Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Medical Medium

Alles omtrent voeding en supplementen
Veraa

Bericht door Veraa »

Hey,

Ik volg Terry Wahls niet, maar OMS van Jelinek.
Ben er nu iets meer dan anderhalf jaar mee bezig.
Ik blijf op dit dieet mijn hele leven. Werkt het niet voor MS, dan is het sowieso gezonder voor mijzelf en de wereld.
De overtuiging komt ook vanuit forks over knives en nutritionfacts.org.

Waarom OMS? Van wat ik er over weet en een korte beredenering. Terry Wahls is veel vet en veel vlees. Mensen zonder MS die paleo doen, zeggen dan: "kijk maar naar vroeger, toen aten zij ook zo." En dat is niet waar. Men was weken bezig om een hert te vangen en dan te eten met het hele volk. Zoveel vlees aten ze vroeger dus niet.
Kort door de bocht, maar mijn beredenering.

En...
Zoals ik all zei geloof ik ook in forks over knives en nutritionfacts.org, al deze onderzoeken worden onafhankelijk gedaan. Ik weet niet hoe het zit met Terry, maar Jelinek komt nog met nieuwe onderzoeken en verandert soms weer wat in zijn dieet.
Het enige wat je te kort komt is vit b12, maar dat is een goedkope vitamine die je makkelijk kunt aanvullen.

Buiten het dieet zijn er nog 6 stappen waar je je aan moet houden.
Vit D, meditation, medication, sport.

Succes met je keuze. :thumbup:

Ps: discussies over OMS/Terry voer ik niet. Zinloos en energieslurpend. ;)
Klaartje

Bericht door Klaartje »

Dank je Veraa.

Ik vind het lastig omdat ik bang ben niet voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Ik eet namelijk al 20 jaar geen vis en vlees. Ik merk dat mijn spierkracht erg afneemt de laatste maanden. Vandaar dat ik nu ook met een diëtiste erg kijk naar waar mijn lijf behoefte aan heeft. Met extra veel eiwitten hoop ik zoveel mogelijk spiermassa te behouden.

In het boek van Medical Medium staat een ontgiftingskuur waarvan ik bang ben tekorten op te lopen. Herkent iemand dit?
Veraa

Bericht door Veraa »

Als je dat al niet eet, scheelt het een stukje nog maar van OMS haha. Alleen die kaas he... :haha:

Ik ken die kuur niet, maar daar kun je het met je diëtiste over hebben.
Ken je de app cron-o-meter?
Die kun je invullen en kun je zo zien of je niks te kort komt.
Het is wat specifieker dan de eetmeter van het voedingscentrum.
Als je die kuur daar invult, wat zegt het dan? Kom je dan aan alles?

Succes met je tocht :thumbup:
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Het boek heb ik nooit gelezen,dus daar kan ik niets over zeggen.

Het boek van Terry Wahls heb ik ook nooit gelezen,maar wel meerdere interviews en lezingen van haar gezien.
Op haar site/blog publiceert ze regelmatig nog blogs waar ze het een en ander bespreekt aan de hand van eventuele nieuwe inzichten. Dus net zoals Veraa schreef over Jelinek, is het niet zo dat Terry het boek heeft uitgegeven en er verder radio stilte is.

Qua 'dieet' kom ik dan weer dichter bij Wahls. Iets als Jelinek zou mij echt de das om doen (althans voor nu), wat overigens niet zegt dat de een beter is dan de ander.
Wat niet klopt is dat het Wahls dieet 'veel vlees' is. Het is matig vlees (dierlijke eiwitten), net zoals bij een ketogeen dieet. (Je kan natuurlijk zelf bepalen aan hoeveel eiwit je behoefte hebt uiteindelijk).
Bij dit dieet moet je namelijk je energie halen uit vet (niet uit eiwitten), bij Jelinek moet je je energie halen uit koolhydraten.

Beide hebben overigens ook overeenkomsten;
benadrukken beide Vitamine D, Omega 3, stressreductie, beweging/sport (opbouwen), geen zuivel, geen granen (dit weet ik niet zeker voor Jelinek).

Je zult voor jezelf moeten uitvinden wat voor jou werkt, want voor alles zul je voor- en tegenstanders (met onderbouwde argumenten) vinden.

Veel succes met je ontdekkingstocht. :)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp