Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Traditionele Chinese Geneeskunde

Alles omtrent voeding en supplementen
elli † 22-04-2016

Bericht door elli † 22-04-2016 »

[COLOR="Blue"]Mijn eerste warme ontbijtje zit erin. Het (gistvrije) bouillonblokje was alleen niet nodig geweest. En ik geloof dat ik nog een kom neem, want linzen met quinoa vult lang niet zo als erwtensoep.

Intussen heb ik een boodschappenlijstje klaarliggen. Na de fysio ga ik bij de natuurwinkel weer dingen aanschaffen die allang niet meer in mijn kast liggen: misosoep (moet je die algen echt opeten :cool: ), groene groenten, biologische schenkel en zo nog meer. O ja rijstwafels met quinoa. Over een paar weken hoop ik er weer helemaal in te zitten.

Voor jou ook sterkte met opnieuw beginnen, het levert je vast de broodnodige energie op!

Laten we elkaar maar blijven inspireren :D [/COLOR]
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Haha, ook hier staat vandaag een bezoekje aan de natuurwinkel in de planning. Verwarmende thee, speltpasta, Waddenzout... Rijstwafels met Quinoa? Leuk, ik ga ook even kijken!

Ik gebruik vaak Wakamé zeewier, wat ik dan mee kook met bijvoorbeeld linzen of droge bonen. Het wier haal ik er daarna weer uit, want dat vind ik niet te eten. Maar de mineralen zijn dan in je peulvruchten getrokken.
elli † 22-04-2016

Bericht door elli † 22-04-2016 »

[COLOR="Blue"]Gescoord:
*misosoep in kleine zakjes, voor 1 portie maar ook te gebruiken als basis voor soep. Het wier ga ik er maar weer net als vroeger uitzeven (of met de staafmixer was ook een goed idee) Wakame en kombu (gemalen) zitten er trouwens ook in. Ik denk dat die groene glibbers de wakamé zijn. Goeie tip om die af en toe mee te koken met de bonen.

*amazake (gefermenteerde rijst, zoet, voor toetje
*amaranthbrood (dacht dat het crackers waren...) smaakr wel goed
*geitenkwark, mager
*groene verse pesto zonder kaas
*prei wortel ui voor m'n volgende ontbijtsoepjes. Vriendin haalt morgen biologisch rundersoeppakket of runderschenkel

*en inderdaad rijstwafels met quinoa (Lima)

Welke thee is verwarmend? Ik weet het alleen van gemberthee als je ze zelf maakt.

Heb trouwens vandaag maar 1 kop koffie gehad omdat ik erg licht int hoofd werd. Verder geen afkickverschijnselen. Volgens mij is de knop aardig goed om. En ja, ik heb er inderdaad goede zin van gekregen!

Zet 'm op Leontien, jij ook! :D
[/COLOR]
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Leuk lijstje! Ik ben dus helemaal die wafels vergeten te zoeken... Volgende keer dan maar! Maar ik heb weer speltpasta, diverse theesoorten en waddenzout in huis.

Amaranth: ik dacht ook dat dat crackers waren, haha! En amazake?? Ken ik niet, klinkt interessant! Buiten de TCM om heb ik gister als toetje soya-yoghurt met granaatappelpitjes genomen. Erg lekker moet ik zeggen!

De knop gaat hier heel langzaam weer om, vermoedelijk vooral omdat ik me echt minder goed voel, en voeding in eigen hand heb. Ik was het weekend weg en ik weet van andere keren als ik daar ben, dat ik echt niet meer tegen 2 broodmaaltijden op een dag kan. Opgeblazen gevoel, rommelende darmen, etc. Dus ik had een experiment met cup-a-soup als ontbijt. Niet volledig gezond natuurlijk, maar wel vullend en warm. Voor weekendjes weg is het een voorlopige optie!

Verwarmende thee vraag je: in principe alle thee met verwarmende kruiden. Dus gember, kaneel, en ... uhm... Nou ja, ik kreeg de tip van "maisbaard-thee" en heb dat gister gehaald (laten bestellen, want zij kenden het ook niet). Gister eerste kop thee getrokken en het is best lekker. Bloedzuiverend, verwarmend en goed voor de blaas.

Zwarte thee en groene thee zijn uitdrogend, en aangezien ik al een hele droge huid heb, laat ik die voor wat ze zijn (zoveel mogelijk).
elli † 22-04-2016

Bericht door elli † 22-04-2016 »

[COLOR="Blue"]Er bestáán ook amaranth-crackers maar ik had het verkeerde pakje meegenomen. Volgende keer beter uitkijken ;)
Naar de theeën ga ik dan eens zoeken. Heb ik indertijd geen tips over meegekregen, zag ik in mijn aantekeningen.
Meestal drink ik rooibosthee, aangevuld met venkel, jasmijn oid.Groene thee ook wel af en toe maar geen zwarte, al heel lang niet.

Mijn eerste dagje 'chinees' heeft wel resultaat gehad: heerlijk geslapen, maar wel heel vaak plassen.
Vanochtend zijn mijn enkels en benen een stuk dunner, eerlijk waar.

Een extra reden om ermee door te gaan nu ik eenmaal weer ben begonnen.

Het enige nadeel: ik heb het nu weer heel koud, dat had ik indertijd ook zo erg. Niet warm te krijgen.
Dus daar ga ik ook nog iets voor zoeken.

Wat je cup-a-soup ontbijt betreft: dat is toch puur chemeish? Kun je niet beter een zakje miso-soep nemen, de wieren eruit zeven en dan een theelepeltje umepasta erdoor doen? Zo heb ik het gisteren gedaan (alleen heb ik toen het wier nog wel opgegeten) en toen viel de smaak wel mee.

Zo vaak brood eten is ook minder goed dan twee keer per dag warm... zeg ik ook vaak tegen mezelf. Ik houd ook erg van brood (bepaalde soorten) Maar ik heb het gisteren ook niet echt gemist.

Succes maar weer![/COLOR]
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Thuis eet ik 2-3x per dag warm. (Sowieso een warm ontbijt.) Ik heb dus een probleem als ik ergens anders ben. Ik was nu in het gastenhuis van een klooster, dus met andere gasten aan een tafel. Dan ga ik niet uitgebreid soep maken en zeven enzo. Ik heb thuis een bak miso staan, las nu bij jou dat er ook zakjes bestaan. Maar dan moet je dus toch wieren zeven? Ik eet haast nooit brood, dus volgens mij was mijn zakje soep altijd beter dan al die boterhammen.

Wat betreft kouwelijkheid: warm eten en drinken dus. Geen dingen zo uit de koelkast, geen ijs. Alles warm of op kamertemperatuur. En de hele dag door gewoon gekookt warm water drinken (thee zonder zakje dus). Rooibos werkt licht verkoelend, dus als je het al koud hebt, kun je dat beter niet nemen.

Super dat je je beter voelt overigens!
elli † 22-04-2016

Bericht door elli † 22-04-2016 »

[COLOR="Blue"]hoi Leeuwtje

wat boeiend, een kloosterweekend, waar ben je geweest?
En wat was het thema, of was het een regulier klooster voor een retraite?
Kan me voorstellen dat je dan niet uitgebreid dieet gaat eten,
hoewel dat vaak gewoon kan als je het even aangeeft.

Ben nu bijna een week bezig en denk dat het een goede beslissing is geweest.
In drie dagen afgekickt van koffie, was wel het moeilijkst.
Zoek nu weer mijn weg in het juiste voedignspatroon maar merk dat ik nu al heel gauw voel
wanneer iets niet goed voor mij is. dat laat ik dan daarna staan.

Zoals bijvoorbeeld de rooibosthee. die laat ik maar even voor wat ze is,
maak nu dagelijks gemberthee met kardamom en koriander. Echt verwarmend.
Ik moet nog wel wat puzzelen over de ochtendsoep, in het begin kost deze manier veel tijd.

Voor een oefening langezinnenschrijven maakte ik uit balorigheid de volgende:
:D
[I]
Om gezondheidsredenen ben ik overgegaan op een ander voedingspatroon,
wat ontgifting van het lichaam en daardoor het ontstaan van afkoeling en een mateloos koudegevoel veroorzaakt,
waardoor ik zo koud wakker werd dat ik mij midden in de nacht heb verkleed
in een hemd, twee nachthemden en een wollen mouwvest
en gewikkeld in mijn rolstoeldekentje verder ben gaan slapen,
onder een wollen dekbed en een dikke katoenen quilt-sprei zodat ik om zeven uur
heerlijk opgewarmd wakker werd en direct begon met deze zin te bedenken
waarbij mijn gedachten zo naadloos in overliepen van droom naar realiteit
dat ik blij ben nu eindelijk wakker te zijn geworden door dit in gerede volgorde neer te typen.[/I][/COLOR]
:haha:

o en ps: het amaranthbrood bevalt wel goed, een sneetje per dag. Lijkt wat op roggebrood.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Vandaag begonnen aan een 3-daagse MP-kuur. Typisch kenmerk is natuurlijk de metaalsmaak. Vanuit de TCM heb ik geleerd dat een smaak direct gekoppeld kan worden aan de 5-elementenleer. Metaalsmaak hoort natuurlijk bij het element metaal. Onder metaal vallen longen en dikke darm.
Ik vraag me nu af welke invloed prednisolon heeft op de longen en de dikke darm. Iemand een suggestie? :)

----------------

Foutje... Bij het metaal-element hoort een scherpe smaak, geen metaalsmaak. Dat was even mijn eigen gedachtengang. Gelukkig heb ik oplettende medestudenten, haha! Maar de vraag blijft: wat zou via de TCM de oorzaak kunnen zijn van de metaalsmaak?
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik snap het misschien! Pred geeft een aanval op het vuurelement (hart): hartkloppingen, hyper, gejaagdheid, slapeloosheid. De metaalsmaak is bij mij toch echt geen metaal maar eerder bitter. En bitter hoort, jawel, bij het vuurelement.

Bij MS is het aarde-element veelal als eerste verstoord (milt), en als het vuurelement uit balans raakt door de Pred, kan het de milt nog minder voeden. Gevolg: vocht vasthouden, vermoeidheid, slechte eetlust, spierpijn en slechte ontlasting.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ik heb zelf nog nooit een mp-kuur gehad, maar kan me wel iets voorstellen bij "metaalachtige-smaak". Ik herken het ook van mensen die een koolhydraatarm-dieet doen: in "ketose" (een van de afval-fases) heb je dit dan ook.

Misschien helpt dat je gedachtengang verder?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp