Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D: wetenschap

Alles omtrent voeding en supplementen
neuron

Bericht door neuron »

Bixi,

Leuk artikel, dank je wel.

Ja het is zeker de moeite waard om over de extra effecten van zonlicht na te denken.

Er zijn een aantal publicatie die beschrijven wat jij hebt waargenomen, dus dat heb je goed gezien!!!

.
moon2

D onschadelijk?

Bericht door moon2 »

D onschadelijk?

Hoihoi,

Voor mij even teveel text om op te kunnen nemen, maar een proef van een jaartje zou aan moeten tonen dat hoge dosis vit.d dus onschadelijk zou zijn.
Wat nu als je vit.d huishouding ontregeld is dan.
Dus een lage 25-OH, met een hoge 1.25 OH?
Moet je er ook neg een met enige regelmaat een prednison kuurtje bij krijgen.
Kan je de achtbaan die osteoperose heet, echt niet meer bij houden.
Calcium in je bloedbaan is ruim voldoende, maar deze word niet afgegeven maar wel onttrokken uit je botten.

Bij mij dus ook ontregeld , zeker 20 jaar zeer lage D waarden (momenteel is mijn 25-OH waarde 11).
Ga ik nu Vit D suppleren terwijl mijn 1.25 OH boven de 80 staat, voel ik dat al zeer snel aan mijn lichaam.
Met onder andere zware en vermoeide bovenbenen, en kom ik de trap amper nog op:(
Heb recent nog een scan gehad, geen spoortje osteoperose.

Staat mijn 1.25 ook laag dan krijg ik eveneens last van bovenstaand probleem, en krijg ik een shotje cholecalciferol.

Groetjes Moon.
neuron

Bericht door neuron »

moon2,

Volgens mij hoort jouw verhaal niet in het topic "Vitamine D: Wetenschap" thuis maar in "Vitamine D".

Je Vitamine D-gehalte is 11 nmol/L, dus je hebt een ernstig vitamine D-tekort.

Wanneer heb je je vitamine D-gehalte laten meten?

Waarom laat je 1,25D meten?

.
neuron

MS Research Days 2016, VUmc, Amsterdam

Bericht door neuron »

MS Research Days 2016, VUmc, Amsterdam

stichting MS research

MS Research Days 2016
November 17 - 18, 2016 - VU Medical Center, Amsterdam

Amsterdam, 17-11-2016

[B]High dose Cholecalciferol (vitamin D3) oil as add-on therapy in subjects with releasing-remitting multiple sclerosis receiving subcutaneous interferon-Beta-1A[/B]

Lezing: Joost Smolders et al.

Joost zet het wetenschappelijke licht voor vitamine D-suppletie bij MS op groen.

Zie verslag onder #46

.
Klick

Bericht door Klick »

[url]http://nu.nl/eten-en-drinken/4352499/vo ... -melk.html[/url]

[B]Melk met een hoog vetgehalte is voor kinderen tot zes jaar oud mogelijk beter dan halfvolle melk.[/B]
Dat zeggen Canadese onderzoekers in het wetenschappelijke tijdschrift American Journal of Clinical Nutrition, schrijven diverse internationale media.

Ruim 2.700 jonge kinderen werden voor de studie onderzocht. Het deel van hen dat volvette melk van de ouders kreeg, had op latere leeftijd een lager BMI (Body Mass Index) dan kinderen die halfvolle melk kregen. Het verschil was gemiddeld 0.72. Deze kinderen liepen dan ook een drie keer lager risico op obesitas of overgewicht.

[B]Vitamine D[/B]
Een mogelijke verklaring is volgens de onderzoekers dat kinderen die volle melk drinken minder snel honger krijgen. Hierdoor zullen ze minder snel een tussendoortje met veel calorieën eten.

De volle-melkdrinkende kinderen hadden tevens hogere vitamine D-gehaltes. Bij de andere kinderen was twee keer vaker sprake van een vitamine D-tekort. Mogelijk wijst dit erop dat deze vitamine oplost in vet, niet in water.
neuron

MS Research Days 2016, VUmc, Amsterdam

Bericht door neuron »

MS Research Days 2016, VUmc, Amsterdam

stichting MS research

MS Research Days 2016
November 17 - 18, 2016 - VU Medical Center, Amsterdam

Amsterdam, 17-11-2016

[B]High dose Cholecalciferol (vitamin D3) oil as add-on therapy in subjects with relapsing-remitting multiple sclerosis receiving subcutaneous interferon-Beta-1A[/B]

Lezing: Joost Smolders et al.

In deze dubbel-blinde klinische studie werd aan 229 patiënten met RRMS, die interferon-Beta-1A gebruikten, gedurende 48 weken dagelijks al dan niet 14000 IE (350 mcg) vitamine D3 voorgeschreven.

[B]Uitkomstmaten[/B]

De [B]primaire[/B] uitkomstmaat was het % personen met No Evident Disease Activity (NEDA):
- geen MS terugvallen (relapse)
- geen EDSS toename
- geen nieuwe combined unique active (CUA) lesies

De [B]secundaire[/B] uitkomstmaten:
- annualised relapse rate (ARR)
- % personen zonder EDSS progressie
- gemiddelde aantal nieuwe CUA lesies per persoon

[B]HELAAS[/B] was er na 48 weken geen statistisch verschil in NEDA tussen de vitamine D en de placebo groep. Geen verschil tussen de groepen voor gemiddeld ARR of % personen zonder EDSS progressie.

[B]ECHTER[/B] Vitamine D3 gaf wel een 32% vermindering van het gemiddeld aantal nieuwe CUA lesies per persoon in de hersenen.
[B]OOK[/B] was het % personen zonder nieuwe T1 hypo-intense lesies in de groep 18-30 jarigen minder.

[B]Kortom[/B] vitamine D3 is goed voor je hersenen.

[B]DAARNAAST[/B] komt uit het subonderzoek van Linda Rolf et al. naar voren dat Vitamine D de antilichaam concentratie tegen EBNA-1 (het antigeen van de Epstein-Barr Virus (EBV)) in het bloed vermindert.

Het EBV wordt beschouwd als een MS risicofactor.


Al met al is Joost Smolders, neuroloog i.o. van mening dat vitamine D-suppletie bij MS van belang is.

Dit is de grootste dubbel-blinde klinische vitamine D studie bij MS tot nu toe. Aanvankelijk zou de studie 96 weken duren. De halvering van de studieduur heeft de resultaten mogelijk negatief beinvloed.

Deze studie is nog niet gepubliceerd.


.
neuron

Vitamine D gehalte bij pas geboren babies en MS

Bericht door neuron »

Vitamine D gehalte bij pas geboren babies en MS

[B]Neonatal vitamin D status and risk of multiple sclerosis[/B]
A population-based case-control study

doi: [URL="http://www.neurology.org/content/early/ ... 0000003454"]http:/​/​dx.​doi.​org/​10.​1212/​WNL.​0000000000003454[/URL]

Kinderen die geboren worden met een vitamine D gehalte < 20,7 nmol/L hebben vergeleken met kinderen die een vitamine D gehalte hebben ≥ 48,9 nmol/L 30% meer kans om MS te krijgen.

Kortom zwangere vrouwen moeten meer vitamine D3 slikken: tenminste 160 mcg per dag (6400 IE per dag) ([URL="http]GrassrootsHealth 2016[/URL]).

Kortom: Met Vitamine D3 kunnen we MS voorkomen!
Marsei

Het onderzoekspad van… Linda Rolf

Bericht door Marsei »

Het onderzoekspad van… Linda Rolf

Het [URL="https://www.msweb.nl/ms-onderzoek/jonge ... erzoekers/"][U]onderzoekspad[/U][/URL] van… Linda Rolf

[QUOTE]Linda Rolf heeft van de zomer haar promotie over de relatie tussen MS en vitamine D afgerond aan de universiteit van Maastricht. [/QUOTE]
neuron

Niet alleen Franse maar ook Duitse mensen met MS hebben baadt bij Vitamine D3

Bericht door neuron »

Niet alleen Franse maar ook Duitse mensen met MS hebben baadt bij Vitamine D3

Ook uit dit Duitse onderzoek blijkt dat mensen met MS er verstandig aan doen vitamine D3 te slikken.

Wanneer gaan Nederlandse neurologen het vitamine D gehalte bij Mensen met MS routinematig bepalen en vitamine D3 voorschrijven?

De Engelse neuroloog Gavin Giavannoni schrijft zijn patiënten met MS al jarenlang vitamine D3 5000 IU per dag voor.

Wie slikt er hier met MS geen vitamine D3?

[B][URL="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28828221"]Vitamin D supplementation differentially affects seasonal multiple sclerosis disease activity.[/URL][/B]

[QUOTE]
[B]OBJECTIVES[/B]:
Low ultraviolet-B (UVB) radiation causes hypovitaminosis D, which is a known risk factor for multiple sclerosis (MS) and associated with MS disease activity. Our objective is to test whether vitamin D supplementation is most effective in lowering disease activity during the period of the year with low UVB radiation and consequently low serum 25-hydroxyvitamin D3 (25(OH)D3) concentration.

[B]METHODS[/B]:
Retrospective analysis of medical records from our outpatient department identified 40 MS patients with available data of at least 6 months before and during oral vitamin D supplementation. Serum 25(OH)D3 concentration was analyzed using immunoassay. UVB radiation data were provided by the local government. Annualized and quarterly relapse rates before and during vitamin D supplementation served as outcome parameters.

[B]RESULTS[/B]:
During vitamin D supplementation (18,950 international units/week (mean, SD 3,397)), serum 25(OH)D3 concentration increased by 51 nmol/L and the UVB-related seasonal variability in 25(OH)D3 levels ceased (rho = -0.13, p > .05). Furthermore, the annualized relapse rate decreased by approximately 50%. This was almost solely driven by the prominent reduction in the quarterly relapse rate in late winter/early spring, when 25(OH)D3 levels of nonsupplemented patients were the lowest.

[B]CONCLUSIONS:[/B]
Our study demonstrated the modulation of seasonal MS disease activity through vitamin D supplementation. Given the prominent reduction in the quarterly relapse rate in late winter/early spring, our data indicate a beneficial effect of supplementing MS patients with vitamin D, especially during this period of the year.[/QUOTE]
Klick

Bericht door Klick »

als je hier de diagnose ms krijgt checken ze niet eens je bloed :boos:
je moet zelf je huisarts vragen op vitamines en mineralen te controleren..
ik kan het niet helpen maar ze verdienen niks aan vitamines en wel aan de gevolgen van een tekort :eek:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp