Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D - deel 5

Alles omtrent voeding en supplementen
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Klick;1114108]ik heb geen idee, huidskleur heb ik nog nooit zo in onderzoeken gezien...
wel zijn er bewijzen dat hoe verder van de evenaar je woont hoe meer kans op MS (dat zegt ongeveer hetzelfde lijkt mij)[/QUOTE]

Dat van de evenaar heb ik inderdaad ook vaker gehoord. Anderzijds is het zo dat mensen (meestal met lichte huid,ver vd evenaar) het gen VDR-Taq hebben. Dit gen is betrokken bij vit.D, het zorgt voor de omzetting van inactieve naar actieve D.

Vanwege dit gen kan het dus zijn dat mensen zichzelf vergiftigen met vit.D suppletie, omdat bij prikken in het bloed de waardes laag kunnen zijn. (meestal wordt standaard inactieve D geprikt).
Terwijl je dan wel voldoende actieve D kunt hebben. (vragen dus om ook te prikken op actieve D, voor een completer beeld. Veel artsen weten dit niet)

Mensen met hogere kans op MS, ver vd evenaar, wordt dikwijls gelinkt aan vit.D tekort/gebrek aan zonlicht.
Maar....wie zegt dat het alleen aan de vit.D ligt,misschien zijn er nog wel andere belangrijke zaken in zonlicht betrokken....of andere omgevingsomstandigheden. ;)
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp