Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Onderzoek naar MS en voeding

Alles omtrent voeding en supplementen
mammoet

EAE

Bericht door mammoet »

EAE

Ik heb meegedaan, je 4 weken aan hun menu houden, maakt dat je na die vier weken voelt wat het effekt is. daarna vul je zelf in wat je eet, volgens hun richtlijnen.

Voor mij; de grote lijn volgde ik al, het verschil zit in bijv. weer yoghurt eten (ik at ook zuivelvrij)

Ik heb persoonlijke bijsturing gekregen van de dietiste van MS anders en ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb gekregen om mee te doen!

Hier geen spectaculaire verbetering op bijv. de vermoeidheid, maar dat vind ik dan weer logisch, omdat het voor mij ook geen grote verandering was in eetgedrag
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

[QUOTE=mammoet;1092280]
Ik heb persoonlijke bijsturing gekregen van de dietiste van MS anders en ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb gekregen om mee te doen![/QUOTE]

zou fijn zijn als zij mee kon doen in het rooster hier bij de zorgprofessionals...zonder andere diëtisten te kort te doen; zij kan misschien juist mee die "andere" kant van MS-diëten/voeding beter belichten? Of zeg ik nu iets raar?
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

Ja, heel raar.
Ik citeer van hun eigen website :

[QUOTE]
Nee, er zijn nog geen harde wetenschappelijke bewijzen.[/QUOTE]

Dan heb je tussen professionals niks te zoeken.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Is zeker geen gekke gedachte, AngelNoa. Maar het spreekuur werkt alleen met mensen die zijn aangesloten bij MS Zorg Nederland, en ik heb geen idee in hoeverre MS Anders hierbij betrokken is of wil/kan zijn. Zal het eens navragen!
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

Ik zou er niet teveel op rekenen, want :

[URL="https://www.mszorgnederland.nl/voor-de- ... itsbeleid/"]Kwaliteitsbeleid MS Zorg Nederland[/URL]
Klick

Bericht door Klick »

[url]http://www.louisbolk.org/downloads/3314.pdf[/url]

oud nieuws maar voor mij toch nuttig ;)
Mobile

Bericht door Mobile »

👍🏻👍🏻
Ik gebruik sinds november 2016 geen medicatie meer, volg een wholefood plantbased dieet zónder zuivel en voel me kiplekker (maar dan zonder kip).
Maar iedereen moet natuurlijk doen wat hem goeddunkt. En geen wetenschappelijke bewijzen? Ja, doei! Dream on....
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Grappig om te zien, dat mensen met dezelfde aandoening,geholpen kunnen zijn met een totaal verschillend dieet.
Een veganistisch dieet zou echt killing zijn voor mij....nog even en ik ben 100% carnivoor, het totaal tegenovergestelde.:huh:
Mobile

Bericht door Mobile »

Ja, gek is dat, hè? Daarom, iedereen moet maar doen wat je goeddunkt en waar je je goed bij voelt! Dat is het allerbelangrijkste. Ik eet overigens wel (vette) vis....
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Ik vraag me dan toch af of er niet andere onderliggende issues zijn die meespelen en het ziektebeeld en -verloop bepalen.

(Vette) vis eet ik inderdaad ook...dagelijks zelfs. Als mensen soms wel eens horen wat ik voornamelijk eet, dan krijg ik of van die blikken alsof ik een dierenbeul ben OF ik krijg commentaar dat ik wel 'ongezond' eet en dat ze denken dat ik een verwende prinses-op-de-erwt (ironisch genoeg) ben die haar neus optrekt voor groenvoer.
Terwijl er een heleboel groenten/fruit en knolgewassen zijn die ik heerlijk vind, maar planten lijken mij steeds minder aardig te vinden.:(
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp