Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Onderzoek naar MS en voeding

Alles omtrent voeding en supplementen
Marsei

Bericht door Marsei »

Een pilot is een klein vooronderzoek waarmee je een eerste indruk kunt krijgen. Er is al zo veel onderzoek gedaan naar voeding dat dit onderzoek echt een verspilling van kostbaar onderzoeksgeld is. En er is al zo'n gebrek aan onderzoeksgeld voor onderzoek dat onafhankelijk van de farmaceutische industrie uitgevoerd wordt.

Een citaat van iemand anders die ook op FB reageerde:
[QUOTE]Beste MSANDERSONLINE de bewering dat de wetenschappelijke onderbouwing nog beperkt is is volkomen incorrect. De jarenlange onderzoeken van Swank zijn gepubliceerd alsook die van prof. Jelinek. In zijn boek Overcoming MS staan pagina na pagina aan wetenschappelijk onderzoek.[/QUOTE]

Mensen hebben geld gedoneerd, dan ben je verplicht serieus onderzoek doen. Als het alleen gaat om gezond eten dan kan iedereen gewoon naar een diëtist stappen. Dat geldt ook voor de mensen die een minder streng dieet willen volgen. Dat heeft niets te maken met onderzoek doen.

"Je beter voelen" is een luxe-positie; veel mensen hebben die tijd niet. Denk ook aan die groep. Het gaat juist om het remmen van MS! Mensen willen duidelijkheid hebben of iets helpt, weten bij welk percentage het werkt, weten welk type dieet bij welke mensen werkt.

[QUOTE=Toeter;1049209]
Wahls en Swank hebben misschien onderzoek gedaan, maar de resultaten zijn nog niet gereproduceerd door anderen en dus nog niet overtuigend genoeg voor de wetenschap.
[/QUOTE]
Dat is juist het probleem; als niemand probeert het te reproduceren, dan zal dat ook nooit gebeuren! Het helpt absoluut niet dat iedereen het wiel opnieuw gaat uit proberen te vinden. Wahls, Embry en Jelinek hebben uitgebreid literatuuronderzoek gedaan en daar hun dieet op gebaseerd. Wahls en Jelinek zijn inmiddels bezig met hun eigen onderzoeken en af en toe wordt iets gepubliceerd.

[QUOTE]Ik ken persoonlijk iemand die 10/15 jaar geleden mee heeft gedaan aan zo'n onderzoek vanuit het ziekenhuis en uit dat onderzoek kwam nul resultaat. [/QUOTE]
Als je daar een link van hebt, dan graag! Het onderzoek van Jelinek, Direct-MS en Wahls kunnen het niet zijn geweest. Jelinek en Direct-MS waren 15 jaar geleden nog maar net begonnen en Wahls nog niet eens.

Onderzoek naar de effecten van voeding is het moeilijkste onderzoek wat er is. Je kan niet dubbelblind testen en het onderzoek moet over hele lange tijd lopen. Zolang men weigert de bestaande onderzoeken te reproduceren zal men het moeten doen met de ervaringen van mensen die er al langer mee bezig zijn.

Juist omdat het van MS-anders komt, vind ik het zo teleurstellend. Wanneer dit niets oplevert, dan zal er in de toekomst geen geld meer vrijgemaakt worden voor onderzoek naar voeding. Ook al is het onderzoek te beperkt en kort geweest, dan zullen neurologen jaren later nog verwijzen naar deze pilot. Ik herhaal het nog maar een keer, beter geen dan zo'n onderzoek. En iedereen die zo graag gezonder had willen eten gaat maar naar een diëtist. Zoals Carl al aangeeft, het wordt ook nog eens vergoed :)
Veraa

Bericht door Veraa »

Je moet inderdaad niet na een maand kijken of het werkt, het is geen afvalrace. Zo heb ik gelezen dat iemand na 5 maanden Jelinek, meer energie had.
En daarbij, is Jelinek ook gezond voor niet zieke mensen en Terry Wahls wel. Al die vetten tot je nemen is ook niet gezond hoor!

Daarbij wordt bij OMS Nederland vaak [url]www.nutritionfacts.org[/url] geraadpleegd.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Veraa;1049834]Je moet inderdaad niet na een maand kijken of het werkt, het is geen afvalrace. Zo heb ik gelezen dat iemand na 5 maanden Jelinek, meer energie had.
En daarbij, is Jelinek ook gezond voor niet zieke mensen en Terry Wahls wel. Al die vetten tot je nemen is ook niet gezond hoor!

Daarbij wordt bij OMS Nederland vaak [url]www.nutritionfacts.org[/url] geraadpleegd.[/QUOTE]

Dat is wel een statement die erg kort door de bocht is naar mijn mening,om te beweren dat het Terry Wahls dieet ongezond is en Jelinek niet ongeacht MS.

Ten eerste bepaal je uiteindelijk zelf hoeveel vet je tot je neemt bij Terry Wahls en de kwaliteit van die vetten. Net zoals bij Jelinek ook geen limiet wordt opgelegd,er wordt alleen gezegd dat verzadigde vetten gelimiteerd dienen te worden. (wederom gaat het hier om kwaliteit en oorsprong naar mijn mening)

Ten tweede wordt bij Wahls een aantal voedingsproducten gemeden die inflammatoir kunnen zijn zoals peulvruchten en alle granen. Jelinek staat dit wel toe....kun je je afvragen hoe gezond dat is...

Daarentegen zijn beide voor onbewerkte voeding met veel groenten. Als de groenten van goede kwaliteit zijn,dan kunnen beide diëten gezond of ongezond zijn. Het belangrijke is dat je erachter komt,op welk ' dieet ' je spijsvertering het beste reageert aangezien 80% van je immunsysteem in je darmen zit.
Veraa

Bericht door Veraa »

Dat idd een beetje kort door de bocht. Maar ik kon mij, en nog niet, voorstellen dat al dat orgaanvlees en verzadigd vet goed voor je is. Voor een niet ziek iemand al he!
Ik ben blij dat mensen ook goed gaan op Wahls. Zo las ik dat iemand na een 'vrije val' haar SPMS heeft weten om te buigen naar hele langzame achteruitgang. Ik hoop voor diegene dat de progressie stopt.

Daarbij hoop ik wel dat het zeewier van Wahls wat voor mij gaat betekenen! Ik neem wel wat dingen van Wahls mee, maar zoals je leest, niet alles.
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

[QUOTE=Veraa;1049868]Ik neem wel wat dingen van Wahls mee, maar zoals je leest, niet alles.[/QUOTE]

Ziedaar de treffende gelijkenis tussen diëten en godsdiensten :

- niemand kan bewijzen dat God echt bestaat of heeft hem ooit gezien
- er zijn 80 verschillende die allemaal de ware zijn
- veel mensen maken hun eigen versie met ingrediënten van anderen
- (verwijderd door moderator)
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Gezien dat dit topic toch compleet gekaapt is:

[QUOTE=knutselsmurf;1049924]Ziedaar de treffende gelijkenis tussen diëten en godsdiensten :

- niemand kan bewijzen dat God echt bestaat of heeft hem ooit gezien
- er zijn 80 verschillende die allemaal de ware zijn
- veel mensen maken hun eigen versie met ingrediënten van anderen
[/QUOTE]

- Als je alle regels volgt en het toch niet werkt: ligt het nooit aan de almachtige. Dan heb je het niet met genoeg overtuiging gedaan of je hebt toch gezondigd.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Veraa;1049868]Dat idd een beetje kort door de bocht. Maar ik kon mij, en nog niet, voorstellen dat al dat orgaanvlees en verzadigd vet goed voor je is. Voor een niet ziek iemand al he!
Ik ben blij dat mensen ook goed gaan op Wahls. Zo las ik dat iemand na een 'vrije val' haar SPMS heeft weten om te buigen naar hele langzame achteruitgang. Ik hoop voor diegene dat de progressie stopt.

Daarbij hoop ik wel dat het zeewier van Wahls wat voor mij gaat betekenen! Ik neem wel wat dingen van Wahls mee, maar zoals je leest, niet alles.[/QUOTE]

Nou ja...dat is zoals ik al zei, helemaal afhankelijk vd persoon in kwestie. The poison is in the Dose...zoals ze zeggen. Qua voedingspatroon wat ik zelf volg,zit ik vrij dicht bij Wahls....een dieet als Jelinek werkt voor mij niet. (althans voor nu) maar ik eet echt niet iedere dag orgaanvlees of een grote hoeveelheid ervan. Daarbij let ik wel op de kwaliteit van mijn vlees;niet standaard ' kiloknallers' vlees van dieren op elkaar gepropt in stallen en vetgemest op granen&groeihormonen.

Een redelijk gedeelte van mijn dagelijkse vetpercentage is idd verzadigd vet (kokos olie&melk, geitkaas,rund& lamsvlees maar niet de supervette stukken vlees zoals riblap omdat ik uberhaupt nooit van vette vleesstukken zoals riblap,lamskotelet,bacon etc. heb gehouden.) Het lijkt mijn spijsvertering in ieder geval ten goede te komen,want ik merk als ik te veel onverzadigde vetten heb gehad en weinig tot geen verz.vet dat ik dan meteen verstopt raak.
Maar het is niet zo,dat ik overal hopen (extra) vet op gooi om maar vet te hebben. :)
Forumi

Bericht door Forumi »

Even terug naar het onderwerp, ik ben ingeloot en ga eind september meedoen.

Ik ben benieuwd welke invloed deze 'methode' op de MS heeft.

Zijn er onder jullie nog meer forummers die mee gaan doen?
marjapuppit

MSANDERS voeding

Bericht door marjapuppit »

MSANDERS voeding

Ik ben ingeloot om mee te doen met Anders Eten , een project van MSANDERSONLINE. Er is maar plek voor 200 mensen en ik ben één van de gelukkigen.

Het zou voor mij de ideale aanzet zijn om gezonder, gevarieerder te ( leren ) eten. Een behoorlijke steun in de rug dit project. En hopelijk goed vol te houden.

Nu heb ik wel een probleem aangaande vervoer, mijn man werkt en zelf rij ik niet meer.
Is er iemand uit de regio Dordrecht die ook zo gelukkig is om aan dit prachtige initiatief deel te mogen nemen en zou ik eventueel mogen meerijden. Uden is de plaats waar het één en ander wordt uitgelegd. Eén van de drie locaties.
Uiteraard betaal ik mee aan de benzinekosten.

Ik hoop op een positieve reactie. Anders zal ik mijn plaats moeten afstaan en de volgende op de wachtlijst gelukkig maken.
Forumi

Bericht door Forumi »

Hoop dat je iemand hebt gevonden om mee te kunnen rijden.

Wellicht kun je het ook nog via de organisatie mogelijk regelen door even te bellen? Misschien weten zij wat?

Ik kom zelf uit een andere regio.

Succes!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp