Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

de juiste voeding en je geneest !

Alles omtrent voeding en supplementen
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik snap je vraag niet, maar hopelijk heeft Marjan je een antwoord kunnen geven. TCM is een manier van eten, daar zitten geen schema's bij. Je moet zelf ontdekken wat voor jouw lichaam het beste werkt. Succes!
maureen

Bericht door maureen »

Persoonlijk denk ik dat we allemaal blij moeten zijn met iedereen die probeert iets meer van deze ziekte te begrijpen.
Wat dat betreft ben ik Terry Wahls gewoon heel dankbaar.

Misschien helpt het maar een handje vol mensen en anderen niet.
Dan nog weet je niet of ze het niet juist heeft.
Zolang ze de oorzaak niet weten van MS kan je hier geen uitspraak over doen.
Misschien zijn het wel verschillende ziektes die allemaal MS genoemd worden.


Ik kan mij voorstellen dat mensen het niet kunnen geloven dat je door het veranderen van je eten deze ziekte zou kunnen beinvloeden.
Maar ik kan eigenlijk ook niet geloven dat de aarde rond is en dat je ziek kan worden van diertjes die je niet eens met het blote oog kan zien.

Toen ik nog maar een paar dagen de diagnose had ging ik naar een MS bijeenkomst.
Ik vroeg de wetenschapper iets over een alternatieve therapie.
Hij lachte mij uit en vervolgens lachte de hele groep mij uit.

Ik dacht:" Iedereen, op 1 iemand na, (en zij bleek geen MS te hebben)heeft hier een stok of zit in een rolstoel.
De enige persoon die ik kende met MS en die na 20 jaar nog alles alles deed, deed deze alternatieve therapie.
Zelf was bij mij meteen de diagnose SPMS gesteld en ik loop na 20 jaar ook nog zonder stok.

Heeft het geholpen wat ik toen gedaan heb?. Ik zou het niet weten maar ik ging wel als een speer vooruit.
Zolang ze niets weten is het niet gek om iets, zolang het niet gevaarlijk is, evt. te overwegen.

Niet alle medicijnen werken voor alle MS patienten maar dat wil niet zeggen dat ze niet goed zijn.

Ik vind het jammer dat de sfeer hier soms zo is zoals hij is.
Op een ander forum waar ik al 4 jaar zit, is het altijd gezellig.
Iedereen laat elkaar in zijn waarde.

Natuurlijk hoeven we hier niet te komen maar het is gewoon zo dat je veel van elkaar kan leren.
Als er bewezen feitelijke onwaarheden gezegd worden dan vind ik wel dat het gecorrigeerd moet worden maar dat kan toch ook vriendelijk.
Niemand doet dat expres.
[B]
Echt, als we allemaal wat liever zijn naar elkaar en naar onszelf dan wordt het leven zoveel leuker. [/B]

Veel liefs allemaal en een heel fijn weekend.
Maureen.
jossi

Bericht door jossi »

Mooie woorden Maureen.
De hele medische wereld en bijna alle patienten denken dat m.s. alleen maar erger wordt in de tijd etc. En de oorzaak onbekend is.
Ik denk daar heel anders over, en voor mij is de "westerse voeding" de oorzaak van de ziekte (inderdaad een verzamelnaam voor allerlei ziekten die door die voeding ontstaan). Ik ben zo blij dat de oorzaak gewoon heel duidelijk en zeer waarschijnlijk is (vele wetenschappers waaronder Harold D. Foster, Jelinek, Swank, Wahls, etc. concluderen allemaal hetzelfde: voeding) en je er wat aan kunt doen. Ik merk verbetering, maar heb de ziekte al 35 jaar. Het wordt een lange weg, maar ik ben zeer hoopvol.

Jossi
mammoet

Bericht door mammoet »

Maureen, helemaal mee eens.
Jossi, ik denk dat de westerse voeding meespeelt, maar dat de oorzaak breder is, de hele westerse leefstijl.
dus ook stress bijvoorbeeld.

leesvoer; gezond en vitaal oud worden, van Henk de Valk.
Hij vergelijkt de westerse leefstijl met die van volkeren van over de hele wereld waar de mensen gemiddeld veel ouder worden en geeft dan een lijst met verschillen.

En adviezen ter verbetering..
maureen

Bericht door maureen »

:sorry: :sorry:
wanda77

Bericht door wanda77 »

Wil je graag het boek van Terry Wahls Wahls boek (The Wahls protocol : How I Beat Progressive MS Using Paleo Principals and Functional Medicine
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Wanda77, voor wie is dit bericht bedoeld? Het is een topic uit 2012...
JudithS

Bericht door JudithS »

In Nederland loopt ook een studie naar voeding en MS. Ik had geïnformeerd daarnaar (eten moet je toch wel dus dan maar dieet?) bleek dat het gaat om de gewone aanbevolen “gezonde voeding” volgens het Voedingscentrum, maar met wat minder koolhydraten, met name brood. Oftewel gezonde voeding zoals dat buiten Nederland aanbevolen wordt. Kennelijk eten veel mensen heel slecht, die voelden zich daarna veel beter. Ik vond het nog vooral schokkend dat blijkbaar zóveel mensen slecht eten. En doe dus maar niet mee aan de studie want ik eet al jaren zo...
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ja.. net als wat ze zeggen op de reclame: '2 ons groente, 2 stuks fruit. 80% weet het, 20% eet het'
annette54

Bericht door annette54 »

helaas is dr. Maas inmiddels overleden zodat zij haar onderzoek niet kon voortzetten.
haar theorie over MS en voeding kan je hier lezen:
[URL="https://www.digibron.nl/search/detail/5 ... -een-dieet"]https://www.digibron.nl/search/detai...-met-een-dieet[/URL]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp