Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D: wetenschap

Alles omtrent voeding en supplementen
Marsei

Bericht door Marsei »

Ik neem 1 pilletje van 45 mcg. Dat is ook de aanbevolen dosering en is 60% van de ADH. Ik gebruik overigens niet hele grote hoeveelheden vitamine D.

Op het potje staat dat het de werking van antistollingsmiddelen kan beïnvloeden. De wisselwerking met andere medicatie wordt niet genoemd.
Klick

Bericht door Klick »

dank ;)
ik ga het op mijn shop-lijstje zette voor als ik weer vitamines ga bestellen.
ik heb de knoop doorgehakt en ga ermee beginnen. 👍
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Ik denk dat ik ook maar eens ga kijken voor een K2 supplement, want ik denk vrijwel zeker dat mn hoge calciumwaardes door een gebrek aan K2 komen.
Sara

Twijfels aan de rol van vitamine D bij MS:

Bericht door Sara »

Twijfels aan de rol van vitamine D bij MS:

Gavin Giovannoni schreef dit [url]https://twitter.com/GavinGiovannoni/sta ... 1959613441[/url]

[quote]Is the Vitamin D hypothesis of MS wrong? This study on differences between racial groups, in the US, in relation to genetic variants in the vD-binding protein, sunshine exposure and MS risk question the vD association. Reverse causation? [/quote]

aan de hand van
[url]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29414925[/url]

Wellicht gaat 't toch om het zonlicht :).
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Zoals ik het artikel begrijp,dan gaat het om een bepaald gen variant wat dan weer reageert op zonlicht/ultraviolet licht om Vit.D te maken.
Ik heb wel altijd gevoeld dat zonlicht beter en breder voor mij werkt,dan D supplementatie.

Wat ik wel opmerkelijk vind,is dat Dr.Coimbra Braziliaans is en veel van zijn eerste dus patiënten ook.
In Brazilië schijnt de zon vrijwel iedere dag, toch zijn hier ook veel MS patiënten die vooruitgang zien met zijn hoge dosis D protocol. Zouden al deze mensen soms dit gen variant missen....lijkt me sterk.
Klick

Bericht door Klick »

of misschien een drukke kantoorbaan een auto met uv glas enz dus te weinig buiten komen.
wie zou dat eens kunnen vragen??
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Klick;1101801]of misschien een drukke kantoorbaan een auto met uv glas enz dus te weinig buiten komen.
wie zou dat eens kunnen vragen??[/QUOTE]

Daar zit wat in......van de andere kant,de zonkracht in Brazilië is veel sterker dan hier. Zelfs een paar minuten buiten produceert dan redelijk wat Vit.D, lijkt me zo.
Mgns

Kinderen en vit. D

Bericht door Mgns »

Kinderen en vit. D

Tussendoor een vraag:

Stel, in de familie zit MS, is het dan handig om het kind standaard vitamine D te geven, ook als het ouder is? Ik zat er ineens over na te denken het lijkt mij zo een kleine moeite om zo geen MS op te lopen.... Is mijn gedachte logisch?
Klick

Bericht door Klick »

vitamine D geven geven kan altijd... en hier in NL heeft bijna iedereen een tekort.
ik zou bloed laten testen, 2x per jaar (voor en najaar)
en de waarde op 80-100 willen hebben
de norm van de huisartsen zijn te laag..
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Klick;1101894]ik zou bloed laten testen, 2x per jaar (voor en najaar) [/QUOTE]

Ik laat inderdaad 2 keer per jaar prikken op vit D via de huisarts.

Maar mijn kinderen niet. Bloedprikken bij kinderen is zowel fysiek als psychisch heel wat anders dan bij volwassenen. Daarom wordt dat niet zo snel gedaan.

Ik geef hen wel extra vit D trouwens. 10 mcg per dag en vanaf 10 jaar 20 mcg per dag. Zelf neem ik 75 mcg per dag.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp