Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Traditionele Chinese Geneeskunde

Alles omtrent voeding en supplementen
leeuwtje-nl

Traditionele Chinese Geneeskunde

Bericht door leeuwtje-nl »

Is er hier iemand bekend met de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCM)? Het gaat mij nu vooral om het begrip "bloedleegte" en de 5 elementen voedingsleer.

Voordat ik bewuste vragen plaats, eerst maar eens peilen of er kennis over is... Bedankt!
Blom

Bericht door Blom »

Zegt me weinig, Chinese geneeskunde, ik moet aan Tiger Balsum denken en andere doosje met vreemde tekens.
TCM, volgens mij las ik net dat acupunctuur daar ook onder valt, geen ervaring mee.
Die vijf elementen las ik net iets over, ben wel benieuwd wat je daar voor helende werking mee kunt maken of krijgen. Bloedleegte zegt me niks.
Ja aderlaten, wel eens van gehoord maar is weer wat anders denk ik.
Heidi73

Bericht door Heidi73 »

Ben benieuwd! Was in februari in China en erg onder de indruk van alles. Heb een kookles gevolgd en was byzonder leuk (bijvoorbeeld tomaten wordt er bijna niet gegeten-nachtschade zo worden er nog meer dingen juist wel of niet gebruikt...



Was ook in bekende apotheek waar ze echt van alles verkopen, jammer genoeg te kort geweest (wel weer heerlijke voetmassage gehad ;-)

Maar ben wel zeer geïnteresseerd in de Chinese geneeskunde dus ga dit draadje volgen!
mammoet

Bericht door mammoet »

kijk eens op de site van vol-ledig. (Bunnik) Zij geeft o.a. kookworkshops vijf elementen koken. Helen weet er veel van en weet het ook nog op een prettige manier over te brengen!

In Scherpenzeel zit een praktijk voor chinese geneeskunde, die heeft mij ook goed geholpen.. Valt onder je aanvullende verzekering..
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Bedankt voor deze reacties, leuk dat er wel interesse voor is! In mijn studie voetreflextherapie werken we met de TCM, vandaar. Gisteren hadden we een uitgebreid college met allemaal ziektebeelden gelinkt aan de TCM.

Hierin werd genoemd dat gevoelsstoornissen vaak voorkomen vanuit een bloedleegte. Vanuit de Chinese leer houdt dit letterlijk in dat je te weinig bloed in je lijf hebt. Oorzaak kan liggen bij de milt (die bloed aanmaakt) of bij de lever (die bloed opslaat). (Dit alles wel vanuit Chinees oogpunt, dus de westerse organen moet je hierbij loslaten!)

Via bepaalde voeding (o.a. 5 elementen) kun je zorgen dat je je bloedvoorraad weer aanvult. Ik vond dit wel interessant! Ik heb veel gevoelsstoornissen en wil wel eens uitproberen of ik hier iets tegen kan doen met voeding.

De TCM heeft ons zo veel te bieden, en ik kom pas net in dit wereldje kijken...

Dank voor de tip, Mammoet, ik ga zeker eens zoeken op internet! :)
DaPowerrr

Bericht door DaPowerrr »

Leeuwtje,

Als ik mij goed herinner houdt (of heeft gehouden) Annemiek zich ook bezig met Chinese geneeskunde.

Maar ik weet dus niet of dat nu nóg zo is.

Ik zal haar eens tam-tammen, dan kan ze hier zelf even kijken.
Leeuwin20

Bericht door Leeuwin20 »

[QUOTE]Via bepaalde voeding (o.a. 5 elementen) kun je zorgen dat je je bloedvoorraad weer aanvult. Ik vond dit wel interessant! Ik heb veel gevoelsstoornissen en wil wel eens uitproberen of ik hier iets tegen kan doen met voeding.[/QUOTE]

Bovenstaande klinkt inderdaad interessant. Hebben ze ook gezegd met welke voeding je de bloedvoorraad kunt aanvullen?
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=Leeuwin20;817766]Bovenstaande klinkt inderdaad interessant. Hebben ze ook gezegd met welke voeding je de bloedvoorraad kunt aanvullen?[/QUOTE]

Dat ben ik dus nu aan het uitzoeken. Op de opleiding is voeding maar een klein stukje, maar er komt in 2012 een dagcollege voorbij over de 5 elementen voedingsleer van een deskundige. In elk geval weet ik voor nu dat deze dingen goed zijn:

Groene groentes
Komkommer
Tofu
Zeewier
Waterkers
Lijnzaadolie

Maar er is vast meer mogelijk, ik ben het aan het uitzoeken! Heb wel weer het goede voornemen om veel meer groentes te gaan eten...

En DaPowerrr: fijn als je Annemiek wilt attenderen op dit onderwerp!
mammoet

Bericht door mammoet »

[url]http://www.chinesegeneeskunde.info/ms.php[/url]

hier geeft ze algemene voedingsadviezen voor ms. Ik heb een algemene workshop gevolgd (niet bij haar). Wat er is blijven hangen is dat het belangrijk is dat er evenwicht is in je voeding, vanuit de vijf elementen.

verder let je op of de voeding verwarmend/verkoelend is. Als je eet wat bij de seizoenen past, ben je al een eind in de goede richting.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Tsja, dat is mijn volgende probleem... Ik moet vooral verwarmende voeding hebben volgens mijn constitutie, en daarnaast moet ik ook nog letten op base-vormende voeding ivm snelle verzuring van mijn lichaam...

Vandaar dat ik de draad een beetje begin kwijt te raken! :D Maar dit zijn leuke dingen om door te nemen, dank je voor de link! Sluit helemaal aan bij mijn nieuwe lesstof! :)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp