Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

vit b12 en foliumzuurtekort

Alles omtrent voeding en supplementen
optimist-je

vit b12 en foliumzuurtekort

Bericht door optimist-je »

Hai allemaal,

ben vandaag bij dr. Jongen van het mscn geweest,

uit de allerlaatste uitslagen van bloed en liquor komt nu naar voren dat zowel mijn vit b12 als foliumzuur in het bloed (veel)
te laag is en dat het foliumzuurgehalte in het liquor op de helft van de ondergrens zit.

Voor hem is nu ms definief van de baan en kan ik terug naar de neuro in het streekziekenhuis.

Ik moet nu dgl 1 tablet van 5 mg foliumzuur nemen en 1 keer per week 1000 mg vit b12 1 tablet.
En over 3 maanden weer naar de neuro terug.

ik voel mij enigsinds onbegrepen bij deze uiteraarde kundige neuro mbt tot ms maar naar mijn idee niet op het gebied van vit b 12 en foliumzuur en verhoogde homocystiene waarde etc.

Hij kan duidelijk mijn klachten verklaren, dat is het probleem ook niet en ik vind het
een betere optie dan ms. Ik ben blij dat er iets gevonden is en dat er naar alle waarschijnlijkheid ook iets aan gedaan kan worden.

Mijn klachten kunnen verminderen volgens de neuro als mijn waarde gestegen is maar dat gaat erg langzaam.

Nu is mijn vraag is er een relatie tussen vit b12 en foliumzuurtekort en ms? Kan de schade nog herstellen? Wie heeft er ervaring en kan mij meer duidelijk maken?

Overigens heb ik met mijn eigen ha overlegd of injecties niet een betere optie is omdat vit b12 niet goed in de maag wordt opgenomen bij veel mensen.

Nou een heel(warrig) verhaal geworden he
Miranda
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Miranda,

Zoals je zelf zegt ALLES KOMT GOED.

Vit B12 tekort heeft niets met MS te maken gelukkig, het kan wel naast MS voorkomen.

Vit B12 wordt niet door de maag opgenomen, maar door het laatste stuk dunne darm.

Misschien is het wel goed dat je eerst begint met spuiten en als het op het goede niveau zit overgaat op pillen.

Via spuiten wordt de vit sneller opgenomen.
Ik wed dat je heel snel opknapt.
Ik wil je feliciteren dat je de gedachte over MS los kunt laten, ook al zul je dit ook moeten verwerken.

En dit stukje zekerheid: Alles komt goed!

[ 23 mei 2007: Bericht gecorrigeerd door]
optimist-je

Bericht door optimist-je »

thanks Candy,

As ik het goed heb ben jij ervaringsdeskundige doordat je een ileostoma hebt
Toch? Bedankt voor je adviezen?

Miranda
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Ja Miranda, dat klopt, alleen is het een uro-stoma waar ze een groot deel van het ileum voor gebruikt hebben. Het zit dus op een andee plaats en doet andere dienst.

Ik hoop zo voor je, dat je er snel iets van gaat merken
weslingh

Bericht door weslingh »

@mirandaatje
toch zijn er mensen die ms hebben en b12

zelf heb ik dit ook en spuit al een tijdje b12
eerst om de drie dagen daarna 1 keer per maand

waarschijnlijk weet je dit al maar voor de zekerheid [url="http://www.b12tekort.nl"]www.b12tekort.nl[/url]
kun je veel info vinden en is ook een leuke forum

wat ik van vele begrijp is dat er een combinatie is van mensen b12 hebben ook een tekort aan foliumzuur hebben

bij mij was eerst b12 te kort en later zeker een half jaar ms

wil je niet bang maken maar je kunt hier toch nog lang last van hebben de een reageerd sneller dan een ander

veel sterkte sylvia
Roely

Bericht door Roely »

hoi mirandaatje,

dus toch geen ms, meid gefeliciteerd ;)
hier kunnen ze wat aan doen en kan je hopelijk helemaal van je klachten afkomen ;)

ik ben echt blij voor je en net wat candy zegt: alles komt goed ! :)
weslingh

Bericht door weslingh »

sorry maar moet dit toch echt ff kwijt

begrijp me niet verkeerd lezers, maar wat ik lees schrik ik toch een beetje van namelijk dat je b12 tekort niet moet onderschatten en als je dit hebt dan kom je er nooit meer van af en gaat het ook met ups en downs natuurlijk is b12 te kort hebben minder erg dan ms maar je zit er toch ook levens lang aan vast
de meeste gevaar is dan ook dat zodra de doktor ziet dat de waarde weer normaal is men stopt met medicatie en de elende weer opnieuw begint
bij mensen met een b12 tekort word de b12 niet meer aangemaakt dus de waarde zal ook weer zakken en de klachten worden of erger of je krijgt nieuwe klachten

sorry maar dit moest ik ff kwijt

groetjes sylvia
optimist-je

Bericht door optimist-je »

Klopt silvia,

goed dat je mensen er alert op maakt. bedankt voor al jullie reakties, miranda
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Weslingh,

[QUOTE] de meeste gevaar is dan ook dat zodra de doktor ziet dat de waarde weer normaal is men stopt met medicatie en de elende weer opnieuw begint [/QUOTE]

Een beetje arts stopt niet zomaar. Maar als de B12 weer op niveau is kan men heel vaak met pillen door.
Als het spijsverteringsstelsel het niet meer opneemt dan blijft het spuiten.

Het is ook mogelijk dat de oorzaak waardoor het tekort is ontstaan opgeheven wordt.

Belangrijk is na te gaan, wat de oorzaak van het tekort is.
Jewel

Bericht door Jewel »

De maag scheidt een eiwit uit, instrinsic factor en die wordt gekoppeld aan de vit B12

zodat de B12 kan worden opgenomen in het laatste deel van de dunne darm.

Als je een probleem hebt met de opname moet je injecties nemen ipv pillen.

B12 en foliumzuur hebben vrijwel dezelfde werking bij de vorming van de rode bloedcellen.

Lees meer op:
[url="http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/foliumenb12.htm"]Vit B12 en Foliumzuur[/url]

Weslingh.. wat je schrijft klopt helemaal. Veel internisten zijn nog steeds onwetend en zodra je

waarde door injecties weer 'normaal' lijkt, wordt er gezegd dat je wel kan stoppen!

Maar als je aan de injecties zit, moet je waarde boven de 1000 blijven!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp