

Ik sluit me helemaal aan. Voor mijn gevoel heeft het er zeker mee te maken en ik krijg 50.000 ul per week. Dcura. Nu na een jaar voel ik me echt beter. Ms is zeker niet achteruit gegaan. Wat er gezegd word dat het voor je 20 ste een goede opname moet zijn.
In mijn geval nam ik het niet op.
Maar er moet ook meteen gekeken worden naar magnesium e.d. de combinatie is belangrijk omdat ze elkaar nodig hebben voor allerlei functies.

Verstuurd vanaf mijn Z410 met Tapatalk
neuron

Bericht door neuron »

[QUOTE=Petronella;1023461]Ik sluit me helemaal aan. Voor mijn gevoel heeft het er zeker mee te maken en ik krijg 50.000 ul per week. Dcura. Nu na een jaar voel ik me echt beter. Ms is zeker niet achteruit gegaan. Wat er gezegd word dat het voor je 20 ste een goede opname moet zijn.
In mijn geval nam ik het niet op.
Maar er moet ook meteen gekeken worden naar magnesium e.d. de combinatie is belangrijk omdat ze elkaar nodig hebben voor allerlei functies.

Verstuurd vanaf mijn Z410 met Tapatalk[/QUOTE]

@Petronella,

Vitamine D3 50.000 IE/week is een mooie dosering.

Wie schrijft het voor?

.
Petronella

Bericht door Petronella »

Als het gemeten is via bloedonderzoek gewoon via de huisarts.
Maar de hoeveelheid is in overleg met de neuroloog.

Zodra het niveau een tijd lang goed is in je bloed kun je andere hoeveelheden gaan gebruiken als onderhoud bijvoorbeeld. Wat veel mensen niet weten is dat je de vit D met vet moet innemen omdat die niet water oplosbaar is.


Verstuurd vanaf mijn Z410 met Tapatalk
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

van de week voor het eerst de verheugende mededeling dat mijn D-waarde 130 is :goed:

nu vraag ik mij alleen af; blijf ik dezelfde dosis slikken om aan te kijken hoe ik de winter er mee door kom? Of zal ik *juist* vanwege die winter de dosis iets verhogen? Ik neig zelf naar dat laatste...

nu mijn D en B12 eindelijk wat beter uit de verf komen, kan ik wel zeggen dat ik me ietsjes beter lijk te voelen de laatste 2 maanden. En dat gevoel wil ik niet kwijt! ;)
drelies2

Bericht door drelies2 »

Mooi gestegen Angel Noa!

Neem jij het in met vet? Volgens mij staat dat niet in de gebruiksaanwijzing
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Mooi Angelique!

Hoeveel gebruik je per dag?


Groetjes,
Vlinder
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp