Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Traditionele Chinese Geneeskunde

Alles omtrent voeding en supplementen
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

@Leeuwtje,

Het klinkt heel erg interessant!! Ik ga me er zeker in verdiepen.

Denk dat de Chang Ming eetmethode hier wel wat van weg heeft;

daarbij eet je ook liever warm, geen zuivel, geraffineerde producten, maar wel hele granen, verse groenten en fruit van het seizoen.

Wel stond in die lijst dat men beter geen vis of vlees kon eten, dat vond ik dan wel weer jammer.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik werd nu wel erg nieuwsgierig..... Dit is een mooie site voor wat verder info over TCM en MS:

[url]http://www.chinesegeneeskunde.info/ms.php[/url]
Ik ga me ook eens weer wat meer bezighouden met voeding, je inspireert me! :haha:
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Andersom inspireer je mij ook met de tcm!

Dat is inderdaad ook de website waar het Chang Ming dieet op staat! :-)
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Haha, da's dan weer toeval! :D Ik ken dit dieet niet als dieet, maar gewoon als de standaard voedingsadviezen binnen de TCM. Waarschijnlijk heet het voor westeringen "dieet", terwijl het voor oosterlingen gewone voeding is. ;) Overigens is soya bij MS erg af te raden, ook dat werkt erg slijmvormend! Dat staat dan weer niet op deze site...
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Van soya krijg ik altijd zenuwpijnen.
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Hoi Leeuwtje, hoe gaat het met je? Doe je nog steeds aan Traditionele Chinese Geneeskunde? Ik ben me sinds kort hierin aan het verdiepen en heb nu een paar boeken besteld.

Zijn er nog meer mensen die eten volgens deze methode en hoe gaat het nu?
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Wat leuk dat je dit topic ophaalt! Ik "doe" zelf niet zoveel meer met de TCM, maar volg wel nog zoveel mogelijk deze voedingsadviezen, en volgende week ga ik voor het eerst naar een shiatsu-therapeut.

In elk geval is mijn MS al lange tijd stabiel. Of het komt door de Gilenya, toeval, leefwijze, voeding of iets anders? Geen idee! Maar ik ben wel blij met hoe het nu gaat.
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Hoi leeuwtje, wat fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat! :-)

Ik wil me er in verdiepen en ook de voedingsadviezen misschien gaan toepassen. Zie er alleen tegenop op s ochtends warm te eten, want ben geen ontbijter. Hoop er meer energie door te krijgen.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Warm ontbijt is waar wij westerlingen vaak niet aan moeten denken. En dat is precies wat mijn "juf" toen ook zei: je moet niet denken, maar vóélen. Wat doet dit ontbijt met je? Hoe voelt je lijf daarna?

Inmiddels kan ik ongeveer alles als ontbijt hebben. Maar soepjes doen het erg goed bij mij, zelfgemaakt van veel verse groenten en wat olie/kokosmelk en kruiden/specerijen. Maar er zijn heel veel opties! Eén van mijn favorieten zijn de speltpannenkoekjes met kurkuma en blauwe bessen. Scheutje dadelstroop er op, en je hebt een super ontbijtje!

Als je geen ontbijter bent, moet je gewoon rustig beginnen en uitzoeken wat bij jou past. Niet meteen de erwtensoep opzoeken! ;) Zelf heb ik ontdekt dat ik veel beter functioneer op eiwitten dan op koolhydraten. En dan ga je al snel je voeding daarop aanpassen, omdat je de winst letterlijk voelt.

Ben benieuwd! :)
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Hey Leeuwtje, dankjewel voor je adviezen!!

Heb een boek van de bieb nu dat heet het energie herstelplan. Ik nam vanochtend havermoutpap, gemaakt met amandelmelk.Ik merkte wel meer energie te hebben.

Heb net een volkoren speltpannenkoek gemaakt, ook lekker.

Ik ga zo water 20 min koken voor een heetwaterkuur. Heb jij daar ook ervaring mee?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp