Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

vit b12 en foliumzuurtekort

Alles omtrent voeding en supplementen
Jewel

Bericht door Jewel »

Goeiemorgen!

Ik ben daar nieuwsgierig naar omdat in sommige gevallen blijkt dat mensen

een B12 tekort krijgen na pfeiffer.

Ik heb ook pfeiffer gehad, op mijn 23ste, en ben daar 10 mnd erg

ziek van geweest.
Margreeth

Bericht door Margreeth »

Op een andere forum van MS is ook een keer de vraagstelling geweest maar dan in combinatie van Pfeiffer en MS en daar bleek dat ook best veel mensen met MS ooit Pfeiffer gehad hebben.

Gr. Margreeth
Jewel

Bericht door Jewel »

Ja dat weet ik.

En ook sommigen met MS hebben weer een B12 tekort..

Dus blijkbaar KAN de ziekte van Pfeiffer (Eppstein Barr virus) hele nare dingen veroorzaken in het lichaam van mensen die genetisch gevoelig zijn..

Hoewel er nog geen hardnekkige bewijzen zijn.

Ik was nieuwsgierig of B12-tekorters soms ook Pfeiffer gehad hebben, en

dan met name op (pre)volwassen leeftijd. Want meestal krijg je Pfeiffer op

kinderleeftijd, alleen dan ben je er misschien 2 wk wat hangerig van.

Terwijl je op volwassen leeftijd echt heel erg langdurig ziek kan zijn.


Ik heb gisteren weer een injectie gezet (mijn vriend). De doktersassistente die het laatst gedaan had, heeft het volgens mij

niet goed gedaan. Het bloedde erg, dus ik denk dat toen het meeste eruit gebloed is?

Mijn klachten gingen nl nauwelijks over.

Ik had een injectie thuisliggen dus die heb ik dan maar gezet want ik hield het niet meer met mijn benen.

Hebben jullie ook zo vreselijk last van je onderbenen?

Ik kan er echt kruisdol van worden. Rusteloze benen, spasmen, krampen, zware benen.

Ik heb het de hele dag door met een piek voordat ik ga slapen. :slecht:
Margreeth

Bericht door Margreeth »

[QUOTE=Jewel;465863]

En ook sommigen met MS hebben weer een B12 tekort..

QUOTE]

Persoonlijk vermoed ik dat het er veel meer zijn als we denken. Maar omdat alles afgedaan wordt met: je hebt nou eenmaal MS, accepteer dat maar, wordt er niks aan dat tekort gedaan.

Gr. Margreeth
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Margreeth;466457]Persoonlijk vermoed ik dat het er veel meer zijn als we denken. Maar omdat alles afgedaan wordt met: je hebt nou eenmaal MS, accepteer dat maar, wordt er niks aan dat tekort gedaan.[/QUOTE]

Ik vraag me dat af. Bij mijn neuro is het in ieder geval zo, dat ook je B12 onderzocht wordt bij een verdenking van MS, en dat een b12 tekort gewoon behandeld word naast je MS.

Een goede neuro zou dat in ieder geval wel zo moeten doen.
optimist-je

Bericht door optimist-je »

Hai Mergreeth,,
Welke klachten en uitkomsten heb jij waar de ms op gebaseerd is?
Sorry als je dat al eens geschreven heb, maar dan ben ik het vergeten.

Miranda
Teuntje

Bericht door Teuntje »

weet je wat het is. De klachten van MS en B12 kunnen precies hetzelfde zijn, waardoor het ook moeilijk is om te weten wat waarvan is.

Ikzelf had al ruim 2 jaar een tintelende en gevoelloze hand.

Daar begon mijn MS mee, tenminste toen ging de ha actie ondernemen.

Ik weet sinds 4 jar dat is MS heb.

Nu blijkt dat mijn B12 al jaren tekort is maar niemand dat ooit heeft opgemerkt.

Heb 2 jaar B12 geslikt maar mijn lichaam blijkt t niet op te nemen.
Nu ik 1 jaar B12 spuit is al het gevoel weer terug in mijn hand en het tintelen is ook weg, dus dt was waarschijnlijk een B12 klacht terwijl ik en de neurloog trouwens ook echt dachten dt het van de MS was.

Waar t ook van was, ben blij dat t weg is.

Wel geloof ik dat sommige artsen denken dat als je B12 zo rond de 100 is dat niet te laag is terwijl dat veel te laag is en je mega veel klachten daar door kan krijgen. Ik had blijkbaar ook een arts die het wel goed vond en zo heb ik dus jaaaaren met een waarde onder de honderd rondgelopen.

Het is denk ik bij veel artsen nog te onbekend.

Heb veel gelezen op [url]www.b12tekort.nl[/url] en heb daar veel informatie vandaan gehaald, dus iedereen dievragen heeft over B12 kijk daar maar eens.

groetjuzz eveline
Jewel

Bericht door Jewel »

Ja Jesca, een goede neuroloog zou naar beiden moeten kijken!

Mijn neuroloog heeft echter helemaal niets met B12, zij noemde dat zelfs iets 'alternatiefs'.

In mijn geval ging ik eerst naar de neuroloog, die op een MRI niets kon vinden. Dus zij stuurde me naar de internist.

De internist stuurde me weer terug naar de neuroloog omdat hij vond dat het meer neurologische klachten waren.

Ook omdat hij verder niets kon vinden naast een lage B12. Hij was ook niet echt goed op de hoogte over B12, helaas.

De neuroloog heeft alle onderzoeken gedaan maar kon toch echt niets vinden.. Zij stuurde me toen naar het VU voor een second opinion.

Ja en toen bleek ik zwanger.. Dus van verdere onderzoeken is niets gekomen.


Ik lees natuurlijk veel mee op dit forum en op het B12 tekort forum en voor mezelf (hoewel dat natuurlijk niet kan) heb ik stiekem al een beetje zitten

puzzelen dat ik waarschijnlijk gewoon een B12 tekort heb, en geen MS.

Want gezien de klachten die ik heb, zou je denken dat dat ook aantoonbaar moet zijn op de MRI's. En dat was niet het geval.

Ik moet het toch laten uitsluiten want aan de andere kant heeft mijn nicht wel MS en had een opa en 1 dochter van hem ook iets soortgelijks. Dus er zit 'iets' in de familie.

En wat vreemd is.. mijn neurologische klachten zijn verdwenen nu ik zwanger ben. Ik dacht dat die van de B12 kwamen.

Mijn B12 klachten zijn erger nu ik zwanger ben, ik spuit om de 4 wk. Maar waarom zijn die neurologische klachten dan verdwenen??

Het moeilijke in deze is idd dat de klachten zo erg op elkaar lijken.

Als ik het goed uitleg is het bij MS zo dat je onstekingen in je myleline hebt, en bij een B12 tekort beschadigingen in je myeline. Vandaar ook de gelijkenissen, neem ik aan.

Het grote verschil is dat je bij MS schubs hebt. (En die heb ik nog niet gehad.)
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Jewel;466493]Het grote verschil is dat je bij MS schubs hebt. [/QUOTE]

Niet als je primair progressief bent.

Is de ruggemergvloeistof bij een B12-tekort ook afwijkend? Want bij MS vrijwel altijd wél. Een lumbaalpunctie kan dan snel duidelijk maken of je (ook) MS hebt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp