Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

de juiste voeding en je geneest !

Alles omtrent voeding en supplementen
Marjan.

Bericht door Marjan. »

[QUOTE=Jolande;828909]

Maar luister dan wel goed naar wat wahls te vertellen heeft en niet zoals sommigen geitenwollensokken hier die zelfs dat weer uit zijn verband weten te rukken en alles gaan overdrijven :moe:[/QUOTE]

Vooral goed naar de adviezen van Jolande luisteren, daar knapt een mens echt van op!
:cool:
:moe:
Ditte/Astrid TB † okt. 2012

Bericht door Ditte/Astrid TB † okt. 2012 »

Biologisch eten mag eerst het idee geven van duur, maar als je gezond gaat eten, dus dat wat je lichaam nodig heeft en niet wat je hoofd wil, dan zul je merken dat je uiteindelijk geld over houdt. je hoeft geen snoep/chips/taart/snaaierij/ontbijtgranen/frisdranken(suikerdranken) meer te kopen. Dat scheelt heel veel geld.

Zorg dat je dat eet wat verzadigd, waardoor je je beter gaat voelen, geniet van alle heerlijke en eerlijke smaken. Mensen denken dat je wat mist, ik kan je verzekeren dat het eten maken en eten opeten steeds leuker wordt.

Je bent wel meer tijd kwijt, omdat je alles weer zelf gaat maken. Lekker stoofvlees/verse groente snijden ( met veel smaak, omdat het biologisch is, van de koude grond en van het seizoen).
Bak je eigen brood, dat is leuk om te doen, ruikt heerlijk in huis en dan weet je pas hoe brood hoort te smaken.
Neem de tijd om heerlijke bouillons te maken, dan wil je echt geen soep meer uit een pakje of uit blik.Als je grootouders nog leven, vraag hen naar hoe ze kookten en aten toen ze jong waren. Daar kun je zoveel van leren.
Sun

Bericht door Sun »

Precies Ditte, gezond eten hoeft niet veel geld te kosten. Als je alles zelf maakt scheelt dat best veel geld ten opzichte van het kopen van pakjes, zakjes en blikjes. Om maar niet te spreken van chips, zoetigheid, frisdrank en dergelijke.
Soep uit de supermarkt is niet te eten, je proeft de bijsmaakjes meteen als je anders bent gewend.

Voorgesneden groente eten is niet gezond want daar zitten schimmels in, als ik me niet vergis heeft de Consumentenbond daar een onderzoek naar gedaan. Ook bacteriën zijn snel in zo'n zakje te vinden.

Zelf bouillon en stoofvlees maken klinkt bewerkelijk maar is het niet. Even aan de kook brengen en dan een paar uurtjes laten pruttelen. Daar heb je geen omkijken naar. Wat verse kruiden erbij en smullen maar.

Wat ik me wel afvraag: je hebt (glutenvrije) granen en ook peulvruchten uit je menu verwijderd. Val je dan niet erg af? Dat kan ik namelijk helemaal niet gebruiken.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

De voedingsaanpassingen die ik doe volgens de TCM vragen juist veel peulvruchten! En sinds ik 's morgens ontbijt met een goed gevulde peulvruchtensoep, voel ik me veel energieker. Ik ben er vooral van overtuigd dat elk voedingsadvies voor ieder persoonlijk afgewogen moet worden.
Elin

Bericht door Elin »

Nee hoor Sun want je eet meer gezonde vetten:) zoals o.a kokosolie, ghee
(tenzij er een onderliggend probleem is zoals o.a bijnieruitputting)

En zoveel duurder is het ook niet als je het gewoon bij de boer koopt.
Je ondersteutnt hier mee ook de plaatselijke boer en de biologische productie!

Ja in de natuurwinkel betaal je het dubbele, dat kan ik ook niet betalen:o
Elin

Bericht door Elin »

Leontien, fijn dat je je door TCM energieker voelt :)

Ik zoek het liever dichter bij huis, ben dan ook een nuchtere fries met boerenverstand;)
En China is voor mij erg ver van mijn bed.

Ik ben een voorstander van seizoens producten eten omdat ik begrepen heb dat daar nu juist de voedingsstoffen inzitten die we op dit moment nodig hebben met dit klimaat om ons lijf zo gezond mogelijk te houden.

Met uitzondering van de levertraan, de kokosolie en mijn biologische citrusfruit eet ik dus alles wat er in een straal van ong. 40 km groeit en bloeit.
Zo heb ik geen supplementen zoals vit D nodig want ik krijg alles op een natuurlijke manier binnen.
Ditte/Astrid TB † okt. 2012

Bericht door Ditte/Astrid TB † okt. 2012 »

Sun, ik heb er een jaar over gedaan om nu helemaal zonder granen te eten. En het bevalt eigenlijk heel erg goed, ik was overigens een echte broodeter. Veel en vaak, en alles;)

Ik ben wel afgevallen toen ik net met deze richtlijnen begon, eerst veel meer verzadigde vetten, eiwitten en langzamerhand de granen/zetmeel afbouwen ( suiker at ik daarvoor al niet meer).

Ik denk dat het lichaam op een gegeven moment op een goed lichaamsgewicht uitkomt, mits je gezond eet. De een zal dus misschien aankomen terwijl de ander afvalt. (vetten/mineralen/vitamines, in deze volgorde: dierlijke vetten heb je nodig om mineralen op te kunnen nemen, en de mineralen heb je nodig om vitamines op te kunnen nemen). Ik ben afgevallen tot 54 kg, en daar blijf ik keurig op. Maar dat was al lang voor ik de granen liet staan, hierdoor ben ik niet verder afgevallen.
Sun

Bericht door Sun »

[QUOTE=Elin;828969]Nee hoor Sun want je eet meer gezonde vetten:) zoals o.a kokosolie, ghee
(tenzij er een onderliggend probleem is zoals o.a bijnieruitputting)

En zoveel duurder is het ook niet als je het gewoon bij de boer koopt.
Je ondersteutnt hier mee ook de plaatselijke boer en de biologische productie!

Ja in de natuurwinkel betaal je het dubbele, dat kan ik ook niet betalen:o[/QUOTE]

Kokosolie en andere gezonde vetten gebruik ik zeker Elin. Veel zelfs. Alles in het kader van dikker worden.
Gewoon bij de boer kopen is zonder meer goed maar dan moet je ook die boeren in je buurt hebben wonen... ;). Ik moet er tamelijk ver voor reizen en dat doe ik dan ook als het even kan. De gekochte voorraad sla ik op in de diepvries.

Bij de natuurwinkel kopen is duur - maar als je even goed kijkt zijn een aantal van die producten ook bij supermarkten verkrijgbaar. Voor de helft.

Ik weet het van die bijnieruitputting maar ik geloof niet dat daar sprake van is bij mij.

[QUOTE=Ditte;828986]Sun, ik heb er een jaar over gedaan om nu helemaal zonder granen te eten. En het bevalt eigenlijk heel erg goed, ik was overigens een echte broodeter. Veel en vaak, en alles;)

Ik ben wel afgevallen toen ik net met deze richtlijnen begon, eerst veel meer verzadigde vetten, eiwitten en langzamerhand de granen/zetmeel afbouwen ( suiker at ik daarvoor al niet meer).

Ik denk dat het lichaam op een gegeven moment op een goed lichaamsgewicht uitkomt, mits je gezond eet. De een zal dus misschien aankomen terwijl de ander afvalt. (vetten/mineralen/vitamines, in deze volgorde: dierlijke vetten heb je nodig om mineralen op te kunnen nemen, en de mineralen heb je nodig om vitamines op te kunnen nemen). Ik ben afgevallen tot 54 kg, en daar blijf ik keurig op. Maar dat was al lang voor ik de granen liet staan, hierdoor ben ik niet verder afgevallen.[/QUOTE]

Ik eet al een hele tijd glutenvrij. Maar ik zie mezelf niet zonder zetmeel leven: ik ben veel te bang om af te vallen. Over de dierlijke vetten ben ik het met je eens.
Elin

Bericht door Elin »

Sun

Bericht door Sun »

Bedankt Elin. De eerste link kende ik nog niet, interessant.
De tweede link is van Mike Donkers die veel heeft gepubliceerd over bijnieruitputting, ik heb veel van hem gelezen. Maar in zijn lijst van symptomen is er weinig wat ik van mezelf herken.
Donkers legt een link tussen bijnieren, de schildklier en bijvoorbeeld een ziekte als MS. Hij schrijft:
"zolang de medische wetenschap in afzonderlijke ziektebeelden blijft denken en bijnieruitputting en mildere trage schildklierwerking niet erkent, zal er geen effectieve behandeling mogelijk zijn voor dergelijke slopende ziektes."

Of dat zo is zal verder onderzoek moeten uitwijzen.
Overigens ben ik zo afgevallen na in totaal 75 Botox-injecties in mijn blaas te hebben gehad. Botox zorgt voor spierafbraak, is wetenschappelijk bewezen. Ik viel er 18 kilo door af.
Met veel moeite heb ik er in twee jaar een kilootje bij kunnen krijgen, wat me op nog 17 felbegeerde kilo's brengt.
Het is dus duidelijk dat ik er alles aan zal doen het voor mij juiste voedingspatroon te vinden om aan te komen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp