Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MRI na 1 jaar Jelinek dieet

Alles omtrent voeding en supplementen
Marsei

Vetten

Bericht door Marsei »

Vetten

[URL="http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... XBGl1nWCSk"][U]Video[/U][/URL] Terry Walsh
Anne-Marie

Bericht door Anne-Marie »

Gefeliciteerd met dit mooie resultaat ms mingle!

Zo zie je maar weer dat er meer wegen naar Rome leiden.......
ms_mingle

Bericht door ms_mingle »

[QUOTE=Kimchi;817440]Beste mensen

Een prangende vraag die ik nu heb is gericht op het aantal goede vetten (onverzadigd) dat je volgens Jelinek moet of mag nemen.
Volgens Anneliees is dit dus 20gr per dag maar ik vraag me af op welke basis dit vastgesteld wordt.
Een persoon van 1m50 zal minder vetten nodig hebben dan een persoonv an 2m30. Dus vraag ik jullie of hier een soort berekening voor is.

:)[/QUOTE]

Hoi Kimchi,

Zowel Jelinek als Swank stellen dat je [B]minimaal[/B] 20 gram onverzadigd vet moeten nemen (2 eetlepels). Dit zorgt dat de vermoeidheid afneemt. Het gaat hier om visolie of lijnzaad olie. Op de verzadigde vetten in deze olieën hoef je niet te achten.

Jelinek stelt geen bovengrens als het om inname van onverzadigde vetten gaat. Hij stelt dat je het toegestane gewoon met mate moet eten. Swank stelt de bovengrens van 50 gram. Iemand die wil afvallen of niet meer ambulant is, heeft genoeg aan 20 gram vet. Iemand die een actief leven leidt, zal 30 tot 40 gram behoeven.

Ik ben ook niet zo groot en zit denk ik tussen de 30 en 40 gram. Je leest er meer over in Jelineks boek op pagina 285-287.
Kimchi

Bericht door Kimchi »

[QUOTE=ms_mingle;817683]Hoi Kimchi,

Zowel Jelinek als Swank stellen dat je [B]minimaal[/B] 20 gram onverzadigd vet moeten nemen (2 eetlepels). Dit zorgt dat de vermoeidheid afneemt. Het gaat hier om visolie of lijnzaad olie. Op de verzadigde vetten in deze olieën hoef je niet te achten.

Jelinek stelt geen bovengrens als het om inname van onverzadigde vetten gaat. Hij stelt dat je het toegestane gewoon met mate moet eten. Swank stelt de bovengrens van 50 gram. Iemand die wil afvallen of niet meer ambulant is, heeft genoeg aan 20 gram vet. Iemand die een actief leven leidt, zal 30 tot 40 gram behoeven.

Ik ben ook niet zo groot en zit denk ik tussen de 30 en 40 gram. Je leest er meer over in Jelineks boek op pagina 285-287.[/QUOTE]

Bedankt voor je reply :)

veel succes verder!
ms_mingle

Bericht door ms_mingle »

Hallo allemaal,

Ik heb mijn MRI foto's online gezet. Hoewel de neuroloog zei dat er geen spoor meer van MS te bekken was, las ik in het rapport van de radioloog een iets genuanceerdere versie. Niettemin is zijn de resultaten positief!

[URL="http://www.envoeding.eu/2012/01/mijn-mr ... -met-2010/"]http://www.envoeding.eu/2012/01/mijn-mr ... -met-2010/[/URL]
jossi

Bericht door jossi »

Ms Mingle, de mri-foto's zien er erg fraai uit. Wat goed dat het dieet werkt. Ik ben nu ruim 6 maanden bezig (zeer streng en consequent), maar heb al zo'n 31 jaar de ziekte. Nog wel mobiel in huis (met de rollator), trap op, douchen; maar het houdt niet over. Toch merk ik al soms....Ik ben overtuigd van de theorie en praktijk. En heb dus hoop.
Overigens: ik smul als nooit tevoren. Altijd o.a. met olijfolie en lijnzaadolie.
Geweldig om dit soort berichten te lezen. En ja: elke m.s.-er zou dit dieet moeten volgen, niet (blindelings) de neuroloog volgen; en dus je eigen arts zijn. Maar ja: het zij zo. Toch zal internet wel een verschuiving gaan geven.

Jossi
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

ziet er zeker goed uit.

Ben nu zelf alweer een maandje bezig.. ik blijf het wel moeilijk vinden wat gevarieerd te eten. Ben niet zo crea..

Met name het ontbijt vind ik moeilijk af te wisselen. Tips zijn dus welkom!!!
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Ik vind het een interessant dieet. Ik eet zelf al jaren geen vlees en sinds een jaar gebruik ik geen koemelk eiwit meer en ben ik overgestapt op geitenmelk. Niet dat ik het veel gebruik, alleen in de koffie en in de aardappelpuree. Ook eet ik geitenkaas. Mijn orthomoleculair therapeut zegt dat geitenmelk wel gezond is, in ieder geval veel gezonder dan koemelk.

Ik vraag me nu dus af of dit wel mag. Af en toe gebruik ik wel crème fraîche; ik begrijp dat dit ook niet mag met dit dieet.

Verder zit ik dus niet ver van het dieet af en ik heb besloten ermee te gaan beginnen. Lijnzaadolie gebruik ik ook iedere dag ivm Omega3.

Nog een vraagje: hoe kom jij aan je MRI foto's? Ik zou ook graag mijn eigen foto's willen kunnen bekijken.

Groetjes,
Vlinder
Mobile

Bericht door Mobile »

De MRI kan je tegen betaling op cd-rom laten zetten bij de afdeling radiologie!
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Dat ga ik dan zeker de volgende keer doen, want de foto's krijg ik altijd "tussen neus en lippen" door te zien en ik wil nu zelf wel eens tellen hoeveel plekken er zijn en de foto's eens rustig bekijken.

Dank je voor je antwoord.

groetjes,
Vlinder
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp