Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D: wetenschap

Alles omtrent voeding en supplementen
neuron

Verplaats

Bericht door neuron »

Verplaats

Moderator dit gaat niet over wetenschap, maar over suppletie.

AUB verplaatsen

.
neuron

Kinderen en vit D

Bericht door neuron »

Kinderen en vit D

Mgns,

Je vraag is zeer relevant.

[QUOTE]Tussendoor een vraag:

Stel, in de familie zit MS, is het dan handig om het kind standaard vitamine D te geven, ook als het ouder is? Ik zat er ineens over na te denken het lijkt mij zo een kleine moeite om zo geen MS op te lopen.... Is mijn gedachte logisch?[/QUOTE]

Als ik kinderen had zou ik ze zeker voldoende vitamine D3 geven om ervoor te zorgen dat ze geen MS krijgen.

1-Eigenlijk begint de preventie al voor de conceptie:
Moeder en vader zouden ervoor moeten zorgen dat ze niet vitamine D deficiënt zijn als ze kinderen willen krijgen,

2-Tijdens de zwangerschap vitamine D3 100 mcg/dag,

3-Kinderen zou je vitamine D3 2,5 mcg per kg per dag moeten geven.

Wetenschappelijk is dit alles voor de preventie van MS nog niet bewezen, want dat onderzoek duurt te lang en is te duur.

De informatie is gebaseerd op de kennis die we momenteel hebben.

.
Klick

Bericht door Klick »

ff up ;)
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

De UVB stralen in het zonlicht zorgen voor Vit.D aanmaak in de huid, dat staat los van warmte.
Nu is het wel zo dat sterk zonlicht (zonnekracht) gepaard gaat met warmte.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Denk maar aan al die bruine koppies die terugkomen van wintersport: zonkracht hoog, temperatuur onder nul
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Toeter;1122164]Denk maar aan al die bruine koppies die terugkomen van wintersport: zonkracht hoog, temperatuur onder nul[/QUOTE]

Los daarvan, heeft temperatuur geen invloed (voor zover bekend) op aanmaak van vit.D.
Op wintersport zou je dus ook vit.D kunnen aanmaken met voldoende zonlicht,ondanks dat de temperatuur laag is.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ja ik was het met je eens :D
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Toeter;1122202]Ja ik was het met je eens :D[/QUOTE]

Haha.....sorry, ik wist even niet hoe dit was bedoeld:o
De laatste tijd heb ik een dergelijke reactie op berichten gekregen, maar daar werd het op een bijtende manier bedoeld.;)
Leonard

Bericht door Leonard »

[QUOTE=neuron;1101901]

1-Eigenlijk begint de preventie al voor de conceptie:
Moeder en vader zouden ervoor moeten zorgen dat ze niet vitamine D deficiënt zijn als ze kinderen willen krijgen,

2-Tijdens de zwangerschap vitamine D3 100 mcg/dag,

3-Kinderen zou je vitamine D3 2,5 mcg per kg per dag moeten geven.

.[/QUOTE]

Een hoog vitamine D gehalte van de moeder tijdens de zwangerschap geeft gezondere kinderen, dat is met meer mitochondria per cel (tussen 1500 en 3000). Meer mitochondria geeft meer energie/ATP productie en meer afweer tegen autoimmuniteit.

Veel buiten spelen voor kinderen in de pubertijd geeft ook een hogere vitamine D bij de kinderen en daarmee meer mitochondria in de nieuwe cellen. En ook een lager kans op MS.

Ik zou mijn dochters overigens niet aanbevelen hun vitamine D omhoog te brengen dmv wat pilletjes. Het is de inactieve vorm, en je weet niet wat de foetus hiervan meekrijgt. Ik zou mijn dochters aanbevelen hun natuurlijke vitamine D te boosten. Breng de eigen cholesterol omhoog en ben veel buiten in de zon, elke dag weer. Ons indoor life is funest voor onze gezondheid.

Al die rommel van dieet margarines - misschien goed voor mensen van boven de 60 - zijn niet goed voor jonge moeders of jonge kinderen. Jonge moeders en kinderen hebben geen cholesterol probleem; en moeten die cholesterol net hebben voor hun gezondheid en die van hun nazaten.

De rol van de vitamine D bij de vader zie ik niet zo direct.

Het overall concept staat hier:
[url]https://www.thisisms.com/forum/viewtopi ... 85#p257234[/url]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp