Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MRI na 1 jaar Jelinek dieet

Alles omtrent voeding en supplementen
Corinne

Bericht door Corinne »

[QUOTE=ms_mingle;814775][B]@Giechel[/B]

In het onderzoek van Swank kenden 95% van de patiënten geen grote achteruitgang tot hun dood. De patiënten die in een vroeg stadium van de ziekte het dieet gingen volgen, bleven tot hun dood ambulant.

Ik ben 13 maanden geleden met het Jelinek dieet begonnen (geen verzadigd vet). In die tijd zijn mijn schubs milder geworden en uiteindelijk niet meer teruggekomen (mijn periodieke 'zomer schub' bleef weg). Ook is mijn vermoeidheid weg en kan ik weer hardlopen. Of te wel het dieet sloeg aan. En dit is nu ook bevestigd door de MRI. Dit betekent dus ook dat ik toekomst zonder actieve MS tegemoet ga.


Waar kan ik dat onderzoek vinden?

En mag ik vragen hoe lang jij ms hebt?
ms_mingle

Bericht door ms_mingle »

[B]@ robbie[/B] Jelinek doet vlees helemaal in de ban. Van Swank mag je onbeperkt kipfilet en kalkoenfilet eten, omdat daar bijna geen verzadigd vet in zit (dus als er vet op zit, dit voor de bereiding van het vlees wegsnijden). Kalf staat Swank beperkt toe, dit wordt bij de inname van verzadigd vet geteld

[B]@Jolanda @ Sara[/B] In zijn boek heeft Jelinek nog steeds kokosolie alsmede palmolie bestempeld als taboe (net zoals Swank). Verzadigd vet blijft verzadig vet. Kokosnootolie stolt bij kamertemperatuur, en daar gaat het om. Jelinek beantwoordt zelf de vraag op deze pagina, onder 'Diet', derde vraag: [URL="http://www.overcomingmultiplesclerosis.org/Resources/"]http://www.overcomingmultiplesclerosis.org/Resources/[/URL].

[B]@Corinne[/B] mijn eerste schub was in de zomer van 2009, diagnose begin 2011. Een samenvatting van de onderzoeken vind je in Swanks '[URL="http://www.amazon.com/Multiple-Sclerosi ... 092&sr=1-1"]The multiple sclerosis diet book[/URL]' (bij amazon de helft goedkoper dan bij bol.com). Ook publiceerde hij onder meer in [I]Lancet[/I] ([URL="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1973220"]lees de samenvatting[/URL]) en 'The American Journal of Clinical Nutrition'' Het hele artikel kun je [URL="http]gratis downloaden[/URL].

Bij dit laatste artikel kijk je het beste naar figuur twee (3e pagina). Dit is een rangschikking van de onderzoeksgroep (150 personen) op inname van verzadigd vet. Gemiddeld zijn de mensen die door het onderzoek heen, minder dan 20 gram verzadigd vet aten, gestart op de neurologische graad 2. Dit betekent dat ze mild gehandicapt waren, maar actief ambulant, partime of fulltime werkten, neurologische verschijnselen hadden, veel last van vermoeidheid en met regelmaat uitgeput waren. Deze groep eindigt na 35 jaar op de neurologische graad 3. [B]De groepen die meer dan 20 gram aten, eindigden op graad 5 (bed en stoel gebonden[/B]).
Linda vm

koemelk

Bericht door Linda vm »

koemelk

[QUOTE=blue;814682]ik heb het lang gedaan maar nu ik ouder wordt(58) ga ik me zorgen maken over de inname van calcium

en om dat alle zuivel te weren???

ik weet het niet[/QUOTE]

In koemelk zit calcium, maar de eiwitten in het koemelk verzuren je lichaam 'enorm'..dus er wordt weer calcium verbruikt. Koemelk helpt dus niet om aan meer calcium te komen en helpt ook niet voor sterke botten.

groene groenten zoals broccoli en boerenkool wel.
Mobile

Bericht door Mobile »

[COLOR="Blue"]@mobile wat zijn je zorgen?[/COLOR]

@MS mingle, zorgen is een groot woord maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet combineren met man en kids. Oftewel, gaan zij ook aan het dieet of blijf ik voor hun gewoon koken? Dat lijkt me nogal een gedoe. Van de andere kant is het misschien ook goed voor hun. Alleen moeten opgroeiende kinderen toch hun (goede) vetten binnenkrijgen?

Het boek van Jelinek heb ik besteld dus ik ben zeer benieuwd. Heb zelf ruim 2 jaar de diagnose, dus ik hoop dat het me nog wat oplevert als ik met het dieet zou gaan starten.....Eerst maar eens lezen! ;)
june

Bericht door june »

Ik ken een MenS en die is streng vegetariër. Die eet dus helemaal geen vlees, koopt veel in de natuurwinkel. Eet ook geen eieren. Iets met lacto-vegetariër. Is echt heel streng. En geen dierlijke vetten, ook andere vetten worden zoveel mogelijk vermeden. Drinkt al jaren alleen sojamelk uit de natuurwinkel. En heeft toch MS :???:

Begrijp mij niet verkeerd, als het helpt dan vind ik dat fantastisch. Maar deze persoon heeft toch MS.
marc123

Bericht door marc123 »

Dit is fijn voor je Ms-mingle, maar wat je beschrijft is een veel-voorkomend verschijnsel bij ms en heeft waarschijnlijk niets te maken met dat dieet.

Als dat dieet wel de 'goed-doener' is dan zal dat weldra blijken uit een of ander onderzoek. Tot die tijd zou ik me maar niet blij maken met een dooie mus!

(want daar wemelt het hier al van. In de tussentijd komt ms nog wel voor in heel de wereld. Gek he?)
mammoet

Bericht door mammoet »

Het hoeft niet te blijken uit een of ander onderzoek wat mij betreft.
Als je het probeert en het gevoel hebt dat het je goed doet, dan is dat op zich al positief!

In plaats van wachten tot het weer mis gaat, op een positieve manier er mee bezig zijn, dat is ook wat ik probeer en bewijzen, ja ik snap dat dat misschien wel nodig is, maar om daar nou op te gaan wachten?
Mobile

Bericht door Mobile »

Ik sluit me helemaal aan bij Mammoet! En MS is bij iedereen weer anders, toch? Wellicht reageert de één er niet op terwijl het bij een ander wel werkt. En gezonder eten kan nooit kwaad lijkt me:???:

@Marc123, dat veel voorkomend verschijnsel bij MS, doel je dan op een schone MRI? Bij mij is dat tot nu toe nog nooit gelukt, ik krijg er alleen maar leasies bij......
Kimchi

Bericht door Kimchi »

Beste mensen

Eerst even heel kort voorstellen :
Ik ben de vriend van Anneliees, recent lid van dit forum.
Ze heeft net het boek van George Jelinek uitgelezen (ik zal dit nu ook doen) en, zoals over alle dingen met betrekking op MS, discussieren we er ook veel over.

Een prangende vraag die ik nu heb is gericht op het aantal goede vetten (onverzadigd) dat je volgens Jelinek moet of mag nemen.
Volgens Anneliees is dit dus 20gr per dag maar ik vraag me af op welke basis dit vastgesteld wordt.
Een persoon van 1m50 zal minder vetten nodig hebben dan een persoonv an 2m30. Dus vraag ik jullie of hier een soort berekening voor is.
Overdaad schaadt natuurlijk alhoewel dit niet altijd van toepassing is voor mensen met ms.

Of berekenen jullie je vetten door deze op te nemen als een percentage in jullie dagelijkse hoeveelheid calorie opname ?
Bv. 50% koolhydraten / 30% eiwit / 20% vetten

Alvast bedankt en zoiezo voor iedereen veel beterschap en moed waar die nodig is.

:)
Robbie

Bericht door Robbie »

Welkom hier:D

Ik heb het Swank dieet een tijdje bekeken; ik zit daar niet ver vanaf met mijn huidige eetpatroon; twee essentiele zaken moet ik elimineren om het goed te doen:
- Rood vlees
- Helemaal geen zuivel meer (neem ik al erg weinig; alleen wat chocolade en af en toe kaas)

Ik heb ooit 1 1/2 jaar een zeeer streng eliminatie-dieet gevolgd, dat heeft niet geholpen.

Dus ik stop volledig met bovenstaande zaken en ga zien of het mij helpt.
qua MRI ben ik stabiel na mijn ccsvi behandeling;
1e MRI (20034) was 7 plekjes, 2e (2010) rond de 30 plekjes, 3e (2011) <30 plekjes en plekjes verdwenen die op de 2e wel zaten.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp