Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Onderzoek naar MS en voeding

Alles omtrent voeding en supplementen
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik doe niet mee met het programma, maar ben wel persoonlijk onder begeleiding bij de diëtiste van MS-Anders. De uitgangspunten zijn vers en onbewerkt. Dus ook gewoon volkorenproducten, en daarmee is het niet koolhydraatarm.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Nee volgens mij niet, maar wel alles volkoren/zilvervliesrijst enzo

Correctie: wat leeuwtje zegt dus :haha:
Klick

Bericht door Klick »

aha ok, vers en onbewerkt..
Alle MS dieten zeggen een beetje hetzelfde er zit veel overlap.
Knillis

Bericht door Knillis »

Wij eten ook al jaren zo veel als mogelijk vers en onbewerkt eigenlijk gewoon omdat we dat veel smakelijker vinden en we op die manier ook minder zout binnenkrijgen.

Ik zou er wel problemen mee hebben als we geen zilvervliesrijst en volkorenpasta’s meer zouden mogen eten.

Ik maak ook heel vaak zelf mijn pasta maar heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht of je zelf ook een volkorenpasta zou kunnen maken.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Bij deze denkwijze over voeding mag je dat ook gewoon blijven eten hoor, Knillis! Volkoren is immers onbewerkt. Ik heb nooit zelf pasta gemaakt, maar je kunt dan toch ook gewoon volkorenmeel nemen? Doe ik ook altijd voor mijn wraps (dan met boekweit of spelt volkoren).
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Weet iemand waarom je niet vegetarisch kunt eten met dit dieet?
Knillis

Bericht door Knillis »

@ Leeuwtje-nl
Ik maak de pasta tot nu toe met griesmeel. Ik heb het ooit zo geleerd bij een cursus Italiaans koken. Ik heb dus geen idee of het ook met andere soorten meel zou kunnen.

Zal er eens naar op zoek gaan.

Ik zag eerder een recept voor het maken van spelpannenkoeken. Heb toen speltmeel gekocht en sindsdien bak ik alleen maar pannenkoeken van speltmeel. Zo veel lekkerder dan gewone pannenkoeken.

Maar dit even terzijde.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Spelt is niet per se beter dan andere tarwe. Spelt is ook een soort in het tarweras.

Waar het om gaat is of het volkoren is. Volkoren tarwe is beter dan gewone spelt.

Zelfs volkoren spelt bevat trouwens minder vezels dan volkoren tarwe.

Daar kwam ik vanmiddag achter toen ik de etiketten zat te bestuderen. Zelfde merk, allebei volkoren en biologisch: spelt had 8 gram vezels en tarwe 12 gram.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=Toeter;1116974]Weet iemand waarom je niet vegetarisch kunt eten met dit dieet?[/QUOTE]

Volgens mij kan dat prima! Maar wellicht willen ze bij het onderzoek geen vegetariërs, omdat de menu's dan afwijken en de resultaten wellicht minder betrouwbaar en niet te vergelijken zijn.

Zelf wil ik geen zuivel eten, en ik hoorde al dat dit wel vaak in de menu's zit (yoghurt enzo). Maar bij mijn persoonlijke begeleiding zoeken we nu gewoon alternatieven voor zuivel, en dat is geen enkel probleem.
Knillis

Bericht door Knillis »

Pasta maken iseen geduld werkje en je hebt er een machine voor nodig.

Om dit topic niet verder te vervuilen met m’n pasta praatje zal ik het recept voor je opschrijven in het topic “wat eten we vandaag” in de huiskamer.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp