Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Onderzoek naar MS en voeding

Alles omtrent voeding en supplementen
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Onderzoek naar MS en voeding

Bericht door Toeter »

Hallo allemaal,

Ms anders gaat een onderzoek doen naar ms en goede voeding. Ik had deze nog niet voorbij zien komen op het forum en ik dacht dat er wellicht iemand is die het interessant vindt om mee te doen:

[url]http://www.andersetenbijms.nl/[/url]

Zelf vind ik het erg interessant, maar ik ben voorlopig niet in de gelegenheid om mee te doen.

Groeten,
Toeter
*SIN*

Bericht door *SIN* »

Is altijd jet proberen waard maar moet je dan ook naar bijeenkomsten of alles vanuit huis ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik ben slechts de boodschapper! Ik vond het interessant en dacht ik deel het met jullie.

Hier staat het antwoord op je vraag: [url]http://www.andersetenbijms.nl/hoe-lang-het-duurt/[/url]
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik las het ook en het lijkt me zeker interessant! Ik ben echter zelf al veel bezig met mijn voeding en wil dit spoor even aanhouden. Dus om daar nou weer een onderzoek bij te gaan doen, lijkt me niet slim. Maar ik vind het wel super dat ze dit gaan doen!
Marsei

Bericht door Marsei »

Het is goed dat er aandacht voor voeding is, maar je kan maar beter geen onderzoek doen dan zo'n beperkt onderzoek als dit.

Er wordt beweerd dat er nog maar weinig wetenschappelijk onderzoek naar het effect van goede voeding op MS is. En dat wat er is zich concentreert op maar 1 onderdeel.

Dit klopt van geen kanten; er is al jaren onderzoek gedaan. Swank heeft zijn patienten bv decennia lang gevolgd.

Waarom moet het wiel weer opnieuw uitgevonden worden en kan men nu nooit eens verder gaan met bestaand onderzoek? Het is ook weer Nederlandse arrogantie ten top door te stellen dat: [QUOTE]Dit experiment is daarom een eerste verkenning naar wat een ander voedingspatroon kan bewerkstelligen.[/QUOTE] Er wordt bij dit onderzoek alleen naar gevarieerde, niet-fabrieksmatige en ongezoete voeding gekeken.

Het was interessant geweest een deel het OMS en een deel het Wahls dieet te laten volgen.
Juist de tegenstellingen van deze 2 stromingen zijn voor MS-ers belangrijk. Welk dieet moet je kiezen? Is het het paleo dieet van Wahls met veel vetten, vlees, geen zuivel en geen gluten of het dieet van OMS met vrijwel geen vetten, geen vlees, geen zuivel en wel granen en peulvruchten?

Er wordt van de deelnemers gevraagd zich 4 weken in te zetten. Dit is veel te kort. Wat als mensen zich na 4 weken niet beter voelen? Misschien voelen ze zich wel slechter omdat de zomer net voorbij is of omdat ze af moeten kicken van de suiker. Wordt er dan geconcludeerd 'voeding maakt niet uit', gezonde voeding kan zelfs slecht zijn? Verder lijkt het me nogal een open deur dat je je beter voelt door gezond te eten. Dat heeft niets met MS te maken. Ik denk dat je zo ook wel kan concluderen dat er minder vermoeidheid is door geen suiker meer te eten.

Er is toch geen neuroloog die hier iets mee kan? Je krijgt weer de gebruikelijke reacties:
- het is een placebo effect
- dat ze zich beter voelen komt door het remitting aspect bij de mensen met RRSP
Leonard

Bericht door Leonard »

Ik denk ook dat de invloed van voeding op MS beperkt is; MS is een ander proces, met een sterke virale component en een systemic immuunsysteem dat op het verkeerde been staat. Als je dat echt wilt aanpakken moet je met zwaardere middelen komen.

De invloed van voeding is er overigens wel. Ik denk dat door Swank na enige tijd het vet van de celmembranen verschuift richting ApoA1 wat antiviraal is en daarmee ook oxidatieve stress (door herpes) tegengaat. Wahls heeft een doorgedreven groente dieet. Dat werkt omdat het de bakterie inhoud van de darm verandert (schuift naar Prevotella) wat het HERV laat stillen en daarmee de autoimmuniteit stopt; maar ook anti-oxidatief werkt waardoor cellen weer meer ATP energie produceren. Bij Wahls denk ik dat haar chemo cycles ook belangrijk zijn geweest.

De dieten werken dus allebei, maar grijpen in op heel verschillende mechanismen van het ziekteproces. Maar het is marginaal.
Klick

Bericht door Klick »

[url]https://www.facebook.com/TerryWahls/vid ... =2&theater[/url]

[QUOTE]Major Study about diet and MS

If you have MS or clinically isolated syndrome sign up today to participate in a MAJOR ONLINE Research survey about diet & lifestyle and MS! It takes only a few minutes to register. The Swank and Wahls Diets are response options!!! [url]http://narcoms.org/[/url]
[/QUOTE]
Marsei

Bericht door Marsei »

Dat is nog 's een onderzoek :)
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik vind het jammer dat het weer neergeslagen moet worden.

Beetje alsof je tegen iemand die net gaat joggen vertelt dat het geen zin heeft wat ze doen, als ze niet meteen gaan trainen voor een marathon.

Wahls en Swank hebben misschien onderzoek gedaan, maar de resultaten zijn nog niet gereproduceerd door anderen en dus nog niet overtuigend genoeg voor de wetenschap.

Ik ken persoonlijk iemand die 10/15 jaar geleden mee heeft gedaan aan zo'n onderzoek vanuit het ziekenhuis en uit dat onderzoek kwam nul resultaat.

Ook is Wahls en Swank voor veel mensen gewoon te heftig. Waaronder voor mij. Ik vind het een te heftige impact hebben op mijn leven, voor een twijfelachtige invloed op de ms.

Dat betekent niet dat er geen winst behaald kan worden met andere voeding.

Ik ben vanzelf in de afgelopen jaren mijn eetpatroon gaan aanpassen naar dat uit het onderzoek van ms anders.

Geen pakjes zakjes, veeeel groente en fruit, veel goede vetten in de vorm van noten en avocado. En ik voel me daar beter bij. Ik denk dat meer mensen er baat bij kunnen hebben, ook al remt het niet direct hun ziekte.

Vergeet niet dat veel mensen een normaal dieet als Sonja Bakker ofzo, al heel moeilijk vol te houden vinden. Kleine langdurige positieve veranderingen, ten opzichte van gigantische omslag wat niet vol te houden is.
Carl

Bericht door Carl »

Sluit me aan aan bij het vorige verhaal.

Sinds een half jaar kom ik af en toe bij een gewone diëtiste. Ben er zeer tevreden over.

En het wordt vergoed vanuit de basis verzekering!!!!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp